Måste man alltid ta hjälp?

Sv: Måste man alltid ta hjälp?

På vilket sätt "begränsar det mycket"? Tänker du ekonomiskt då?
Det är ju lite fel att tänka så för sen när du har skaffat dig kunskapen så är risken betydligt mindre att saker och ting går fel. Just för att du slipper då göra onödiga missar. Sen när du kan din sak först DÅ kan du börja experimentera, prova dig fram. Men vet du knappt vad du gör lr är väldigt osäker så är ju inte förutsättningarna på topp direkt ;).
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Jag vill inte att hästarna ska vara experiment på det viset. Jag vänder mig till någon som är mer kunnig än mig när jag känner att det behövs. Med åren har man lärt känna mycket hästmänniskor och det kan räcka med ett telefonsamtal. Då kostar det ju ingenting. Behöver man handfast hjälp kan det kosta lite, men det kan det vara värt så att man börjar i rätt ände och med bra grund.
Jag är tex ingen stjärna på tömkörning. Jag har gått en kurs för Anders Eriksson och tömkör min stora häst ibland, men när ungponnyn skulle börja tömköras kände jag att jag inte hade tillräckliga kunskaper. Jag tog hjälp av en som är duktig på körning och tömkörning. Hon fick lägga grunden för ponnyn och nu tömkör jag ponnyn själv.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Det där är en fråga jag själv ställt mig några ggr. För o nackdelar vägs imot, riskerna osv känna av läget, magkänslan låter som humbug men det funkar tycker jag.
Sen kan jag ta hjälp första gången för o komma in på sk rätt väg.

Tänk då man va ung, inte många gånger man tänkte till före nåt då inte o konstigt nog så funkade det mesta man gjorde!!

Lycka Till :)
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Problemet är väl ofta att man inte vet hur erfaren den som frågar är. Många som frågar har under 10 inlägg och det gör att man blir väldigt osäker på kunsapsnivån. Ofta är det inte endast det att det är få inlägg utan även att det är bristfällig information i inlägget. Ibland ser man dessutom att någon svarar och ger förslag på en lösning och TS blir eld och lågor och ska lösa problemet på det sättet utan att be om klargörande av de stora oklarheterna som finns i det hela. Kommer det in ett förslag till så händer samma sak. Utvärderingen utifrån individen saknas ganska genomgående och många av lösningarna blir nog snarare ytterligare ett faromoment då de inte kan hanteras på rätt sätt.
Om man ska kunna hjälpa till och lösa problemet så måste det till tydlgi information och diskussioner annars blir det ofta farligt.
Jag tycker inte man måste ta till tränare till allt utan löser gärna problem själv men då känner jag mina hästar och har vett att backa både ett och två steg om situationen förvärras det minsta lilla eller jag känner att jag inte vet hur jag ska reda ut situationen framgent. Jag analyserar även situationerna minutiöst innan jag går vidare till problemlösning samt vad som kan gå fel med olika metoder att lösa problemen.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Om man ställer en fråga på ett forum som detta HAR man väl redan försökt få hjälp?!
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Ett skäl till att många föreslår "ta hjälp" är ju att det är svårt att ge råd utan att se situationen det hänvisas till.

Håller för övrigt med övriga: inkörning bör man som regel vara fler än en för att göra.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Kl

Varför uppfina hjulet igen.

Ja någon gång var det första gången någon satt på en häst och även första gången någon körde in en men hur många förstördes på vägen innan man lyckades har man ingen anning om.

Hur många hästar tycker du det är ok att förstöra bara för att är för stolt för att ta hjälp 5 10 elller fler? för mej är det är det 0 därför tar jag hjälp.

Kram
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Om man ställer en fråga på ett forum som detta HAR man väl redan försökt få hjälp?!

Ofta låter det på trådstarerna som om TS vill ha en lösning nu och många har garanterat in frågat andra om hjälp då de blir lyriska även över förslag som någon med lite vana försöker med som nummer 1.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Klart man kan, men oftast blir det inget vidare, och man riskerar att skada både sig själv och hästen(tänker främst på körning). Och i värsta fall kanske man råkar göra så att hästen blir rejält mycket svårare att "fixa" sedan. Och då kan man stå där med en helt osäljbar häst som man MÅSTE lägga MASSOR av pengar på om man inte vill avliva typ.

Man brukar ju kunna gå en medelväg många gånger, men att helt själv strula på.. nä, har ingen vidare erfarenhet av det.

Däremot tycker jag att man absolut kan ta på sig utmaningar om man gärna vill det, men det bör vara med hjälp av någon. Tex ska man ju typ ha ridit in 100 av andras unghästar innan man skaffar sin egen.
Jag har inte tid och möjlighet till det, så jag skaffade unghäst ändå, och tar hjälp av flera olika duktiga tränare. Inte till varje pass, men med jämna mellanrum för att stämma av och göra upp nya träningsplaner. Då går vi igenom fallgropar, checkar av att allt funkar som det är tänkt osv.

Jag är nu inne på min tredje unghäst på det här viset, det är otroligt givande och roligt, jag skulle inte göra något annorlunda. Och det blir ganska trevliga hästar faktiskt, även om det tar lång tid och säkert inte blir ens hälften så snitsigt som ett "proffs" hade kunnat göra det.

//mina tankar, har inte läst de andra inläggen än...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 380
Senast: Habina
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp