måste man verkligen spruta....

S

Sighttosee

Detta med att sptua....det måste ju gå att komma på någon annan variant än sprutor?? vi knaprar ju tablett penicillin så det borde ju rimligtvis fungera till häst med??? Hatar verkligen detta med att ge sprutor!!! Har en liten skadad pålle hemma , på kliniken hade de en insatt kanyl , för att de skulle slippa spruta henne var dag, men när hon skulle hem tog de bort denna...så nu står jag här,livrädd för sprutor själv och ska spruta, har gjort det förr men huaaa gillar inte!!!!:cry::eek:

Sv: måste man verkligen spruta....

Vet, men hon får 2 olika sorters antibiotika och sulfan skall inte avar lika effektiv?!?:confused:Jag hade blivit mkt glad om jag "bara" kunnat ge den

Detta med att sptua....det måste ju gå att komma på någon annan variant än sprutor?? vi knaprar ju tablett penicillin så det borde ju rimligtvis fungera till häst med??? Hatar verkligen detta med att ge sprutor!!! Har en liten skadad pålle hemma , på kliniken hade de en insatt kanyl , för att de skulle slippa spruta henne var dag, men när hon skulle hem tog de bort denna...så nu står jag här,livrädd för sprutor själv och ska spruta, har gjort det förr men huaaa gillar inte!!!!:cry::eek:

Sist jag kastrerade så frågade veterinären mig om jag ville ha antibiotikan i maten eller om jag kunde spruta. Så det måste nog finnas.

Ring du din vet och se vad som kan göras. Jag tycker inte att du skall spruta hästen om du inte känner dig bekväm med det. Det kan ju gå på tok om du råkar sätta sprutan i ett blodkärl.

Hälsning Maja

Penicillin till häst finns bara i injektionsform, tyvärr. Sulfa finns som pasta och pulver, men det är inte till så stor hjälp där man har en bakterie som är är resistent mot sulfan. De olika antibiotikasorterna har olika indikationer och är verksamma mot lite olika bakteriestammar.

Visst tycker man att det borde finnas stora vita piller istället. Eller pasta. För att inte tala om välsmakande antibiotika till små barn!

Mycket kan man önska sig av forskarvärlden.

Nu är det iallafall inte så knepigt att spruta, det är bara att se till att få det gjort! Är du (ts) orolig för pc-chock så kan jag trösta dig med att det är ytterst få fall som faktiskt lett till döden. Visst händer det att behandlade hästar svimmar av, men de reser sig i de allra flesta fall upp efter några minuter!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
  • Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 882
Senast: enough
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 400
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka