Måste jag kastrera honom?! :(

I

Icka

Min fina lilla kille som jag tänkt att ta en kull efter har nu börjat skvätta inne! Hitills har det bara hänt en gång men han verkar riktigt sugen på att fortsätta markera. Finns det inte något man kan göra för att skjuta upp kastreringen ett tag? Har ju gått bra på utställningar och allt och jag är verkligen sugen på att avla på honom. Har för mig att någon här har snackat om något man kan stoppa i väguttaget?!

Tacksam för alla svar!

Sv: Måste jag kastrera honom?! :(

Du kan stoppa en Feliway-adapter i väggen och se om det hjälper. Man kan ge hanar p-piller eller p-spruta för att minska hanighet, men det är inget jag rekommenderar. De finns även en del veterinärer som vägrar ge avelskatter (både honor och hanar) p-spruta. P-piller brukar de inte vara så pigga på att skriva ut till hanar.

Det kan ju hända att han håller sig till att strila måttligt. Min hane strilade lite, men bara i badkaret och på väskor. Väskorna var bara att ställa undan och badkaret kunde jag ju skura ur men han var nästan helt strilfri.

Om du vill avla på honom... börja så fort som möjligt innan det blir värre, för börjar han markera mycket... då vill man ha bort kulorna omedelbums.

Ska testa med en sån där feliway och så får vi se om det hjälper, annars får jag väl helt enkelt kastrera honom! Hittills har han ju bara markerat en gång (vad jag vet om!) så jag hoppas att det inte blir så många fler gånger.

Icka skrev:
Min fina lilla kille som jag tänkt att ta en kull efter har nu börjat skvätta inne! Hitills har det bara hänt en gång men han verkar riktigt sugen på att fortsätta markera. Finns det inte något man kan göra för att skjuta upp kastreringen ett tag? Har ju gått bra på utställningar och allt och jag är verkligen sugen på att avla på honom. Har för mig att någon här har snackat om något man kan stoppa i väguttaget?!

Tacksam för alla svar!

Kan det hjälpa att ha honom ute? Men då parar han sig väl med vem som helst, men i band kanske?

Han brukar få gå ut ibland ( i koppel) men verkar inte vara så förtjust i det tyvärr!

det finns olika sprayer för katt o hund som"ska"funka... värt ett försök:)

Jo, en del gör det. Det kan även funka att sätta på tikskydd på hanen. Det krävs dock att man har en rätt så tolerant hankatt för att det ska funka.

såg sån på tv förut:) för grabbar alltså

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 433
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Hej! Min kompis har gått i katt-köpar-tankar ett bra tag. Hon ska börja forska och hatar att va ensam hemma under dagen och ”jobba” när...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Marty
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 437
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar