Måste jag köra hästen till klinik?

HannaPP

Trådstartare
Har en veterinär rädd häst som man inte ens kan fundera över att ge pencillin genom spruta. Man kommer inte i närheten med sprutan i handen ens. Hästen i fråga har en baktriell infektion har har behandlast med Hippotrim som vi vet nu efter provsvar inte hjärper (enligt veterinären, men hästen är bättre) Vad gör man? Är det enda alternativ att köra hästen till klinik och låta den stå där under behandlingen? eller kan hon bli bra utan? hon är ju som sagt bättre. Hostar nästan inte längre.
Kan säga att brems funkar inte överhuvudtaget det är en väldigt speciell häst som jag ska börja jobba med att komma över detta.

Mvh Hanna

Sv: Måste jag köra hästen till klinik?

Det finns pencillin som man kan sätta på kraft fodret istället för att ge med spruta, dock så tas det ju inte lika bra upp av kroppen och det är ganska dyrt men det kanske inte spelar någon roll:)

Det finns mig veterligen inget oralt penicillin till häst? Det fungerar nämligen inte riktigt bra, det tas upp lokalt i mage/tarm, och 'når' inte hela kroppen som det gör om man sprutar.

TS - Om du måste behandla (dvs klinik) eller om du kan vänta och se är det nog tyvärr bara behandlande veterinär som kan svara på? Jobbigt läge oavsett - och är det någon tröst vet ´jag vilken otrevlig sits det är, jag har varit i samma sits själv =/

Hon har gått på HIppotrim i 6 dagar genom att få det i maten, det går inte att spruta i munnen heller så klart. :crazy:

Alexandra vad gjorde du med din häst?

Glömde att säga att hästen mår bättre just nu.... genom hippotrim?? vet ej men bättre är hon.

kan du inte gömma kanylen i handen och borsta en stund och klappa på halsen och sen klappa in kanylen snabbt?

det gjorde vi på en häst som skulle få vaccinering.. veterinären gick inte ens in i stallet för då skulle hästen börja stressa.. men hon hörde billjudet och kände väl känslan så hon lyfte av en boxdörr i grimskaftet och slog huvet riktigt hårt i taket, hon blev ganska tagen av smällen och direkt när hon kom på alla fyra med klappade vi i kanylen.. en smal chans och vi tog den.. när kanylen satt gick det bra att spruta i vaccinet..

fast det är ju inte så roligt att behöva göra det 1-2 ggr om dagen i 5 dagar?? plus att det är ju otroligt viktigt att det inte kommer ngt pencilin i blodet utan endast i muskeln så det är ju en fördel om hästen står relativt still...
Jag hade ju aldrig vågat spruta pencilin så...

man drar ju med sprutan, kommer det blod får man sätta om kanylen.. men man har ju ganska stort område att sticka i så..

Ja, och det är oftast en ganska stor mängd penicillin man måste spruta in. Det tar en stund och hästen hinner stressa upp sig och i värsta fall skada någon eller sig själv. Och en såpass spruträdd häst är inte så lättlurad mer än max en eller två gånger. Tror säkert TS redan har provat det. Hade en sån själv och det funkade inte att "gömma" kanylen i handen och sticka in. Dock funkade det med brems där.

TS: Vilken typ av brems har du testat? Den som är som en tång funkade mycket bra på min häst. Men man fick vänta någon minut på resultat.

Hur länge och hur ofta ska du ge penicillin?

Alexandra vad gjorde du med din häst?

Bad en stilla bön...

Hon var så nålrädd att hon inte sansade sig förrän nålen var ute, så permanentkanyl hade inte funkat heller. Och ge lugnande skulle (i de doser som skulle krävts) ju behövts göras via spruta.

Så, jag bad en stilla bön, vi fick i henne typ 2 dagar PC (lite samma läge som dig, hippotrim hjälpte ej), och sen var det bara hålla tummarna. Lätt ångestframkallande då det var ett föl :crazy:

Men det gick vägen. Och sen utvecklade min klinikveterinär och jag ett sätt för att kunna vaccinera henne, jag gick på löpargången, och när vi passerade vet högg vet snabbt som attan in nålen i rumpan, på 'andra sidan' mot där vet var.

Sedan kunde vi ju när det behövdes ge lugnande (plegicil) på samma vis, och när hon då var lite sänkt kunde man med hjälp av brems och ett antal medhjälpare som höll för kung och fosterland tanka i henne mer lugnande i blodet. Och sen kunde man sticka.

Med tiden blev hon såpass bra att det gick att om man var skicklig och snabb så kunde man hinna få i en dos lugnande i blodet 'direkt' utan allt det ovan. Samt att man kunde med brems spruta lättare intramuskulärt (t ex vaccinera osv, eller när hon fick livmodersammandragande), och även - med några extra medhjälpare bedöva leder. Hon behövde (tack gode gud) aldrig penicillin mer, det hade nog inte gått - tar för lång tid.

Sätta permanentkanyl gick aldrig dock, man fick droga OCH bremsa.

Hon fick lämna oss alltför tidigt (4 år), men jag var hela tiden LIVRÄDD att hon skulle behöva just penicillin. Det lättade lite efter att det blev som ovan, där hade det fungerat ställa på klinik med permanentkanyl.

Permanentkanyl? Min häst hade permanentkanyl ett par dagar när jag var tvungen att ge lugnande själv och det funkade utmärkt. Nu är iofs inte min häst spruträdd, men själva kanylen skapade inget obehag.

Och ett tillägg, det kanske är på plats att träna en sån häst..?

Låter kanske knäppt, men jag ger min hund sprutor varje månad och ett tag hade vi ett smärre helvete eftersom hon blev spruträdd. Men jag fick en massa kanyler av veterinären och sen stack jag henne under positiv förstärkning, kanske varannan, var tredje dag och det släppte väldigt mycket. Visst, hon uppskattar inte att få sprutor, men hon försöker inte slå knut på sig själv längre.
Hästar borde gå att träna lättare, med nyp och andra "stick"? Det är förvisso flyktdjur, men man kanske kunde lugnat lite.

TS skrev ju att hon skulle jobba på detta, men det tar ju lite tid, och tid har de ju kanske inte nu.

Problemet är att får man in nålen så kommer man inte i närheten med sprutan. Hon har STEN koll. Hästen har stått här i 3 veckor bara så jag har inte hunnit lära känna henne ens. Men här ska det tränas! :D

Är på minisemester och ska hem idag, hoppas hon ändå blev frisk av hippotrim annars vet i f.... hur vi ska lösa det.

Det finns ju lugnande som man ger i fodret. Då behöver ju inte hästen hetsa upp sig så mycket när det sticks.

Haken med det är att många väldigt spruträdda hästar, som TS häst verkar vara, inte på långa vägar bli lugna/sederade nog för att kunna stickas av oralt lugnande. Inte nog med att de har väldigt stor individuell skillnad i effekt, utan också att sederingsnivån blir för 'låg' helt enkelt.

Tack och lov är de extremt stick-/spruträdda hästarna FÅ, men jag tror nästan man måste upplevt en för att riktigt förstå. Vet ju ang min K hur många - i välmening - tyckte 'men för sjutton, det är ett arabföl, ring ett par stora starka karlar och håll i, vi har gjort det med hundratals större föl här'.

'Haken' är bara att de fölen nog inte gillat sprutor, men inte varit så i det närmaste fobiska och panikslagna som min K var. Det hjälpte inte med bultad bindring och tre starka karlar vana att hålla de mest bråkiga kossor samt en veterinär som kunde sticka mycket snabbt och skickligt. Vi fick lämna walkover, när veterinärens glasögon var krossade, karlarna led av diverse kroppsskador och inte hade en chans, och bindringens bultar var urryckta i väggen. Hua, jag får ont i magen bara jag tänker på hur det var då.

Nu tycker jag ändå rådet prova lugnande i maten är bra, för det finns ju en chans att det fungerar. Dock är det inte riktigt gångbart att morgon och kväll ge de mycket höga doser som jag misstänker krävs, men för att sticka en - ett par ggr (till) så kan det ju fungera - det är i alla fall värt prova.

1 ggr om dagen ska hon isåfall ha pencillin i 5 dagar. Det roliga är att jag var inne hos henne nyss med sprutan i handen och stack henne med pipen bara. Hon brydde sig inte ett dugg! Frågan är om det skulle funka med embla salva... denna hästen är ifs jäkligt smart eller dum.....

Det gick med min med, 'sticka' med penna etc med. Men nål - godnatt. HENNE funkade inte embla med, men hon var ju knepig i så mening att hon reagerade även när nålen var i, inte bara sticket. Så tycker absolut det är värt prova att raka och använda emla!

Jag har ju en kallblodsDAM som jag måste sticka själv vid vaccinationer och dyl då hon annars blir bulldozer,men henne kan jag 'lura' med att t ex stå å dra åt en sadelgjord,eller tränsa eller dyl. Ett meck å göra saker å ting själv men jag har hittat ett system som fungerar på henne.
För av ngn underlig anledning det enda en veterinär lyckats göra på henne här hemma är att lyssna på hjärtat,sen har damen ifråga avgått och låter ingen förutom jag komma i närheten och det går inte att varken bremsa eller binda upp kort.
För varje gång så 'hittar jag på nått nytt' som distraherar henne.
Jag tror iof inte min är rädd numera,utan har bara åsikter om att veterinärer här hemma får INTE ta i henne.

Det finns ju lugnande som man ger i fodret. Då behöver ju inte hästen hetsa upp sig så mycket när det sticks.

Förlåt för trådkapning, men min vet. hävdar att det inte existerar nåt sånt, bara på sputa. :confused:(Jag ville ha nåt då min extremt skotträdda madam gärna har ihjäl oss allihop på nyårsafton, och det skulle underlätta om hon var lite lugnad..) Han sa att sånt som man kan lägga i maten inte kommit till sverige än.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 629
Senast: Bregen
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka