måste man ha dressyrsadel på dressyrtävling?!

hesttjej

Trådstartare
Hej,jag är en mer eller mindre nybörjare inom hästvärlden men har lärt mig mycket på kort tid när jag fick min egna häst,jag rider endast dressyr då jag tycker hoppning är för tråkigt :o
Och jag har kommit så pass långt att det är dags att komma ut på dressyrbanorna till sommaren. min häst är en gammal hopphäst och utrustningen ingår pullargrimma och en hoppsadel, är det nödvändigt att byta ut till dressyr sadel och typ nosgrimma istället? Frågan är mera om man verkligen kan tävla dressyr i hopputrustning? någon som vet? :)

Sv: måste man ha dressyrsadel på dressyrtävling?!

Ja du får lov att tävla i din hopputrustning men så småningom kommer du troligtvis att vilja ha en dressyrsadel eftersom det är lättare att inverka korrekt vid dressyrridning, men tillåtet, ja.

Så länge du har ett godkänt bett, dvs. vanligt tränsbett så är din hopputrustning godkänd. Som Mumin också skrev, en dressyrsadel underlättar inverkan enormt!

Min kompis placerade sig på en nationell FEI ridandes i hoppsadel, så visst går det utmärkt att tävla i hoppsadel!

Ja, det är det. Det kom för tre dagar sedan, liksom rakt bett och bett med parerstänger. Trevliga nyheter!

Pullarnosgrimma har varit tillåtet under 2011 också.

Mja, sanning med modifikation. 2011 fick man endast tävla på den gamla modellen av pullargrimma, dvs den utan ringar. Tycker f.ö. det är bra att de är mer tydliga i TR nu, med alla bildansvisningar, än tidigare!

Fasta är tillåtet på ponny. Men på storhäst endast rörliga. Hur tänkte dem nu?? Igen.. :cool: Fast man ska väl vara nöjd att rakt är tillåtet iafl. De fasta ringarna kommer väl på storhäst de med så småning om...

VA?! Är inte FASTA ringar tillåtet? Vilka jädra nötter..... Då vare kört i vilket fall för min del. :P

VA?! Är inte FASTA ringar tillåtet? Vilka jädra nötter..... Då vare kört i vilket fall för min del. :P

Näää det blev en tankevurpa IGEN :cool:

Känns ju dom att dem hellre kan främja fasta ringar än lösa. Men så verkar de ju aldrig tänka. Jag fattar bara inte vad det är för skillnad att ha fasta ringar på tredelade/tvådelade och raka?? varför det ska vara skillnad för.. Bullshit är vad det är..

Näää det blev en tankevurpa IGEN :cool:

Känns ju dom att dem hellre kan främja fasta ringar än lösa. Men så verkar de ju aldrig tänka. Jag fattar bara inte vad det är för skillnad att ha fasta ringar på tredelade/tvådelade och raka?? varför det ska vara skillnad för.. Bullshit är vad det är..

Den här dumheten fick mig faktiskt att lägga ner tanken på att rida ponnyn som storhäst... Kanske ändrar dom till nästa år istället.

Ja man kan ju hoppas att de ändrar till nästa år. Men det hade varit väldigt intressant att få veta deras TANKE bakom detta. Om det ens finns nån.. :cool:

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 316
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 751
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 880
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar