Måste korn upphettas?

Forest Autumn

Trådstartare
Jag har hört från en foderrådgivare att korn måste upphettas innan man ger det till hästar. Jag förstod det som att hästar annars har svårt att bryta ner stärkelsen i kornet. Stärkelsen rinner då genom tunntarmen och hästens tarmbalans kan rubbas.
Jag har alltid trott att man kan ge korn till hästar om man ger det som kross eller heller på varmt vatten. Jag har gett kornkross till våra tidigare.
Nu undrar jag om det är någon ny undersökning som ligger till grund för att korn måste upphettas? Är det någon mer som har hört samma sak?

Sv: Måste korn upphettas?

Jag har hört från en foderrådgivare att korn måste upphettas innan man ger det till hästar. Jag förstod det som att hästar annars har svårt att bryta ner stärkelsen i kornet. Stärkelsen rinner då genom tunntarmen och hästens tarmbalans kan rubbas.
Jag har alltid trott att man kan ge korn till hästar om man ger det som kross eller heller på varmt vatten. Jag har gett kornkross till våra tidigare.
Nu undrar jag om det är någon ny undersökning som ligger till grund för att korn måste upphettas? Är det någon mer som har hört samma sak?

Man har alltid stöpt korn om man ger det helt. Man häller sonika kokhett vatten på kornet och det får stå i ett par timmar tom det är kallt och genom det kokheta vattnet så mjuknar kornet.

Det räcker med att du häller i vatten och låter det stå tills dagen efter. men ska du ha det fortare så häller du i varmt vatten, men låter det då få stå några timmar så att det mjuknar och svalnat.

delvis knapplån

svarar er båda
Tack för svaren även om jag visste det innan. Det jag är ute efter är om det har kommit något nytt som säger att det är farligt för hästar att äta korn som ej är upphettat. Den som jag lyssnade på pratade visserligen danska men jag är ganska säker på att hon menade att det var så.

delvis knapplån

svarar er båda
Tack för svaren även om jag visste det innan. Det jag är ute efter är om det har kommit något nytt som säger att det är farligt för hästar att äta korn som ej är upphettat. Den som jag lyssnade på pratade visserligen danska men jag är ganska säker på att hon menade att det var så.

Ingen som har hört samma sak som jag någonstans?

Jag har hört det och vi ger också kokt korn. Men det har vi gjort länge.

Jag har lärt mej att korn ska ges så. Men här på buke har jag läst en del saker som låter hårresande i mina öron tex att man kan ge det helt utan att ens blötlägga, samt att man kan ge i stort sett bara korn som kraftfoder något jag lärt mej är absolut förbjudet, minst hälften annat.

Vet inte ang nya rön, ang korn är det jag lärt mej gammal kunskap så jag är också intresserad av om det finns några nya rön.:idea:

Å andra sidan är jag inte ofta inne på foderforumet pga att jag läser så mycket som bara gör mej upprörd.

Senast ändrad av en moderator:

Det var som sagt på danska ej något jag är jättebra på. Men jag är ändå ganska säker på att hon menade att allt korn måste upphettas.

Hmmmmm.....
U_THIN%7E1.GIF

Men här på buke har jag läst en del saker som låter hårresande i mina öron tex att man kan ge det helt utan att ens blötlägga,

Gissar att du kanske läst det i denna tråd? :
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=702784

Iaf, det som framgår i den tråden är att man bör förstås INTE ge helt korn utan att stöpa/koka det för att undvika magproblem - inte för att hästen inte skulle ta upp näringen i det. Som min medryttarhästs ägare trodde :crazy:och gav hästen helt korn, utan att stöpa/koka det, i tron att det bara åker rakt igenom magen... och inte ger hästen någon näring (så att hon bara skulle få nåt att TUGGA på i krubban... eftersom hon var så överviktig o annars verkligen inte behövde kraftfoder). Visserligen var det inga stora mängder (kanske 0.5kg eller så) men jag tyckte det verkade vara galet och ställde frågan här - och fick ett kanonbra svar från vår foderguru Helena Handberg som jag sedan kunde visa till hästägaren.

Gissar att du kanske läst det i denna tråd? :
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=702784

Iaf, det som framgår i den tråden är att man bör förstås INTE ge helt korn utan att stöpa/koka det för att undvika magproblem - inte för att hästen inte skulle ta upp näringen i det. Som min medryttarhästs ägare trodde :crazy:och gav hästen helt korn, utan att stöpa/koka det, i tron att det bara åker rakt igenom magen... och inte ger hästen någon näring (så att hon bara skulle få nåt att TUGGA på i krubban... eftersom hon var så överviktig o annars verkligen inte behövde kraftfoder). Visserligen var det inga stora mängder (kanske 0.5kg eller så) men jag tyckte det verkade vara galet och ställde frågan här - och fick ett kanonbra svar från vår foderguru Helena Handberg som jag sedan kunde visa till hästägaren.

Den tråden handlar om helt korn. Jag menar även kronkross. Det framgår inte riktigt hur hon menar- Jag tycker inte att krossat kron är behandlat.

Ja jag vet, men mitt svar var till flashlight som ju skrev "Men här på buke har jag läst en del saker som låter hårresande i mina öron tex att man kan ge det helt utan att ens blötlägga,".

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
917
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
S
Foder & Strö Hej. Jag måste fråga, ja har en häst som blir stirrig av havre vi bestämmde oss för att ge honom korn istället och han blev genast...
Svar
18
· Visningar
1 185
Senast: Sanna4
·
V
Foder & Strö i och med att jag bor så nära finska gränsen så tänkte jag åka över gränsen i annat syfte än rus_drycks_köp :crazy::D Nämligen köpa...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka