Sv: Måste jag köra hästen till klinik?
Alexandra vad gjorde du med din häst?
Bad en stilla bön...
Hon var så nålrädd att hon inte sansade sig förrän nålen var ute, så permanentkanyl hade inte funkat heller. Och ge lugnande skulle (i de doser som skulle krävts) ju behövts göras via spruta.
Så, jag bad en stilla bön, vi fick i henne typ 2 dagar PC (lite samma läge som dig, hippotrim hjälpte ej), och sen var det bara hålla tummarna. Lätt ångestframkallande då det var ett föl
Men det gick vägen. Och sen utvecklade min klinikveterinär och jag ett sätt för att kunna vaccinera henne, jag gick på löpargången, och när vi passerade vet högg vet snabbt som attan in nålen i rumpan, på 'andra sidan' mot där vet var.
Sedan kunde vi ju när det behövdes ge lugnande (plegicil) på samma vis, och när hon då var lite sänkt kunde man med hjälp av brems och ett antal medhjälpare som höll för kung och fosterland tanka i henne mer lugnande i blodet. Och sen kunde man sticka.
Med tiden blev hon såpass bra att det gick att om man var skicklig och snabb så kunde man hinna få i en dos lugnande i blodet 'direkt' utan allt det ovan. Samt att man kunde med brems spruta lättare intramuskulärt (t ex vaccinera osv, eller när hon fick livmodersammandragande), och även - med några extra medhjälpare bedöva leder. Hon behövde (tack gode gud) aldrig penicillin mer, det hade nog inte gått - tar för lång tid.
Sätta permanentkanyl gick aldrig dock, man fick droga OCH bremsa.
Hon fick lämna oss alltför tidigt (4 år), men jag var hela tiden LIVRÄDD att hon skulle behöva just penicillin. Det lättade lite efter att det blev som ovan, där hade det fungerat ställa på klinik med permanentkanyl.