Måste man har alu-platta när man har PG-sulor?

M

-moa-

Ja som rubriken säger, måte man ha aluminium platta emellan hoven och sulan om man skor med PG-sula?

Jag gillar inte riktig tanken att ha kall metall platta under helav hoven på vintern men PG-sulorna är dock intressanta.
Hittar dock ingen info. ang, om man absolut måste alu-platta eller om man kan ha tex. gummi/plast eller något annat emellan?

Sv: Måste man har alu-platta när man har PG-sulor?

Själva PG-beslaget skruvas ju fast i aluminiumsulan. Tror inte det finns något annat sätt att fästa detta.

Jo det var det jag misstänkte, ash då vad trist.
Tycker dom verkar bra i övrigt i vissa fall men synd att det inte verkar finnas nåt annat att fästa dom i så att säga, eller att dom inte är samma fast med plastsula som redan sitter fast eller nåt.

Men vad är det för skillnad menar du med den plattan mot ett par vanliga järnskor? Jag betvivlar att det blir en såpass temperaturskillnad att hästen ens lägger märke till det. Eller brukar din häst reagera på kall/varm mark?

Hästar är ju inte känsliga på samma sätt som vi är...och jag kan nästan garantera dig att de fryser inte om fossingarna..;).men vill man absolut inte lägga plåtsulan närmast hoven så funkar det faktiskt med en hårdare plastsula (typ de gröna)närmast hoven, sedan aluplåten och därefter gummisulan. Man får sko om lite oftare bara.

Eftersom han inte har vanliga järnskor, och inget av metall på sig så ser jag det som en drastisk nergradering om man jämför med barfota ;)
Om det gick att undvika så skulle jag aldrig sko honom men tyvärr kommer brodd behövas i vinter och boots är inget alternativ för oss.

Dessutom är ju plast mer formbart och flexibelt än metall och jag föredrar om min häst kan slippa alla former av metall om det går.
Jag vill helst ha lite aktivering av strålen även om han msåte ha brodd på vintern så en sula som på ett bra sätt ger aktivering vore perfekt.

oki: jag tror nog det kan kännas även om det inte är på samma sätt som människor kankse, men oavsett så vill jag inte ha nån plåt på honom som restrikterar så därför går det bort, även om det är sula under. Bra förslag om det inte vore för det dock :)

PG sulor får nog bli skippade tyvärr, det blir för...fel.

Päronsko med sula?

Men varför ha ett sjukbeslag om hästen inte behöver det, en bra skodd häst har rörelsefrihet i hoven trots sko av järn?

Har du benvärmare på hästen i hagen/ute eller hur har du skyddat hoven mot kyla tidigare?

Eftersom han inte har vanliga järnskor, och inget av metall på sig så ser jag det som en drastisk nergradering om man jämför med barfota ;)
Om det gick att undvika så skulle jag aldrig sko honom men tyvärr kommer brodd behövas i vinter och boots är inget alternativ för oss.

Dessutom är ju plast mer formbart och flexibelt än metall och jag föredrar om min häst kan slippa alla former av metall om det går.

Jag provade PG på mitt sto, sjukbeslag. För henne var det inte alls bra. Tappade helt steget, blev väldigt väldigt stum.

En i mitt förra stall hade flappskor på sin häst vintertid och tyckte det fungerade bra!

Nu är det ju så att jag inte håller med om rörelsefrihet i hoven om den är skodd med järn men det är ju en annan sak. Det har jag redan klargjort och är inte ute efter någon rätt/fel diskussion om huruvida vad jag tycker är vad nån annan tror.
Tack för förslaget om päronsko men åter igen så är det inte metall jag är ute efter.

Dessutom så är det så att han har behov av mer stöd om han har skor på, därav tankar kring pg sulorna.

Gulligt, benvärmare.
Om du nu måste veta så har han inte varit skodd på vintern i min ägo men har nu andra behov än tidigare.

Vinja: Ok det var ju trist för er.
Flappskor har funnits tankar kring men kommer inte fungera på min pålle tyvärr just eftersom dom är flap så att säga, och även järn framtill. Men tack för förslaget!

Nu är det ju så att jag inte håller med om rörelsefrihet i hoven om den är skodd med järn men det är ju en annan sak. Det har jag redan klargjort och är inte ute efter någon rätt/fel diskussion om huruvida vad jag tycker är vad nån annan tror.
Tack för förslaget om päronsko men åter igen så är det inte metall jag är ute efter.

Dessutom så är det så att han har behov av mer stöd om han har skor på, därav tankar kring pg sulorna.

Gulligt, benvärmare.
Om du nu måste veta så har han inte varit skodd på vintern i min ägo men har nu andra behov än tidigare.

Vinja: Ok det var ju trist för er.
Flappskor har funnits tankar kring men kommer inte fungera på min pålle tyvärr just eftersom dom är flap så att säga, och även järn framtill. Men tack för förslaget!
Fast en fysiologi lektion ger ju klarhet i vilken del av hästens hov som rör sig..

En sula ligger mellan hov och järn.... :idea:

Flärpskon ger full frihet för hoven o är ett bra förslag om det är vad hästen behöver.

Lättast är väl att du tar en diskussion med din hovslagare och utgår från dina och hästens behov.

Jag vet mycket väl vilka delar i hästen hov som rör sig och det är just därför jag inte vill ha järnskor på om det går att undvika.
Som sagt, jag är inte över huvudtaget intresserad av någon disskusion om vem som har rätt eller fel eller whatever, jag frågade bara om PG sulan och mellandelen.
Jag vet att många inte tycker samma som mig och det är helt ok, och jag hoppas att ni kan respektera att jag hövligt försöker informera att jag trots att det kan vara intressant, just nu inte är intresserad av en diskussion, om jag var det hade jag letat reda på en tråd där det var ämnet eller startat en själv men det enda jag ville ha reda på just nu var om pg sulan och nu har jag det så tack för det :)

Håller med om att flapsko är ett bra alternativ men tyvärr funkar det inte för min häst.
Har redan bra kontakt med min hovslagare men både H*n och jag tycker att det aldrig skadar att klura på alternativ.

Så nu lämnar jag den här tråden eftersom jag fått den infromationen jag efterfrågade.

En plastsko då, kan det vara ett alternativ?
Det finns ju flera olika modeller med så att äga integrerad sula och en del ser ut som en vanlig sko med sula, en del med ringsko och en del päron. Har själv använt dessa plastskor på ett par hästar och tyckt de fungerat bra. Huruvida de finns med brodd kan jag inte svara på, jag har bara sett sommarvarianten..

Eller så får du hitta ett alternativ som man limmar fast eller klämmer fast över hoven, finns såna skor också. För sömmarna kommer du ju annars aldrig ifrån, de är ju i metall.

Har du funderat på hur det skulle kännas för hästen att ha brodd på en mjuk plastsula?
Det blir ju ganska rejäla punkttryck, om det inte är nån form av metall som sprider ut trycket över hela hoven.

Jo Easy walkern med snösula och brodd var ett av dom andra intressanta alternativen.
Även Glue-on shoe som man tydligen kan brodda funderar vi på, dock kanske den inte sitter på länge nog. Men som du säger, utan söm vore ju egentligen trevligast men man kan inte få riktigt allt. Fast jag har hört att Easy Walkern går att limma på den med så det ska kollas upp.

Vilken är det du har använt och vad tycker du om dom?

Har du funderat på hur det skulle kännas för hästen att ha brodd på en mjuk plastsula?
Det blir ju ganska rejäla punkttryck, om det inte är nån form av metall som sprider ut trycket över hela hoven.

Nej det har jag inte funderat så mycket över faktiskt ;):p

Förlåt, kunde inte låta bli ;)

Jag vet mycket väl vilka delar i hästen hov som rör sig och det är just därför jag inte vill ha järnskor på om det går att undvika.
Om du visste det bergsäkert skulle du förstå att allt annat materiel ger nötning på hoven o då i synnerhet trakten- den som rör sig. Om du tittar på andra hästars gamla skor ser du att t o m metallen är nött.
Det finns än idag inget annat materiel som står sig för tyngden av hästen.

Strålen trycks ner av hästens tyngd gentemot underlaget. Det är den flexen som ger stötdämpningen.

Om hästen skos skapligt ofta o inte har höga trånga hovar kommer den att få millisekundär kontakt- vilket är meningen.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 397
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 338
Senast: Susan
·
Hästvård PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes.. Fick inte riktigt ihop någon bra rubrik, men det gäller valacken. Han fick ju på...
2
Svar
33
· Visningar
2 707
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 557
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka