MÅSTE man ha avlopp??

Texaz

Trådstartare
Bara en fundering iom att så många får sina avlopp omgjorda just nu.
Vi klarade oss denna vända men kommer antagligen att "drabbas" nästa sväng, om fem år.
Har länge kikat på alternativa toaletter då det känns galet att slösa på dricksvatten för att spola ner skit:crazy:

Min fundering är således om vad för slags avlopp man måste ha om man har t ex mulltoa eller förbränningstoa??:confused::confused:

Vi klarade oss denna vända men kommer antagligen att "drabbas" nästa sväng, om fem år.
Har länge kikat på alternativa toaletter då det känns galet att slösa på dricksvatten för att spola ner skit:crazy:

Min fundering är således om vad för slags avlopp man måste ha om man har t ex mulltoa eller förbränningstoa??:confused::confused:
Ring och fråga!

Jag har fattat det som att olika kommuner är olika hårda och har lite olika regler.

Generellt:

Du tvingas inte ansluta till kommunalt avlopp om du har en enskild lösning, så länge du inte har fått något föreläggande pga att lösningen är undermålig. Däremot är du tvungen att betala anslutningsavgiften om du har blivit anvisad en anslutningspunkt. (Vilket antagligen gör det ekonomiskt sämre att ha kvar den enskilda lösningen).

Med brasklappen att det säkert finns kommuner med specialregler.

Jag tycker också det är helt orimligt att spola med dricksvatten.
Jag skulle gärna ha en annan lösning som skulle tilltala mitt samvete.

Nu har jag kommunalt vatten och avlopp, men skulle mycket väl kunna tänka mig att använda en förbränningstoalett ändå.

Jag tycker också det är helt orimligt att spola med dricksvatten.
Jag skulle gärna ha en annan lösning som skulle tilltala mitt samvete.

Nu har jag kommunalt vatten och avlopp, men skulle mycket väl kunna tänka mig att använda en förbränningstoalett ändå.
Finns ju snålspolande wc stolar. Inget jag rekommenderar om man har enskilt avlopp men för kommunalt så är det ett alternativ.

Har du mulltoa/förbränningstoalett behöver du ett avlopp som klarar av bad/disk/tvättvatten (BDT-avlopp). Ett BDT-avlopp behöver du alltid om det finns rinnande vatten i huset (möjligen gör kommunen undantag om du bara har sjövatten i en ho i köket, fråga kommunen!).

På avloppsguiden.se finns olika alternativ för BDT-avlopp. Hur hårda kommunerna är på hur "bra" BDT-avlopp du behöver beror på markens förutsättningar, vattenskydd, närliggande bostäder m.m....

Har du mulltoa/förbränningstoalett behöver du ett avlopp som klarar av bad/disk/tvättvatten (BDT-avlopp). Ett BDT-avlopp behöver du alltid om det finns rinnande vatten i huset (möjligen gör kommunen undantag om du bara har sjövatten i en ho i köket, fråga kommunen!).

På avloppsguiden.se finns olika alternativ för BDT-avlopp. Hur hårda kommunerna är på hur "bra" BDT-avlopp du behöver beror på markens förutsättningar, vattenskydd, närliggande bostäder m.m....
Tack för bra svar, ska kolla upp det :)
Visserligen blir det nog "vanligt" avlopp när det är dags eftersom det är sonen som kommer att ta över gården och han är rätt konventionell :p Var mest nyfiken över vad som gäller;)

Vad hade du tänkt göra med diskvatten och tvättvatten (duscha dig själv, tvätta kläder et c)?

Vi hade sk stenkista den första tiden vi bodde här. Tror det egentligen var helt ok, då hade vi dessutom ingen innetoalett.
Så småningom byggde vi dock toalett, och grävde i samband med det eget avlopp, trekammarbrunn.
Men om möjlighet finns att koppla på kommunala, så skulle jag absolut rekommendera det. Både för vatten in och vatten ut, s a s.

Det var ju det jag undrade om? Om man måste ha "vanligt" avlopp eller om det finns alternativ... Har fått bra svar :)
Varför frågade du ens från början då, om du ändå tänker installera WC?
Ett miljövänligt alternativ med vattenspolning är Aquatrone (stavning?) krävs lite pyssel o en hel del daggmaskar.

Varför frågade du ens från början då, om du ändå tänker installera WC?
Ett miljövänligt alternativ med vattenspolning är Aquatrone (stavning?) krävs lite pyssel o en hel del daggmaskar.
Därför att jag är nyfiken av naturen och ville veta.... ;)
DEN lösningen lät verkligen intressant!!:up:

Kul, just en sådan valde jag o är mer än nöjd, trots @tanten s kommentar i en liknande tråd att det kostar 2 kr i el för varje spolning.

Vilken valde du? Nu tror jag att de spelar stor roll hur många och frekvent den används. Stor skillnad på fyra hemma dygnet runt, alt. ensamstående som jobbar utanför hemmet - om jag säger så. Det verkar ju vara effekten i förbränning vid tät användning som är utslagsgivande.

Kul, just en sådan valde jag o är mer än nöjd, trots @tanten s kommentar i en liknande tråd att det kostar 2 kr i el för varje spolning.
Eh va? Säker på att det var jag. Jag tror inte att jag har några åsikter alls om förbränningstoaletter.....
Undrar var jag fått en sådan uppgift ifrån. Det känns helt nytt.

Det enda jag kan tänka mig är att jag varit kritiskt till att vara helt elberoende för sina toabesök.

Jag är tvungen att ansluta till kommunalt va nästa år, och tills dess blir det torrtoa, förmodligen en Pacto.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar