måste man ha dressyrsadel på dressyrtävling?!

hesttjej

Trådstartare
Hej,jag är en mer eller mindre nybörjare inom hästvärlden men har lärt mig mycket på kort tid när jag fick min egna häst,jag rider endast dressyr då jag tycker hoppning är för tråkigt :o
Och jag har kommit så pass långt att det är dags att komma ut på dressyrbanorna till sommaren. min häst är en gammal hopphäst och utrustningen ingår pullargrimma och en hoppsadel, är det nödvändigt att byta ut till dressyr sadel och typ nosgrimma istället? Frågan är mera om man verkligen kan tävla dressyr i hopputrustning? någon som vet? :)

Sv: måste man ha dressyrsadel på dressyrtävling?!

Ja du får lov att tävla i din hopputrustning men så småningom kommer du troligtvis att vilja ha en dressyrsadel eftersom det är lättare att inverka korrekt vid dressyrridning, men tillåtet, ja.

Så länge du har ett godkänt bett, dvs. vanligt tränsbett så är din hopputrustning godkänd. Som Mumin också skrev, en dressyrsadel underlättar inverkan enormt!

Min kompis placerade sig på en nationell FEI ridandes i hoppsadel, så visst går det utmärkt att tävla i hoppsadel!

Ja, det är det. Det kom för tre dagar sedan, liksom rakt bett och bett med parerstänger. Trevliga nyheter!

Pullarnosgrimma har varit tillåtet under 2011 också.

Mja, sanning med modifikation. 2011 fick man endast tävla på den gamla modellen av pullargrimma, dvs den utan ringar. Tycker f.ö. det är bra att de är mer tydliga i TR nu, med alla bildansvisningar, än tidigare!

Fasta är tillåtet på ponny. Men på storhäst endast rörliga. Hur tänkte dem nu?? Igen.. :cool: Fast man ska väl vara nöjd att rakt är tillåtet iafl. De fasta ringarna kommer väl på storhäst de med så småning om...

VA?! Är inte FASTA ringar tillåtet? Vilka jädra nötter..... Då vare kört i vilket fall för min del. :P

VA?! Är inte FASTA ringar tillåtet? Vilka jädra nötter..... Då vare kört i vilket fall för min del. :P

Näää det blev en tankevurpa IGEN :cool: