Måste jag ha kvar hästen på foder?

Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Även om jag inte vill ha kvar hästen så sköter jag honom i den bästa vården han kan få. Tar hand om honom till 100% även om jag inte vill ha honom! Jag lämnar aldrig en häst i sticket, är där och pysslar om honom varje dag. Rider honom 5 dagar i veckan ( för att det inte ska bli för mycket för honom ) och rider mina andra 2 regelbundet också. 5-6 dagar i veckan beroende på om jag ska tävla eller inte. Så det spelar faktikst ingen roll om han stannar eller inte, för jag missköter absolut inte honom i alla fall!

som jag sa så blandar jag ihop 07 och att han är 7 år . HAN ÄR 7 ÅR OCH ÄR FÖDD 03.

Du som jag hade mailat till angående sto, var för att en kille i stallet sökte foderhäst och ville rida lite. Var den inte ridbar så ville vi inte ta hem hästen och vi skulle väntat tills hästen var godkänd om han nu blev det.
Killen hade i såfall köpt stoet oavsett och hingsten hade blivit kastrerad. Men nu så vill jag inte ha häst, inte bara för att han är hings, för han är lugnare än 2 av vallackerna istallet !!!!!!!!!!!!!
Jag vill göra annat i mitt liv. Vill inte fastna här.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Har läst igenom tråden lite snabbt, så jag passar på att ursäkta mig redan nu om jag missat något...

Om jag förstår saken rätt har du ett kontrakt med hästägaren om att ha hästen på foder för ev senare köp? I kontraktet finns ingen uppsägningstid och kontraktet löper ut den 1 april -11 då tanken var att du skulle bestämma om det skulle bli köp eller ej?


Rent allmänt brukar man ju inom juridiken säga att avtal skall hållas. Självklart går det att bryta ett kontrakt, men man ska ju vara medveten om att det kan få konsekvenser. I kontraktet har du gått med på att ta hand om hästen och hålla dennes uppehälle osv (du vet ju mer exakt). Vid ett kontraktsbrott är detta något som kan medföra att ägaren lider en ekonomisk skada pga detta, vilket kan medföra en skadeståndsskyldighet.

Hursom, och det jag ville komma till är att det bästa i en situation där man känner att man inte längre vill fullfölja, det man faktiskt lovat enligt avtalet, är att prata med sin avtalspartner och försöka få en rimlig lösning för båda parter.

Att försöka sälja hästen tycker jag låter som en bra kompromiss.

Hoppas det löser sig för er båda!
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

KL
Måste undra; inte får väl en person under 18 ingå någon form av avtal? Är inte det föräldrarna som ska skriva under i så fall? Eller jag är ute och flyger?

/Bananas

Rent generellt ska du vara 18 för att ingå avtal. Huruvida avtalet blir giltigt eller ej beror dock på vad avtalet innebär (köpa godis, tv-spel eller en motorcykel). Här läggs även vikt på om föräldrarna kan antas ha godkänt avtalet eller ej. Jag skulle tro att om en minderårig skulle ingått ett avtal som detta, att det hade varit svårt för föräldrarna att efter två månader få det att framstå som om de inte hade någon aning om detta och inte stått bakom beslutet. Nu visade det ju sig att det var Ts mamma som skrivit på kontrakten men ändå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 880
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 147
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 880
Senast: Sryoqwe
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 619
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp