Måste man välja sida???

T

trolli

Har nu läst alla trådar där de traditionella ryttare vs naturlig hästhållning krigar mot varann. Tycks inte finnas något slut. Men en sak kan vi väl enas om,alla vill vi väl hästens bästa?? Sen är det upp till var och en,vad man har för förutsättningar,kunskaper,ekonomi och möjligheter till det sätt man väljer att praktisera (skogsridning,tävling,körning etc). Jag är inte emot varken det ena eller andra,har sett skräckexempel på båda sidorna :(

Jag har själv en kbl travare som numer är ridhäst. Köpt för ca två år sedan. Han har under hela den tiden haft skit taskiga hovar :cry: Första hovslagaren jag hade var ingen hit,skorna ramlade av efter en vecka,sen var det att vänta en vecka till man fick tappskon påslagen men då lossnade nästa sko och så höll det på. En ond cirkel. Inte kan man rida och träna en häst som kör med tre "hjul". Bytte hovslagare,ingen större skillnad, bytte sedan igen, då satt iaf skorna kvar men det var ju ständigt trasiga! Sprickor,bitar som föll ur m.m. Ett h*lv*t*. Har nu därför bestämt mig för att prova att ha honom barfota,hittils ser det mycket bra ut och han fungerar på alla underlag,kan ömma till om han trampar direkt på en vass sten.

När det gäller bett,täcken etc som också är omdiskuterat många gånger. Var och en vet väl (förhoppningsvis) vad som är bäst för sin häst,sin individ, för det är det de är!

Jag har min häst på lösdrift. Varför? Jag har inte den ekonomin som behövs för att bygga ett helt nytt stall,vilket är vad som krävs,här finns inget uthus att inreda. En annan anledning är det att hästen blir skit förbannad av att stå på box,sparkar sönder väggarna och äter upp inredningen. Därför, för hans och min skull,har jag honom på lösdrift. Men det uteslute inte att jag inte har täcke på honom! När det är mkt kallt på vintrarna har han ibland dubbla. För att hålla hans muskler fina,utan täcke blir han väldigt stel och svår att jobba.

Bett,jag rider akademiskt,det passar honom och mig bäst,har provat engelsk ridning på honom men det fungerade inte. Jag har stångbett samt kapson på honom. Trivs inte på vanligt tränsbett. Men för den saken att jag rider på stång innebär det inte att jag rider med all kraft i bettet. Det används väldigt lite,han är skolad från sätet. Jag kan om jag vill ta enbart en halsring och fortfarande rida skolorna.

Så det jag vill ha sagt är det att man kan väl plocka det man själv vill från båda sidor, det måste ju bli det bästa av två världar? Utan av kasta skit på varann.

Sv: Måste man välja sida???

Håller med dig helt å fullt! härligt skrivet! :D

man har ju sett avig sidor på både de sätt att hand ha häst.
jag har min på lösdrift av den orsak att han inte trivs inne. Jag skulle dock vilja ha stall bara för att ha tillgången men har inte råd som du att bygga ett nytt stall. Han har ligg hall och en kompis osm går med honom.

Jag rider lite gott å blandat och kör honom ochså detta är ochså ett kallblods tarvare. Kör med fyrhjultrilla med rockard i skogen. Vi rider mer åt wetsern hållet men ochså med inlsag av barock, lite gott å blandat. att trivs i sitt tre delade bett å med sitt side pull så vi varierar :) Min går med skor då han hov väggar är dåliga och vi provat barfota men han kan inte ens gå ordentlig på gräs,så då skodde jag honom då jag använder honom dagligen.

Ibland med repgrimm aå barbacka el rep grimam å westernsadel el bett å barbacka ja. Varför inte balnda varför kriga hela tiden?

Jag tror att alla gör de dom tror är bäst för just sin häst. Även om jag inte håller med så accepterar jag dem å vi umgås endå. Jag kan säga till ifalljag tycker de är elakt att spänna in hästen alltid osv å de kan säga sin åsikt om vad de tycke rom att rida repgrimam el köra i sidepull :D

Varför har männsikan den obegripliga förmågan att alltid är dennes metod bäst? Ska alltid övertyga till varje pris.

Ja jag skulle också önska att jag hade ett stall. För att ha om och när hästen blir sjuk osv. Men jag tror inte att jag hade haft honom inne för det. Har också ligghall ute,med grus i botten och spån uppepå. Han har också en kompis i hagen och till hösten blir det nog en till!

Ja om alla kunde inse att de är individer. Jag provar barfota nu för att se om han funkar med det. Vet inte vad jag ska göra annars. Har användt mig av alla hovslagare här. Kan ju inte åka med hästen många många mil för att han ska skos var 6:e vecka. Hans fötter var inte vackra med skorna på! Jag kan maila till den som är intresserad av att se hur de såg ut.

Jag kör min pålle också ibland. :)

DET ENA BEHÖVER JU INTE UTESLUTA DET ANDRA! Vad det än gäller.

Håller med! De är ju precis som dressyr VS western osv... Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Precis- jag håller helt med! Vill man ha hästen på lösdrift- varsegod! Vill man ha den i stall: varsegod! Så länge man håller för hästens bästa, följer lagen och skadar ingen så får man göra det.

Problemet är nog mest att det inte finns riktiga bra regler för hästhantering. Ingen lag på utevistelse exempelvis, vissa tycker att hästen klarar sig gott att bara tränas och sedan stå inne medan andra tycker att hästen ska vara ute dygnet runt. Vissa tycker inte om permanentbädd, andra tycker det är ok. Vissa tycker att hästen ska ha bett, andra inte. Ridsätt, bensnören på täcken, tävling etc allt utföres olika! Det är det största problemet- folk tycker så olika. *suckar* värst är nog de som hatar andra sporter "akademiskt är för luffare" "hopptävling är för galningar med sporrar och spö" etc. Blir så trött på allt ibland..

Så länge man vet VARFÖR man gör en viss sak och det är befogat så tycker jag man i stort sett kan göra vad man vill.

Tyvärr är det många hästägare som gör saker för att de andra i stallet gör så, eller för att nån känd ryttare gör så, eller för "så har man alltid gjort".

Man har häst för sin egen skull. Hästen måste funka till det vi köpt den för.

Jag tycker inte att dom flesta här brukar kasta skit, dom som kastar skit är oftast "fundamentalisterna" på båda sidorna. Dom som t ex aaaaaaalllldrig skulle sätta på en häst en sko (oavsett hur fotöm den var) eller dom som aaaaaaaalllldrig skulle låta en häst gå oskodd för det är bara flummigt och dumt.

Tycker som i allt annat att det sunda förnuftet får råda, fasta orubbliga "dogmer" av olika typer brukar vara av ondo.

HeJ!

kan bara hålla med!

Min häst går för det mesta naken och ute så mycket det bara går, men jag tvingar ingen annan att göra likadant med sin häst för det. Min häst kan tyvärr inte gå barfota, men jag tvingar inga andra att ha skor på sina, även om jag ibland kan tycka att de kanske borde ha det..

Så länge man inte skadar sin häst är det väl upp till var och en..

/ lavinia, som ändå har lite svårt för fodrade täcken när det är 15 grader varmt..

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 287
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 682
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vad gör vi häst-edition del 1