Måste skriva av mig lite..

F

Fennifer

Måste bara få skriva av mig lite, kanske någon som har varit med om något liknande?

För ca 1½ månad sen så hämta vi en ponny som vi skulle ha på prov i 1 månad, hon hade blivit behandlad för hälta i frambenen, och blev "friskförklarad". Hon hade även en skada i korset som Veterinär & ägare sa inte skulle påverka henne, men dom hade FEL.

När hon hade varit hos oss ca 1 vecka, så sa ägaren att en Equiteraput skulle komma & behandla hennes kors, så hon skulle först gå på medicin i 1 vecka (muskelavslappnande) och bara skrittas den veckan + veckan efter, sen skulle Equiteraputen komma & behandla henne.

Så kom Equiteraputen, hon undersökte och konstaterade att hon hade muskelspänningar & ont i länd + kors, & även att hon "knixade" i bakbenen, vilket berodde på korset, hon sa att en behandling kunde ta upp till 3 månader (för att få henne helt frisk), men att hon även skulle hålla som promenadridnings häst, så vi fick fortsätta rida. Hon behandlades med laser & skulle skrittas i 1 vecka efter det. Veckan efter, så skulle en massör komma & se om hon hade svarat på behandlingen, (vilket hon inte hade) & hon konstaterade att hon hade rejäla muskel-spänningar (mer än vi trodde) i hela "högersidan" av kroppen. Så, vi blev tillsagda att bara ta det lungt med henne tills Equiteraputen & Massören hade pratat med varandra o kommit fram till hur dom skulle behandla & vad dom skulle ge för råd.

Ponnyn är en Welshponny som just fyllt 5år, världens mest underbara temperament osv, hon är perfekt! :love:
Men nu kommer vi inte kunna köpa henne..

När hon kom till oss så skulle hon tydligen hålla gott o väl för promenadridning, och kanske lite tävling då o då, men efter varje vecka som gick så upptäcktes det mer o mer fel, fast att hon hade gått igenom en veterinärbesiktning ett tag innan hon kom, och dom hittade inte ngt speciellt fel på henne som sagt.

Ikväll (21:00) så fick jag veta, att Equiteraput & Massör avrådde oss från att köpa henne & sa att hon knappt skulle gå o rida på ett ÅR. (dom visste att vi var ute efter att köpa en ridbar ponny).
:cry:

Lite virrigt vart de där, kan ha skrivit lite fel eftersom jag är rätt upprörd. :crazy:

Ingen som har varit med om en liknande skada på sin häst?

Ja, nu får man börja söka efter en ny ponny, IGEN. :(

/ Upprörd Fennifer

Sv: Måste skriva av mig lite..

Tråkigt för er men trösta er med att det finns massor av friska welshponnier med underbart temperament där ute. En 5 åring med så mkt problem skulle jag inte ta i med tång.......
Lycka till med ert letande efter ny ponny :) hör av er om ni vill ha tips :) och nej jag har ingen själv att sälja :D

Håller med Welsh om att det inte är en ponny jag skulle köpa. Den har stora problem redan som 5 åring. Vet ni vad problemen kommer av, är den undersökt på klinik. Kanske grundligare än under vet.bes.?
Visseligen har min häst känslig rygg då han ridits i felpassande sadlar tidigare. Hela förra sommarn behandlades han och i september blev han friskförklarad och har varit fräsch sedan dess förutom en sträckning han fick vid ett tillfälle då han gick omkull.

Welsh skrev:
Tråkigt för er men trösta er med att det finns massor av friska welshponnier med underbart temperament där ute.

Jo, det finns ju det.. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 632
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve