Kryssningen är 22 timmar. Båten åker 18 och vi har bokat middagssittning vid 20.30. Vi valde den sena för att hinna "hänga i hytten" med och utan kläder, och det är tid som jag helst inte omplanerar till föräldraumgänge. Vi har bokat buffé och föräldern vill ha à la carte-middag så vi äter inte tillsammans. Eftersom buffén inkluderar öl och vin vill jag helst behålla handlingsalternativet att bli mer berusad än jag skulle välja att vara i sällskap av föräldern, och det gäller även slutet av kvällen. (Det är långt ifrån säkert att jag vill bli full när jag väl är där, men om det händer så vore det surt att behöva hålla igen pga inplanerad föräldraträff.)
På morgonen har vi valt att inte boka frukost för att slippa ha någon bestämd tid att kliva upp. Det är klart att vi skulle kunna säga till föräldern att vi kan höra av oss när vi har vaknat för att fika vid lunchtid någon gång, men då vet jag av erfarenhet att hen bara kommer att gå runt och vänta på att jag tar kontakt, vilket i sin tur gör det svårt för mig att slappna av och då riskerar min sovmorgon att bli störd av det. Vid 14 har vi bokat lunchbuffé som varar fram till 16, då båten är tillbaka. Den hade vi preliminärt tänkt ha som vår frukost.
För mig tror jag att det handlar mindre om att vara "romantisk i en hel kryssning" än om en önskan att bara vara med min pojkvän i ett nästan-dygn, utan att ha fler tider än nödvändigt att passa eller fasta punkter att förhålla mig till. Det i sig kanske beror på att vi aldrig egentligen har åkt bort tillsammans utan att ha någon att hälsa på, samt att jag har en ganska hektisk vår framför mig och blir lite stressad av varje ny inbokad tid.