Måste man ha fjäderbom i sadeln?

S

sleepy

Här i Norge är det en kjent dressyrryttare som sejer at man MÅSTE ha en fjädrande (det låt konstigt, jag har sikkert skrevet ordet fel ;)) bom i sadeln (slik som t.ex stübben har), annars kom hästen garanterad till att få ondt i ryggen...

Syntetsadlar som wintec och griffin har inte fjäderbom, men det är ju många som rider med dom i år etter år? Disse sadlene får ju god omtale, folk tyckar om dom, och det verkar som hästene også gör det...

Tror ni att det er jätteviktigt (important) med fjäderbom?

:confused:

Det är en bom som kan vara tillverkad i trä, läder, glasfiber osv. Sedan så är den förstärkt med band av fjäderstål för att man ska kunna göra den så lätt som möjligt eftersom en bom utan fjäderstål måste man göra kraftigare.

Tack for svar, men det jag frågade om var hur VIKTIG (important) är det förr hästen att man har en fjäderbom? Enligt en dressurryttare här i Norge är sadler utan fjäderbom (f.eks griffin) skadelige...

En passande sadel är knappast skadlig, oavsett om bommen fjädrar eller inte.

Däremot upplever nog ryttaren bättre kontakt när det finns lite fjädring.

Vad den där dressyrryttaren säger ska du nog ta som en personlig åsikt, inte fakta.

mandalaki

Liknande trådar

S
Utrustning Jag har nu ridit med en Griffin Haflinger/ Cob Dressyr, 17", X-vid. Sadlen är vid nok for hesten, och jättekort, ca 43-44 cm...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka