Bukefalos 28 år!

Mat i fjällen

fryckan

Trådstartare
Jag och två kompisar ska ut på en 3 dagars-tur i fjällen och ska laga mat i stormkök. Nu är frågan.. vad är bra mat att ta med/tillaga? Vet att det finns färdigrätter men en av dem är glutenallergiker och den andra lökallergiker och jag hittar inget som inte innehåller något av det.
 
Men alltså, ni ska till fjällen. Ät rötter och döda djur med era bara händer?

(det finns färdigrätter som man bara har i vatten i till glutenintoleranta, kolla på glutenfria hyllan i ett storköp)
 
Men alltså, ni ska till fjällen. Ät rötter och döda djur med era bara händer?

(det finns färdigrätter som man bara har i vatten i till glutenintoleranta, kolla på glutenfria hyllan i ett storköp)

Kan göra som Bear Grylls och se om vi hittar en död ren nånstans :up:
Ska kolla där! Risken är stor att det är lök i det, men kan ha tur!
 
Jag och två kompisar ska ut på en 3 dagars-tur i fjällen och ska laga mat i stormkök. Nu är frågan.. vad är bra mat att ta med/tillaga? Vet att det finns färdigrätter men en av dem är glutenallergiker och den andra lökallergiker och jag hittar inget som inte innehåller något av det.

Torka kött och grönsaker i ugnen och ta med ris couscous eller liknande

Torka äpplen att ha med som snacks
 
Saken är att man som regel vill ha så lätt packning som möjligt vid vandring men så länge man torkar maten och har i extra vatten vid tillagning så har du rätt
Jo jag vet, har varit på många 2 veckorsturer på fjäll men iom att de bara ska vara uppe i 3 dagar tänker jag att vikten inte är ett så stort problem.
 
Precis så! Det handlar om tre dagar så vikten är ingen fråga. Planera maten som om ni skulle vara hemma och bara hade en platta på spisen.
Precis vad jag tänkte skriva, tre dagar behöver man inte pressa vikterna på, ät det ni gillar och som alla tål :)
 
Jag rekommenderar att ha stormkök med gasbrännare. Har ni ett gammalt hederligt trangia med t-rödsbrännare så kan ni köpa till gasbrännare ist.
Det underlättar matlagningen ordentligt :)
 
Grilla korv eller annat kött och ta med något som det går att koka vatten i, kombinera kokande vatten med pasta, couscous, havregryn, bark, "vandringsmat på påse" eller kottar eller vad helst ni önskar. Ta med Snickers eller mandelmassa att ta till när ni börjar bli griniga och behöver snabb energi. ;)
 
Hur hög ambitionsnivå har ni? Kan ni tänka er att torka lite mat själva innan eller vill ni helst kunna köpa allt?
 
Har en bekant om experimenterade mycket med egen torkad mat när de hade båt utan kylskåp

MIN TORKADE BOLOGNESE 8 port.
400 g mager nötfärs (nymalen EJ fryst!)
100 g rökt skinka, finhackad
2-3 morötter, finhackade eller rivna
En bit rotselleri (stor som en morot),
finhackad eller riven
2-3 gula lökar, finhackade
4-6 klyftor vitlök, pressade eller rivna
1 burk passerade tomater ca 400 g
5 msk tomatpure
2-3 tsk salt
2-3 krm svartpeppar
4 tsk örtkryddor, t.ex. oregano, basilika,
timjan
1-3 tsk soja
Så här torkar du köttfärssåsen
• Ställ in ugnen på ca 50 grader.
• Bred ut köttfärssåsen på en
plåt. Försök att bre ut i ett jämt lager
för att få en så snabb och jämn torkning
som möjligt. Om ni lagar en större sats
så räkna med att varje plåt rymmer max
1 kg köttfärs. Välj hellre flera plåtar
och tunnare lager.
• Låt köttfärssåsen stå i ugnen
i ca 24-30 timmar. Lämna också
ugnsluckan på glänt så att fukten kan
försvinna. Vänd köttfärssåsen någon
gång ibland. I slutet av torkningen
då köttfärsen nästan är torr kan man
samla upp köttfärssåsen i en bunke och
försöka finfördela den med hjälp av
handen. Bred därefter ut köttfärssåsen
igen på plåten och fortsätt torkningen.
• Köttfärssåsen är färdig då den
blivit mörkbrun och hård. Testa genom
att ta lite torkad köttfärssås i handen
och kontrollera om du blir blöt eller
inte. Det är mycket viktigt att all vätska
försvinner från köttfärsen annars kan
mögel uppstå och detta vill man undvika

Vid tillagning sedan är
det bara att fylla upp en skål med 1/3
torkad färssås + 2/3 vatten och
låta den suga åt sig vätskan 4-6 timmar
och sedan värma. Ev. kan mer vatten
behövas, tycke och smak avgör!
 
Horde att rokt renhjarta ar typisk fardkost uppepa fjallet. Jamie Oliver gjorde en tour i Stockholm och blev bjuden pa det, tydligen gott.

Ett mer traditionellt tips ar kanske att ha med farska ravaror som inte behover kylas for mycket. Typ rotfrukter (fast kanske tungt?), vissa bitar kott. Pasta ar latt att ha med sig, samt couscous och bulgur. Skulle undvika fardiga soppor, de ger nog inte tillrackligt med energi och mattnad for fjallvandring. Tror kylda kottbullar och olkorv i olika former star sig. Inbillar mig att proteinet ar viktigt.
 
Vilken nivå vill du ha på maten?

Om man bara skall vara ute några dagar så behöver man ju inte tänka så mycket på vikten och kan därför i stort sett tillaga allt som man tänkt att äta hemma, så det är busenkelt.
Vill man göra det enkelt för sig så finns det annars många olika sorters färdig frystorkad mat att köpa.

Vill man vara mycket enklare än ovan, som vi är när vi är ute på längre vandringar i fjällen utan att kunna komplettera vid någon station, så blir det en helt annan nivå på både mat och tillagningen. Vid dessa vandringar så vandrar vi lättare, dvs vi har inte så mycket packning och alltså blir maten också enkel och i stort sett likvärdig varje dag.

Vi har inget kök med oss på de långa vandringarna utan kör bara med kelly kettele, det betyder att vi får varmt vatten som vi kan blanda i vår mat, så snabbmat som inte behöver kokas/eller är förkokt är det vi använder oss utav då.

Frukost: havregrynsgröt med torkad frukt och nötter, för den som äter mjölk så kan mjölkpulver blandas med vattnet till gröten.

Lunch: varma koppen/tortellini med extra tillsatta nudlar, knäckebröd med mjukost eller någon annan typ av pålägg på tub: pastej, tonfisk, makrill, lax

Middag: potatismos, snabbris eller couscous med ölkorv/salami/torkat tillagat kött/torkat bacon, torkade grönsaker, buljong, kryddor samt någon mjukost som extra smaksättning på röran.

Kvällsmål: varma koppen/ te/ choklad/ kaffe och knäckebröd med mjukost

Och…. ingen vandring utan några påsar med nötter, choklad och torkad frukt samt mina energikakor som är helt suveräna, de kan ätas som måltid om man vill.

Vi brukar ha några tuber med mjukost i olika smaker för att kunna variera/smaksätta maten lite (oftast greveost, skinkost, räkost och ädelost).
Jag tillagar och torkar annars oftast den mesta maten själv och blandar måltiderna i portionspåsar så det är enkelt att bära med sig. Har alltid med mig mycket torkade grönsaker/frukt, de får ligga i en burk med lite vatten under vandringen så är de färdiga att användas till nästa måltid. Har även testat att ha med mig en burk med “groddar under groddning” på en vandring, det fungerade :-)

Vi brukar även lösa fiskekort om det går, på så sätt kan vi komplettera maten med fisk.

Nu kommer ni säkert att säga bläää, men prova först, detta är en enkel, billig och snabb måltid som mättar bra: Valfri varmakoppen påse, två dl kokande vatten, tillsätt också några msk potatismospulver till önskad konsistens och toppa med mjukost. Rör om och njut :-)

Ha en riktigt skön och trevlig tur!

/ kayoba
 
När jag varit i fjällen har vi haft med linser som vi gjort "grytor" på och kokat spagetti eller ris till. Linserna har vi blött i en vattenflaska under dagen. I "grytan har vi även haft sharlottenlök (funkar ju inte för er) tomatpuré och ibland lite hackad morot eller potatis + kryddor som curry eller rosmarin. I övrigt har vi ätit havregrynsgröt med nötter och mandlar och sist tog vi med rallarhalvor, smör och ost. Smör och ost är mycket energi på liten vikt och i fjällen är det inte så varmt så det blir försört. Vi har även ätit endel knäckebröd och haft med nyponsoppepulver. All mat har burits med från start för ca en veckas vandring. Förra gången åt vi korvgryta med creme fraishe första dagen :d.
Vad har ni för kök? Spritkök verkar vara väldigt långsamma. Sist hade vi en gasbrännare och gången innan ett bensinkök. Bägge sorterna var mycket effektiva.
 
Tack för alla svar! :)
Vill gärna ha det så enkelt som möjligt men den mesta färdiga maten går bort pga lök. Vi behöver ingen gourmet-mat, bara det är gott och lättlagat :P
@Sol / @TeamLundVer - torka kött själv var en bra idé!
 
Tack för alla svar! :)
Vill gärna ha det så enkelt som möjligt men den mesta färdiga maten går bort pga lök. Vi behöver ingen gourmet-mat, bara det är gott och lättlagat :P
@Sol / @TeamLundVer - torka kött själv var en bra idé!

Torkad sojafärs, torkad svamp, ris, pasta, linser, några färska rotfrukter kan man ta med, soltorkade tomater... och glöm inte salt och peppar!
 
Kom ihåg att ta äkta smör ist för margarin. det brukar klara sig rätt bra även om det blir varmt på dagen :)
Tycker margarin blir betydligt tristare.
 

Liknande trådar

Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 462
Senast: Askvind
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
7 194
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 467
Senast: Ramona
·
Trädgård & Växter Har en buske i min närhet med massor av bär. Men har aldrig ens lagat mat med enbär från affären. Hur ska de se ut när de är mogna att...
Svar
15
· Visningar
815
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp