Måste skratta lite så här på morgonen...

Gabbi

Trådstartare
..åt uttrycket "hunden blir vad man gör den till."
Har någon någonsin hört någon annan säga det om sin egen hund när det gäller något negativt?
Jag personligen hör det bara när det gäller att ta åt sig äran för sådant som hunden ändå hade gjort, tex halvblind golden på 14 år; "Ja, den jagar ju inte, det har vi sagt till den och hunden blir ju vad man gör den till."
Eller lugn och sansad Cavalier, "Ja, den skällde ju en gång på en annan hund när den var liten, men då sa jag "Tyst" med bestämd röst och sen dess har den aldrig gjort det. De blir ju vad man gör dem till."

Jag väntar ivrigt på inspirerande förklaringar som; "Ja min hund gör ju brutala utfall mot mötande hundar eftersom jag låter honom 'eya' de andra hundarna i 750 meter innan han lägger sig ner tvärs över gångvägen. De blir ju vad man gör dem till."

Sv: Måste skratta lite så här på morgonen...

Själv brukar jag säga att "man har den hund man förtjänar".

Efter att ha kört berikning på min hund så började han stjäla mat, förra veckan i ett obevakat ögonblick snodde han en nätmelon som jag senare hittade resterna av i rabatten.

Jag väntar ivrigt på inspirerande förklaringar som; "Ja min hund gör ju brutala utfall mot mötande hundar eftersom jag låter honom 'eya' de andra hundarna i 750 meter innan han lägger sig ner tvärs över gångvägen. De blir ju vad man gör dem till."

Jodå du kan få höra dem om du vill ;) Mina föräldrars hund är den första hunden vi skaffade, som familj då. Det slutade i fullkomlig katastrof och den hunden använder jag som det bästa exemplet till "hunden blir vad du gör den till". Har du inte kunskapen så kommer hunden att spegla det- på ett eller annat sätt. Jag har erbjudit föräldrarna att ta hunden ett tag och träna bort all hundilska och olydnad men nepp- de släpper inte ifrån sig sin älskling.. :cool: Den hunden har huggit alla i familjen minst en gång p.g.a. stress vid hundmöten och i dagsläget så tycker mor att CM's kopplet långt upp på halsen och gå snabbt förbi är en lösning, vad spelar det för roll om han hostar lite- han får skylla sig själv som drar :eek: . Sen får man inte glömma att be till gud att hunden inte drar sig loss ur kopplet för då springer han fram och ska slåss.. (Ja jag blir bara ledsen)

Min stora är också verkligen vad jag gjort henne till. Jag har alltid värnat om en glad hund, uppmuntrat all glädje och kontakt så det är vad hon blivit idag. Hunden formligen skriker av lycka när hon får hälsa på folk :eek: vilket både varit positivt och negativt. Lillan är ju också en sådan positiv produkt av meningen "hunden blir vad du gör den till"- en sheltie som folk ofta har kommenterat "ska inte sådana där vara reserverade?". Som valp var hon det, som vuxen finns inte ett spår! Så det finns både bra och dåligt gjorda hundar ;)

Senast ändrad:

Jag håller med, men kan för mitt liv inte förstå vad jag har gjort för att framkalla att min hund stjäl papper i alla dess former och sen strimlar i småbitar! Hon leker sällan med leksaker och är väldigt försynt, men papper kan hon försöka knycka rätt ur handen! :eek: Och hon blir överlycklig om man sticker till henne ett kvitto! :confused:

:D hunden är ju billig på leksaksfronten iaf, och pappersinsamlingsmänniskorna kanske blir glada om det redan är finfördelat ;)

*kl
min hund blev det jag gjorde henne till. reserverad. vilket rasen inte alls ska vara, men i motsats till belethien ( :) ) så blir jag galen på hundar som ska hälsa på allt och alla, och har därför premierat avståndstagande från min hunds sida. detta biter mig nu i handen iom att hon tycker att utställningsdomare är läbbiga, och därför inte heller får de betyg hon fysiskt förtjänar. kommer inte att göra likadant med nyvalpen, och med äldre hunden blir det miljöträning och köttbullebelöningar i ringträningen, så får vi hoppas att vi kan hamna på någon medelväg mellan att krypa ihop av obehag och repa sönder byxor i glädje :D

När jag bodde tillsammans med en kompis och vi tillsammans hade en flock på minst 5 hundar ständigt stod det faktiskt på vår whiteboard i hallen "ALLT min hund gör har JAG lärt den att göra!" :crazy:

Kände att jag var tvungen att påminna mig själv om det varje dag när man började irritera sig på att dom var överallt hela tiden :angel:

Det ska hon ju ha till avdrag när hon deklarerar....ju!

:idea: Ahh, så måste det ju vara! Eller försöker hon möjligen skattefuska, eftersom hon strimlar dem..?

:D hunden är ju billig på leksaksfronten iaf, och pappersinsamlingsmänniskorna kanske blir glada om det redan är finfördelat ;)

Väldigt billig! Jag funderade på om jag skulle ta med henne till jobbet när dokumentförstöraren var trasig i våras... :angel:

Jag är väldigt mycket ensam med min hund och därför pratar jag väldigt mycket med henne( istället för att prata med mig själv typ) och när hon svara med morrprat och ylsång så har jag ju i princip uppmuntrat henne då jag själv ylat med eller morrat på i samma sväg...

Nu har jag dock upptäckt att min lilla dogo tiks morrprat och ylsång kan uppfattas som väldigt farligt av folk i omgivningen och där står jag som det fån jag är och har inte mage att säga ifrån...hon vill ju bara vara social, hehe

Tänk om hundar blev som man gör dem...jag har försökt intressera mina två dvärgpudlar för lydnad, agility och spår, men de är inte speciellt intresserade. Är de på humör går det bra, med godisbit framför nosen kan det funka, men vill de inte så vill de inte.

Att båda två tigger vid bordet, sover i sängarna och ligger i soffan beror däremot på husse och matte....:o

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Sitter här med hjärtat fortfarande i halsgropen och nära till tårar... Har kämpat och kämpat med min goldenhane som helst vill döda...
Svar
11
· Visningar
1 639
Senast: worthless
·
Övr. Hund Måste få skryta lite - eller okej, mycket, men är strålande glad å Svarta Ligistens vägar (eller, han börjar skifta i brunt, jag ger mig...
Svar
16
· Visningar
1 324
Senast: Alexandra_W
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 019
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka