Måste man ha baksele?

Yrja

Trådstartare
En fundering som slagit mig senaste tiden. Jag har nämligen ingen baksele på min travsele och har eg aldrig ifrågasatt varför, efter som att det var en travmänniska som köpte den åt mig och okunnig som man var/är hade man inte mycket att säga.

Nu kör jag inte jätteofta med min häst (fd travhäst) men det händer att man får infall och sitter i vagnen mer än på hästryggen ett par veckor. I övrigt kör vi kanske 3-4 ggr i månaden, på plan mark (inga backar varken upp eller ner) i ganska lugnt mak. Det är kul att kunna ta med sig gubben ibland och dessutom tycker kusen att det är hemskt roligt :D, bara sköna turer för nöjes skull alltså. Men kan kanske ändå bör ha baksele? Vad säger ni körkunniga?

Tillägger att det är en rockard jag har.

Sv: Måste man ha baksele?

Jag kör aldrig utan baksele, oftast åker den på vid tömkörning också.

Även om man sjäv inte upplever att det är några backar så kan det vara en liten sluttning och vagnen rullar på så hästen får bromsa den med? Ja, vad bromsar hästen vagnen med om den inte har bakselen? Svanskappan? Bukkgjorden? Känns inte så bra att bromsa en vagn med hjälp av svansen eller frambenen för min del.

/M

Om det är så köper jag en baksele. Därför frågar jag. Så man MÅSTE alltså ha baksele oavsätt hur eller vad man kör?

Kör du med travsele gör en bakselen varken till eller från. Skacklarna sitter ändå fast i i däckeln så trycket komer hur som helst i svanskappan. Travselen är gjord för att dra en lättare vagn på lätt och relativt plant underlag och funkar då bra men är det kuperat eller man kör med en tyngre vagn (antar att din är lite ordentligare tvåsitsig i alla fall?) kan det vara bra att köra med en annan sele. Det är svårt att säga när man inte sett ekipaget också..

Okej, tack för info! Det är ju väldigt bra att veta, kanske ska man då se sig om efter en annan sele?

Hade tyvärr inga bilder på ekipaget just nu, men ska leta. Det är en tvåsitsig rockard, ganska hög. Lite ordentligare vagn och relativt tung. Det finns mindre/lättare om man säger så.

Här är en bild med rockarden i bakgrunden. Inte detsamma som en ekipagebild men iaf ngt.

Om du kör en obromsad vagn ska du ha baksele, till en rockard passar en "riktig" sele bättre än en travsele så satsa på det. Vad har du för sele nu? Till bra selar så följer det alltid med en baksele om man köper dom nya, den ingår i en komplett sele tillsammans med bl.a. draglinor, tömmar och huvudlag.

Svårt att se så men jag skulle nog satsa på en riktig bröstsele (inte den billigaste varianten som säljs lite överallt där bröstan sitter ihop med däckeln). Vad kör du med för brösta nu? Draglinor? Det finns rätt billiga kompletta selar numera men en bra sele i medelpris tappar inte många kronor i värde om du skulle ångra dig sen.

Som sagts tidigare i tråden så har man tydligen inte baksele på travselen. Jag ska kolla vad det är för märke på den, men om det inte gör ngn nytta att köpa en baksele till travselen så måste jag nog köpa mig en ny sele helt och hållet snart och sälja den jag har till någon som kör med lättare sulky istället.

Jag kör med bredbrösta (det fanns två olika med selen), och jag vet att man inte ska fästa selen i bröstan. Har skrivit om det i en annan tråd då jag letar efter en sele till en vän. Min rockard är dessutom ganska hög så vi fäster skackelremmarna på nästan sista hålet på vår travsele (som ju har skackelremmarna ganska högt upp redan) för att få den så balanserad som möjligt. Jag ska verkligen leta efter en bild på ekipaget så att ni får se hur vagnen ser ut bakom hästen.

Men det verkar ju som att man bör ha en baksele trots allt, så jag ska börja leta efter en ny sele och sälja min travsele vidare till ngn som kör med sulky istället.

Det låter som ett bra beslut! Det brukar finnas lite begagnat att köpa också men tänk på att du behöver svängel till en sån sele också om du inte har det redan. Och har hästen inte gått med baksele tidigare kan det vara bra att vänja in den lite innan den får fylla sitt fulla syfte.

om du inte kör upp lr ner för några backar utan på plan mark hela tiden så gör inte en baksele så mkt nytta.den är där för att bromsa upp vagnen lite för hästen.jag tömkör alltid utan baksele men kör alltid med baksele.

Liknande trådar

Körning Jag är sugen på att testa att köra min kallblodstravare. Han är en fd detta travhäst och gjorde sista loppet 2020. Jag har noll...
Svar
12
· Visningar
2 856
Senast: CaisaCax
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 786
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka