Mat 20ggr per dygn

S

sthlm23

Någon som har en sån där fodermaskin i sitt stall som fodrar ut grov och kraft automatiskt upp till 20ggr per dygn? Vad märker ni för effekter/skillnader på hästarna?

Nyfiken..
 
Öh, jag vet inte inte (inte så insatt i mjölkbranschen.. :D). Jag hörde om ett stall i sthlmsområdet som hade så och jag var mest nyfiken på om någon här hade erfarenheter av systemet. Som hur hästarna reagerat och hur det funkar rent praktiskt och så..
 
inte 20 ggr , men väl 2 ggr( innan personalen kommer på morgonen och ett sent kvällsmål)

Men utfodring så många ggr om dagen förutsätter ju att hästarna står inne :confused: :crazy:
 
Som jag förstod det hade varje häst ett individuellt anpassat fodergivningsschema, och de fick väl då mat mellan 4-20ggr per dygn. 20 var max alltså. Effekten skulle bli lugnare hästar, ingen matstress. Hästen är ju "i det fria" anpassad till att äta eller leta mat ca 18 h per dygn och detta system gjorde att mathållningen blev så "naturlig" som möjligt, så att hästen inte gick med tom mage.

Det låter ju bra för hästar med t ex magsår tänkte jag. Har du ett sånt system eller?

Eftersom stallet hade stora hagar och sånt fattade jag det som att hästarna inte stod inne "mer än vanligt". Ska se om jag kan hitta länken till stallet.
 
Jag har stått där och tycker att det var suveränt. Det blir helt lungt i stallet ingen häst står och väntar på sitt foder. Varje häst får enskild inställning efter behov och önskemål. Man kan på så sätt veta exakt när hästen har ätit och planera ridningen efter det. Kraftfodret rinner ner i krubban och Hö/ensilage atomaten öppnas vissa tider så hästen kan äta. Luckan sitter nere vid golvet så det blir naturligt för hästen. Atomaterna fylls ungefär varannan dag. Min häst som hade problem att behålla hullet vid hård träning trivdes jättebra med detta. Systemet är lätt och överblika så man ser om en häst inte äter osv.
/M
 
Så du visste vilka tider och hur länge du brukade rida så att den inte fickmat under den tiden, var et lätt att ställa m om du t ex skulle ut på långtur eller tävla så att inte maten samlades i krubban?

Jag tycker ockås det låter bra! Vad betalade du för stallplatsen? Tar det lång tid att åka dit?
 
Inte jag, men en del större travstallar har det....men då får dom mat vid 5 på morgonen, sen kommer ju personalen, dom fodrar ju själva under dagen....sen får dom ett senare kvällsmål av automaten....hö har dom dygnet runt, men en del hästar står o "slår" i automatkrubborna för dom vill ha snabbare fika :crazy: :D
 
Jag utgick ifrån vilka tider som jag har på vardagarna och satte fodringsschema efter det. När jag var borta och tävlade en helg så tömdes atomaten. det går även att nolla programet men då måste man lägga upp det igen. Det är lättare att inte fylla på så mycket under veckan så har man bara en skvätt att tömma ut. En sak som man skall tänka på när man åker och tävlar är att försöka fodra små portioner ofta då hästen är van vid det hemma. Jag tävlar mycket ca 2 meeting/månad och har aldrig haft problem med detta på tävling. Jag betalade 4200kr för helinakordering utan mockning. Det tar ca 25min från centralen med pendeltåg som stannar ca 300m från stallet.
/M
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 826
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·
Foder & Strö Mmm, så är den härliga tiden på året återigen här när temperaturen sjunker under -20C och all plast blir superkänslig. Jag gör av med...
2
Svar
34
· Visningar
3 058
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp