Måste man alltid ta hjälp?

Hepzheba

Trådstartare
Väldigt ofta när folk här på Buke frågar om hjälp med något så är det iaf någon som säger "ta hjälp av någon erfaren". Jag förstår detta och kan hålla med, men samtidigt känner jag att det begränsar väldigt. Ska man aldrig få prova något nytt? Måste man hela tiden ha hjälp av någon som kan? Någon måste ju någon gång ha fångat in den första hästen och satt sig på den, eller hur?

Alla ni som skriver så, har ni alltid fått hjälp av "någon erfaren" när ni har provat något nytt?

Om man t.ex. vill börja köra med sin häst och inte känner någon som håller på med körning är ju alternativen att låta bli eller betala en himla massa pengar för att få hjälp av tränare. Kan man då inte börja själv och se hur det går?
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Visst kan man börja själv och det gå bra också, men risken att det inte gör det är bra mycket större. Sedan är ju så att om det gått fel ofta blir svårare att göra "rätt" efter det.
För även om det var någon som var den första med att fånga in en häst så är det ju väldigt länge sedan och det har provats med en massa olika metoder under den här tiden. Det har i sin tur gett att man har ganska klart för sig vilka sätt som fungerar och vilka som inte gör det.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Det beror väl på vad det handlar om. I ditt exempel med körning skulle jag absolut ta hjälp av någon, det kan bli så himla fel och är kan bli svårt att rätta till. Åtminstone grunderna kan vara bra att få hjälp med, sen kan man ju testa sig fram efter det. :)
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Väldigt ofta när folk här på Buke frågar om hjälp med något så är det iaf någon som säger "ta hjälp av någon erfaren". Jag förstår detta och kan hålla med, men samtidigt känner jag att det begränsar väldigt. Ska man aldrig få prova något nytt? Måste man hela tiden ha hjälp av någon som kan? Någon måste ju någon gång ha fångat in den första hästen och satt sig på den, eller hur?

Alla ni som skriver så, har ni alltid fått hjälp av "någon erfaren" när ni har provat något nytt?

Om man t.ex. vill börja köra med sin häst och inte känner någon som håller på med körning är ju alternativen att låta bli eller betala en himla massa pengar för att få hjälp av tränare. Kan man då inte börja själv och se hur det går?

Det är ju väldigt bra att prova något nytt tillsammans med någon som vet vad man gör... Tex körning kan ju gå så katastrofalt fel om man gör något tokigt så varför chansa?
Ju mer jag lär mig och ju mer erfarenhet jag får, desto försiktigare blir jag eftersom jag numera har sett hur tokigt allt kan bli, och hur svårt det är att rätta till sånt som någon har gjort tokigt.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

På vilket sätt begränsas man av att ha en kunnig människa som mentor/hjälp:confused:

Jag tycker man kan känna sig rätt begränsad då man måste göra saker helt utan en aning om vad man håller på med.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Just kring "våra trakter" finns ju trevliga kurser där man tillsammans hjälps åt att köra in osv utan att det blir hutlöst dyrt.
Vänja vid sele, tömköra på volt, skramla med kedjor, släpa en lös "skakel" (en träslana) bredvid hästen när man är ute och går, vänja vid tryck runt bakben av både skakel och töm - allt det där kan du ju förbereda.

Men spänna för ensam första gångerna - det är idiotiskt om man inte verkligen är kunnig och förberedd.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Själva förspännandet för en vagn skulle jag inte göra helt själv med en häst som inte är van och särskilt inte om man inte är van själv. Däremot hade jag kunnat träna med sele, tömköra och släpa saker själv (släpa saker hade jag endast gjort på inhägnat område OM hästen drar iväg).
För många år sedan skulle jag köra in våra travare själv. Det fanns inte så många att fråga mer än ett av våra avelsstons uppfödare. Han gav en hel mängd tips på telefonen och med en STOR portion tålamod och sunt förnuft så gick det hur bra som helst. Dagen vi skulle spänna för åringen kom uppfödaren förbi för att vara behjälplig, men det var inga som helst problem eftersom jag gjort ett så noga grundjobb. Det kändes otroligt bra! Jag skulle inte vara rädd alls att köra in en häst idag trots att det säkert är 20 år sedan sist. MEN! Jag skulle vara väldigt lyhörd på min häst och vara noggrann med grunderna.

Och det tycker jag gäller allting. Sunt förnuft verkar faktiskt vara en bristvara idag. Och kunskapen att kunna *läsa* sin häst. Kan man inte det, eller har svårt för det av olika anledningar så anser jag att man absolut ska ta hjälp. Som andra skrivit, det kan gå så oerhört illa om det går fel. En häst är rejält tung och oberäknelig många gånger.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Hej!

Just körning var ett extremt dåligt exempel. En dåligt inkörd häst är extremt farlig för både sig själv, sin kusk och sin omgivning. Jag skulle aldrig vilja köra en häst som blivit inkörd av någon som inte kan, det är en nog farlig sport med väl inkörda hästar och kunniga kuskar!

Sen om man vill testa lite trickträning eller klicker eller hoppa små hinder utan hjälp- visst. Det skadar ju inte direkt, men inkörning (och inridning) kräver så mycket mer kunskap.

Angående alla som ber om hjälp så är det ju precis det de gör. De ber om hjälp för att de HAR testat själva och nu inte längre löser problemen som uppstått. Varför ska man då tala om för dom att dom ska fortsätta på egen hand är ju bara idioti och att tro att jag på min sida datorn kan lösa deras problem utan att faktiskt ha sett problemen är ju också idioti. För att kunna lösa problemen måste man se dom/uppleva dom i verkliga livet och kunna läsa av häst och människa- det görs snabbast och bäst av en erfaren person!

/Lavinia
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Kan man då inte börja själv och se hur det går?

Och om det går åt :devil: när man provat själv? Den förste som satt upp på en häst kanske blev avslängd och ihjälsparkad, vad vet vi?

Vad gäller körning, så skulle jag aldrig våga göra mer än tömkörning på egen hand. Så fort något ska hänga efter hästen behöver man vara minst två som vet vad man gör.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Någon måste ju någon gång ha provat kirurgi första gången också? Betyder det att man ska ta risken nästa gång det behövs en operation?

Jag tycker det är ganska respektlöst mot den kunskapsutveckling som skett inom häst, att resonera på det sättet.

Men jag tänker att istället för att lämna bort hästen, kan du ju ta hjälp av en tränare på plats och säga att du mer vill ha ett mentorskap/råd, än att tränaren ska "driva" träningen. Det går säkert att hitta och så undviker man de värsta idiotierna och riskerna.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Mycket saker tycker jag man kan testa och se, bara man har ett visst mått av sunt förnuft och säkerhetstänk. Just körning som du tar som exempel skulle jag bara "testa" om jag hade en 100% säker häst. Tömköra kan man ju testa själv, ev också en "släpa". Men skulle ALDRIG ge mej på att spänna för en häst ensam eller utan någon van person om inte hästen är 100% säker. Ffa inte om det är en häst som man kan misstänka ha blivit skrämd tidigare.

Det blir så mycket allvarligare skador om en häst skenar och går omkull med en vagn än utan... Har själv sett det hända några gånger för mycket för att våga chansa. Många klubbar ordnar körkurser där man till bra pris kan köra in sin häst.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Man kan ju förutsätta att om man tar hjälp av någon kunnnig så kommer många (om inte de flesta) av misstagen som man annars ev skulle kunna begå, att gå bort.
Det är ju därför det kallas utveckling, för att man skall använda den färdiga kunskapen som är tillgänglig nu, och inte börja om från början varje gång.........
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

"min häst är hård i munnen, vilket bett ska jag använda"
"jag har äntligen köpt min drömhäst, han springer över mig när jag ska leda han till hagen, tips?"
"jag ska rida in en 12 årig travare, tips?"
"jag ska hjälpa en att rida in dens unghäst, tycker ni jag ska longera innan?"
"min häst vägrar gå in i släpet, vi har provat ALLT, vad gör jag nu?"
"Jag har provat 100 sadlar på min häst, jag orkar inte mer, det är dyrt och tar tid att köpa och sälja. vilken sadel passar min häst, här är en bild på hästen..."

:crazy:



Alltså ursäkta men hur många sådana här trådar finns det inte på buke? Jag blir lika rädd och arg varje gång en ny ploppar upp.

Man ser aldrig någon tråd om "min häst har långa hovar, hur ska jag klippa ned dom?"
Nej för då är det självklart att man ringer hovslagaren. Lika självklart, enligt mig, är det att ta hjälp av någon erfaren/utbildad när man inte har en aning själv i andra situationer!
Det är liksom så att det kostar men det gör ju alla tjänster och utbildningar!

Jag fattar inte att folk är så dumsnåla och inte vill betala och få problemet löst och samtidigt lära sig något nytt?!
Det är så stora djur med inpräntad flyktinstinkt vi håller på med, så att experimentera själv kan bli livsfarligt!

Man ska aldrig ge sig in i något som man inte säkert vet att man kan avsluta. Olyckor sker i alla fall, det är dumt att provocera fram dom!

Det finns mycket duktigt folk där ute inom alla kategorier. Och ja, det finns klåpare också men då får man be om referenser innan och sedan gå på magkänsla!


Var inte rädd och var inte för snål för att be om hjälp! :idea:
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Tycker inte det är konstigt alls. Är man oerfaren bör man ju försöka på med någon erfarens överinseende för bästa resultat. När man sen varit med några gånger är det ju dags att våga på själv.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Ja, jag tar alltid hjälp av ngn erfafaren. För mig är det viktigt att det blir rätt från början. Att lära in brukar inte vara så svårt, men att lära om kan vara ett rent helvete rent ut sagt.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Jag tar inte alltid hjälp av en "erfaren" känner jag att jag klarar det, då gör jag det. Skulle det gå åt helv*ete, ja då får jag ringa dit någon..
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

:bow: Håller helt med!
Det finns väldigt många som behöver hjälp med sina hästar och som skulle må bra av lite "lektioner", men tyvärr är det ofta den typen av personer som inte vill betala (vitt) för hjälp..
Det finns trots allt mycket duktigt folk som arbetar med ex beteende, sadelinpassning, utfodring, inkörning osv om man inte har egna kontakter. Men det är kostar ofta lite och en del verkar ytterst ovilliga att betala för det.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

kl

jag väger av situationen. Lite beroendes på vad det gäller för häst oxå. Ofta räcker det för mig att ha hästmämnniskor att bolla med för att få lite nya tips och infallsvinklar om jag kört fast med ngt

Med sunt förnuft och vettigt hästtänk kommer man ganska långt tycker jag. Sen så har jag ändå ett par år på nacken med hästeri och lite har jag allt snappat upp på vägen;)
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Jag tycker det flesta hjälpsökartrådarna handlar om att man redan testat själv och det gått åt pipan.
 
Sv: Måste man alltid ta hjälp?

Det beror ju helt på individen. Min första ponny körde vi in själva. Stencool häst som inte gjorde en min. Henne ordnade vi själva när hon stegrade och höll på med dumheter som stegring osv. Det var flera år sedan innan det blev "känt" med nh-hantering och de erfarna vi träffade kunde aldrig ge riktiga svar mer än "en häst som går framåt kan inte stegra". Nähä, men det enda sättet att få henne att gå framåt var att vända hem och då kunde man inte stanna :grin:

Pappas ardenner (som borde vara lugn...) fick vi ta hjälp med av bekanta inom bruksklubben för hon var en svår nöt att knäcka.

Min arab är också en svår nöt att knäcka vilket särskilt märktes genom lastning och besök i nya miljöer. Dock har ju nh-svängen startat på riktigt och jag har genom kontakter hittat en tränare som är precis lagom mild för min smak. Tar inte i mer än det behövs och man ser ibland hur han verkligen stannar upp och läser av hästen och människan och tänker så han hjälper oss in på rätt väg.

Araben är dessutom första inridningsprojektet som jag hittills klarat utan tränare, endast med lite vett i huvudet och litteratur. Har enligt de som ridit henne gjort ett bra jobb hittills men hon är en speciell dam med fasoner för sig. Får tips av uppfödaren då hennes släktingar har haft lite samma grejer för sig. Dock ser jag min egen brist gällande "dressyrkonster" som jag så fint kallar det. Hon kan flytta för skänkel och sånt men det sista saknas, att få det snyggt och prydligt nog för att kunna varva distansen med lite CR i dressyr och så småningom lite hoppning.

Så, har man en stabil individ är det nog lättare att försöka själv än om man har en instabil och känslig. Känner man att det blir hårt jobb man inte gått igenom innan, särskilt med risk för olyckor, så känns det viktigt att ta hjälp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 380
Senast: Habina
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp