Måste man ha en höanalys?? :confused:

QueenOfDarkness

Trådstartare
Jag blir mer eller mindre halshuggen och kallad för djurmisshandlare när jag säger att jag inte har analyserat mitt hö. :cry::eek:

I stallet där jag står nu finns det bara min häst och en ponny, och höet är utav olika kvalité per bale.
Jag och hen(ponnyägare) i stallet känner inget behov av analyser då hästarna är fina i hull.
Men enligt annat hästfolk så mår våra hästar dåligt utav detta, (trots att ingen av dem har ens sett pollarna):crazy:

Måste vi nu byta ut allt hö för bara två "pensionärs-skogsmullar"? :confused:

--------------------------------------------------
var lite förlåtande mot min dumhet, är inte speciellt involverad i hästvärlden längre :o

Men jag kan alltid bli bättre!:idea:

Sv: Måste man ha en höanalys?? :confused:

Självklart måste du ha en analys. Oanalyserade balar är rent av giftiga och det finns tom. risk att dom kan explodera. :D

Mina hästar mår så bra så, de är också pensionärsskogsmullar. Det finns en analys på höet, men jag har inte brytt mig om att be bonden om en kopia.
Dottern har sin häst i ett annat stall och där finns ingen analys, och den mår utmärkt bra och presterar bra resultat på tävlingarna.

Givetvis måste du inte ha en analys. Men om du vill ge de bästa förutsättningarna för din häst har du en uträknad foderstat baserad på analysen. Om man nu måstye välja är det kanske än viktigare för den växande hästen eller den häst som ska högprestera, vilket kanske ger svaret på din fråga. Är hästarna friska, fina i hull, bra hovar och tillräckligt musklade så har du troligen också ett bra foder :).

Prick: tack då vet jag :)

Pia: Blev typ livrädd när jag läste första meningen!:eek::rofl:
Tack i alla fall :laugh:

Hur många ryttare och hästägare är det som äter en balanserad kost?

Om kaffe och negerboll räknas som balanserad kost är det nog rätt så många. Och negerbollarna är ju analyserade.:laugh:

Som vuxen människa kan man själv välja vad man vill äta. Vill man leva på gelehallon och pomes så får man skylla sig själv. Har vi däremot skaffat ett djur har vi skyldigheten att se till att det får bästa möjliga foder för att djuret ska må bra på samma sätt som vi ser till att djuret bor i en hälsosam miljö. Att ge sitt djur skitmat och skylla på att mäniskor äter obalans
erat är bara korkat.

Men visst kan hästen må bra utan att man analyserar grovfodret. Men det böir ju så mycket enklare att upptäcka till exempel mineralbrister i tid om man vet vad som finns i maten. Det är också en ekonomisk fråga, många ger en massa tillskott och kraftfoder helt i onödan.

Senast ändrad:

min sambo har en idé av att äta en massa tillskott som han inte behöver enligt blodprov "bara i fall att" :p

men jag kan hålla med dig också.

kl
men hur länge sedan är det som man började med dessa analyser?
hur kommer det sig att hästarna behöver så mkt koll på sin kost?
förr gav man väl hästarna typ bara havre och hö va?

Mineraler osv kan ju iofs vara bra att ha analys för, men annars ser jag ingen anledning till att JAG ska slänga ut pengar på analys eftersom jag ändå inte följer siffrorna sen. :p

Mina hästar får alltid mkt mer mat (grovfoder) än de "ska" ha och om man vet vad man ska kolla efter så kan man fodra mer lr mindre innan hästen faller ur eller blir fet eller börjar få proteinbrist.
Kan man inte se det med ögat och fixa det INNAN det händer däremot så bör man definitivt ha analys så man har koll på hur mkt ens häst behöver för att inte riskera att den blir tjock/smal/får ful överlinje.

Att ha ett oanalyserat hö betyder inte att hästarna mår dåligt, men det blir ju faktiskt lite svårare att VETA att dom mår bra! Eftersom man inte vet vad dom stoppar i sig. På sikt blir det nog svårare att tolka utifrån hästarna också eftersom det är svårare att gå efter "nu fick den 100g mer smältbart råprotein/dag och då blev resultatet efter någon månad såhär", svårare att sätta referenspunkter att jämföra med. Om det senare blir att man av någon anledning måste börja kolla analysen och räkna noggrann foderstat (hästen får fång t ex eller annat problem som man kan misstänka är foderrelaterat eller kräver koll på foderstaten) så tar det ett tag att komma in i det och veta vad just den hästen har för behov, när man inte vet vad den har fått innan som den sett bra ut på.

Men jag tycker också det är lite hysteriskt hästmänniskor emellan med att man måste ha en analys. Finns nog många som har tillgång till en men inte vet hur man ska använda sig utav den ändå eller som i ett inlägg ovan att man väljer att fodra med ögat ändå! ;)
Kanske lite taskigt att hänga ut folk här (men förhoppningsvis/troligtvis känner ingen mina stallkompisar), vi har kvot på under 5 på grovfodret och ändå är det ingen av 12 iaf som ger kraftfoder med högre kvot i någon märkbar mängd eller proteintillskott förutom jag! :p Tvärtom kör många på det man är van vid ändå, t ex havre och betfor, sport-pellets, krafft grund osv, det kraftfoder/tillskottsfoder man föredrar. Inte tror jag hästarna lider för det, men det är lite intressant hur man verkar välja att strunta i analysen och ändå köra på det som "känns bra" helt separat från grovfodret! T o m med diande sto/unghästar osv. Fast så går ju många på fri tillgång och täcker nog dagsbehoven iaf även om balansen blir knas.

Det är lika viktigt att ha koll på hundars och katters kost också. det finns näringsanalyser på deras färdigfoder, precis som på hästarnas. skillnaden är att hundar och katter äter bara färdigförpackad mat (om man inte väljer att göra egen, och då måste man också räkna foderstat!). Hästens hö odlar vi själva , och gräs kan skilja väldigt mycket i näringsvärde. Därför är det så viktigt att analysera det.

Innan det fanns analyser att tillgå fick man chansa. Ibland funkade det, ibland inte. De hästar som växte upp under år med sämre hö, blev också sämre. Vissa årgångar var sämre. Sedan fanns det även förr bönder kände sina vallar väldigt bra och visste ungefär hur bra gräset var. Men utan analys kan man inte vara helt säker. Det var mycket som var sämre förr. Fattigare ställen fick slut på hö på senvintern och fick svälta djuren, det funkade ju också ...

För att förklara mig varför jag inte använder mig av analyser är anledningen att de sk uträkningarna bokstavligen skriker överskott när jag knappar in hur mkt grovfoder jag ger. :p

Jag ger inte hästen massa konstiga kraftfoder (eftersom analyserna brukar skrika överskott ;) ) utan slänger på lite lusern om det ser ut att behövas +lite betfor bara för att hästarna tycker om det. :angel:

Sen kan man ju såklart vara lite smartare och istället använda analyserna och siffrorna som grund ifall hästen blir sjuk osv som du säger, men jag tycker ändå inte att resultat 1 brukar stämma med resultat 2 sas.

Det spelar liksom ingen roll att man bara gav hästar "hö och havre" förr.

Hur mycket annat var det man gjorde förr som egentligen inte var så bra? Ska vi bojkotta allt nytt? Nya mediciner etc.

Men det är ju egentligen en annan sak :-) du använder ju analysen(du skriver att om du räknar så får dina hästar mer än de ska ha och det tolkar jag som att du har en analys, det är nämligen omöjligt att veta annars), men du räknar inte efter vad tabellhästen behöver, utan du ger det som din häst behöver. Och det är precis så man ska använda analysen. Om du vet hur många mj och hur mycket smrp dina hästar behöver kan du använda dig av de siffrorna till nästa års uträkningar :) små variationer som lite betfor ellet en näve havre räknar inte jag heller me i foderstaten.

Senast ändrad:

Måste instämma med Glimfeather, du går ju egentligen efter analysen! :)
Ganska stor skillnad att vara i samma situation men inte ha ett hum om vad hästen får i sig. Det behöver ju inte vara någon avancerad foderstat bara för att man är medveten om vad hästen stoppar i sig på ett ungefär, och så länge det funkar för hästen och den verkar må bra så är ju det huvudsaken, OM det hade börjat lysa rött här och där när man höft-räknar på det så hade du ju lagt till det som behövs!

Vad har det med saken att göra ? VI kan välja vad vi ska äta, det kan ju inte ett djur.

Det är ju lättare att reglera vad som felas med en analys. Har du ingen måste du ju chansa om något är på tok. Tex proteinbrist syns ju inte förräns det är försent. Då kanske man hade med analyshjälp redan då sett att man kanske borde tillföra mer protein och hästen kanske sluppit dragis med proteinbrist.

Nej alltså jag gör ju inte analyser längre eftersom det aldrig stämmer.
Jag gjorde förut men eftersom jag ändå fodrar utifrån tuggtid och ts halt så blir liksom analysen bortkastade pengar.

Som vuxen människa kan man själv välja vad man vill äta. Vill man leva på gelehallon och pomes så får man skylla sig själv. Har vi däremot skaffat ett djur har vi skyldigheten att se till att det får bästa möjliga foder för att djuret ska må bra på samma sätt som vi ser till att djuret bor i en hälsosam miljö. Att ge sitt djur skitmat och skylla på att mäniskor äter obalans
erat är bara korkat.

Men visst kan hästen må bra utan att man analyserar grovfodret. Men det böir ju så mycket enklare att upptäcka till exempel mineralbrister i tid om man vet vad som finns i maten. Det är också en ekonomisk fråga, många ger en massa tillskott och kraftfoder helt i onödan.

Jag har sparat flera hundra kronor i vinter då analysen visade mycket bättre värden än åren förut. Vi behövde inget extra annat än mineraler i år.

Men alltså, man har väl inte analys för att räkna efter tabeller? Man räknar väl efter vad hästen behöver? Så man kan inte säga att analysen inte stämmer, det är ju uträkningarna du gör som inte stämmer.

Min häst kräver också mycket mer än vad tabellen säger, men då är det ju tabellen som är fel för min häst, inte analysen och då skiter jag just i tabellen, jag skiter inte i analysen.

Delvis kl

Detta är ju ett återkommande argument för varför folk inte analyserar "det stämmer ju ändå inte när jag räknar. Min häst skulle bli smällfet/mager om jag gav enligt analysen". När ska folk lära sig att det är HÄSTEN som bestämmer hur mycket mat den behöver och inte tabellen. Utan analys kan man dock inte VETA hur mycket hästen behöver av ditten och datten utan får just chansa och med risk att missa/inte hänga med. För att inte nämna mineralbalansen som man inte upptäcker förrän det är för sent att rädda...

Sen visst, för det mesta går det ju bra, hästarna lever och verkar må ok (även om det skulle vara intressant med statistik över vilka sjukdomar/skador hästar drabbas av som skulle kunna vara foderrelaterade om folk bara visste vad de stoppade i hästen).

Vidare är jag sån också att jag vill att min häst mår/får det bra TACK VARE engagemang och kunskap och inte att den mår bra trots att/trots allt, även om den säkert skulle överleva då också.

Liknande trådar

Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·
Foder & Strö Jag har ej tagit nån höanalys för höet min häst äter, dels för att vi har olika parier hö (rundbal) som kommer i från olika marker. Det...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: fjordtokan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia