Måste jag ha kvar hästen på foder?

Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

I en annan tråd nyligen funderade du på att sätta en "prasselgubbe" på hästen för att "rida in" den...
Och där skrev du först att hästen var född -07, men sedan ändrade du dig och skrev uttryckligen att du hade skrivit fel och att hästen var född -03 och alltså 7 år gammal, men nu är hästen plötsligt född -07 igen??

Känns ju seriöst...
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Men jag kom på att jag inte alls ville ha denna hästen för det är en arabhingst född 07

Nu när jag har bestämt mig och ALDRIG kommer tacka ja till hästen så blir ägaren sur och dessutom, säljer hästen för ett högre pris än vad jag skulle få köpa den för, MEN det var ju jag själv som gjorde den ridbar???



Hästen är ute på annons, jag sköter försäljning och betalar stall och mat och allt som om han var min.. MEN ÄNDÅ HÖJDE HON FRÅN 23 000 TILL 25 000 och hästen har inte pass, ENDAST grimma, 7 årig arabhingst som är nyligen grundriden och inte alls för mkt igång, rider 5 ggr veckan. iblan 3 och 2 longering..

Jag vill inte ha hästen och kommer absolut inte överens med ägaren..


Alltså, du har ju ingen rätt att avgöra vad hon ska ta för köpesumma för honom, dessutom tycker jag att hela detta inlägget verkar småskumt.... Om man inte är intresserad av att köpa en 7-årig arabhingst tar man inte ens hem den på foder..... förstår inte riktigt vad du vill med tråden.... :confused: ( kanske är det för tidigt på morgonen???)
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Men jag kom på att jag inte alls ville ha denna hästen för det är en arabhingst född 07


och hästen har inte pass, ENDAST grimma, 7 årig arabhingst som är nyligen grundriden och inte alls för mkt igång, rider 5 ggr veckan. iblan 3 och 2 longering..

Är hästen född 07 eller är den 7 år gammal?
har du ens koll på det?
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

OK, men då borde de ju inte ha angivit ett datum - som hon säger att de har? 1 april? Alltså nu pratar jag om det här med att hon vill bryta kontraktet tidsmässigt (har inte något med köpa/inte köpa att göra). Har hon skrivit under ett kontrakt där det är angivet att hon ska ha hästen och stå för alla kostnader till den 1 april (eller tills hästen är såld) så får hon ju stå sitt kast även om hon inte vill köpa hästen. Eller hur?

*dl kl*


Jag har inte läst någonstans om TS skrivit att det inte finns någon uppsägningsmånad? (Kan ha missat det).

Sedan så antar jag att TS när hon skrev kontraktet ville ha hästen. Och att saker och ting ändrat sig, som ägare skulle jag bli glad om jag hade en häst ute på foder för senare köp och fodervärden är ärlig och säger att den inte vill ha hästen. Jag vill inte sälja min häst för att 2 månader senare hitta den på annons igen!


Jag förstår inte vad ett datum har med det hela att köpa eller inte köpa att göra? Som jag uppfattat det (kan förstås ha fel) ha hästen på prov och skulle bestämma sig om hon skulle köpa hästen eller inte.

Jag vet inte om hon bestämde sig innan, eller inte, och om hon förlängde provtiden. Annars borde hon ju ha betalat hästen vid detta lag eller?
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Men nu har du nog inte läst tillräckligt noga. Jag skrev att datumet TS angav 1 april INTE har något att göra med köpa/inte köpa. ;) Det är datumet de bestämt att fodervärdskontraktet ska gälla till och med.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Jag tänkte på det du skrev "Om någon ska vara sur så är det väl hästägaren som slösat tid på att ha sin häst utlånad till någon som inte ens har för avsikt att köpa hästen i slutändan", jag uppfattade det som att du var emot att hon aldrig tänkt köpa hästen och att dte var fel att bryta kontraktet Därför.

(jag gissar dock att TS inte är så dum så hon tar en häst på foder som hon inte vill ha när hon Ingår kontraktet, detta har troligast växt fram).
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Att jag skrev till det där om att ägaren kan bli sur för att hon inte har för avsikt att köpa hästen var för att jag fick intrycket av att TS inte riktigt tänkt igenom detta innan hon tog hem hästen, hade hon tänkt till en gång till så har jag svårt att tro att hon hade valt just denna häst - eller någon häst öht m tanke på vad hon anger vara anledningen till att inte köpa häst. Detta med att hon ska ha tid i skolan osv hade hon ju kunnat tänka på tidigare, känns det som om det var det jag menade med att ägaren kanske blir lite putt på att nu haft ute hästen på foder en tid "i onödan" så att säga. Men jag kanske feltolkade allt och ber då om ursäkt, men jag tycker det hela lät lite konstigt och framförallt ogenomtänkt och att sen bli sur för detta är ju helt absurt då ägaren ju inte gjort något fel utan det är TS själv som satt sig i en besvärlig situation och dessutom försöker bryta ett kontrakt... Har lite svårt för sånt...

Har nämligen varit i den situationen själv - jag lånade ut en häst för senare köp. De var SÅ intresserade, gillade hästen och var seriöst intresserade av köp! Men sen efter tre månader (som lägligt nog var sommarmånader - lätt att ha häst, skollov osv :devil:) så skulle de helt plötsligt inte ha häst längre för hon hade för mkt att göra m tanke på att hon skulle börja tredje året i högstadiet eller om det var gymnasiet - sak samma något i skolan iaf. Det hela kändes VÄLDIGT oseriöst och de råkade sen även försäga sig vid ett tillfälle där det då kröp fram att de faktiskt aldrig haft för avsikt att köpa hästen - GISSA om jag blev sur och ledsen för hästens skull som fått byta hem i ett par månader helt i onödan... :cry:
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Jo visst förstår jag att du blev sur.

Jag uppfattade TS som om hon hade för avsikt att köpa hästen.

Sen kommer dte ju till att hon går i skolan, de flesta i den åldern är ju inte så bra på att tänka ett steg längre sas. Det var inte jag i den åldern, även om jag tog ansvar för alla de felval jag gjorde.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

P.ga en köpare så hade den ringt ägaren och sagt att jag sa 20 000:- för hästen och det var nog därför ägaren inte var så lycklig men... Nu är vi överens! :) Sen förstår jag självklart att ägaren inte vill ha hem han igen om jag står som fodervärd eftersom att det kostar henne. Det står " fodervärden har hästen på prov för senare köp" men även att " för den händelse hästägaren under avtalstiden säljer hästen tillannan förbehåller sig fodervärden ej rätt att behålla hästen under avtalsperioden " alltså får jag inte säga att hästen ska stå kvar till 1/4-2011. Det står alltså inte att jag har hästen på försäljning och måste inte enligt lag visa upp honom, men samtidgt så kommer ägaren hit för varje som ska kolla på honom, men att jag rider honom då ägaren är skadad och kan inte gå. Detta har jag sagt ja muntligt till före och efter för att jag inte ska stå kvar med hästen.

Ber åter igen som vanligt om ursäkt angående ålder då jag blandar ihop 07 med att han är 7 år. Hästen är 7 år.

Inget fel på hästen, men kände dels att jag kunde hjälpa ägaren att komma igång med han , se hur han är, vill jag ha honom så köper jag honom själv annars har jag ju liksom hjälpt ägaren att få honom riden, inte sant?

När jag vet hur han är , VÄRLDENS MYSIGASTE men samtidigt så kände jag att " detta är inte min grej längre " ..
Jag har tröttnat på hästar helt och hållet och känner att jag ska sluta rida över huvud taget.

Det är inte bara för hingstens fel, för han har inte gjort något. Bara att det är såååå himla tidskrävande att ha 4 hästar, och även 1 häst. Jag går till stallet (1,5km dit och 1,5 tillbaka = 3km) morgon , middag, eftermifddag och kväll.. Vakna 05.30 varje morgon även helger och alla dagar gör ju att man inte kan gå ut för länge en fredag eller lördag.. Det är inte roligt längre...
Hästarna ska ju inte få lida av att jag vill kommma 6-7 på kvällen och ge de extra mat 2 dagar i veckan för att de ska vara inne till halv 6 på morgonen.. Sen kanske inte många ser det som ett problem, men det tar ju tid att rida , rykta (alltid minst 30-45 min) och så mockning, foder och tiden de äter på innan ridning sen att man ska vänta en bra lång stund.. JAG HINNER INTE..

Min foderhäst och denna hingsten (2araber) är helmysiga, märks att de är glada tillsammans och de verkar glada i mig med då de galopperar mot mig i full fart när man ropar deras namn och visslar en vissel... Då blir man så himla fundersam och vet inte vart man ska ta vägen. Men det är ju bättre att jag gör det jag vill istället för att jag ska köpa en häst för 23 000 + alla kostnader som tillkommer bara för att göra ägaren och hästen glad när jag själv inte vill och dessutom behöver mina pengar !

Det är ju nu när jag ska fylla 18 (mamma skrev under kontraktet också) som man vill ha sin bil och körkortet ska vara klart.. Min mamma och pappa är inte stenrika och betalar detta åt mig. Jag har 7 syskon, det hade ju blivit svindyrt för dem!

Så jag jobbar, jobbar och jobbar under hela sommaren och får in mina pengar till körkort. Brukar alltid lägga undan 6-8 000 till hästarna sen använder jag 1050 (studiebidrag ) i månaden till det som ska köpas till när dessa 6-8000 är slut..

Hästar kostar pengar. Man ska ha jobb och körkort och bil innan man vill göra något, om man inte har hästintresserade föräldrar....

Jag har helt enkelt insett detta. Och jag var glad i att köpa häst men .. att ha häst känns inte som min sak längre.

Jag vill ju börja jobba efter 3an, sen efter några år söka in på polisögskolan och då hinner jag absolut inte med några hästar..
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

känner du att du inte fixar att ha häst ( vilken anledning det än må vara) så ska du inte ha någon. det blir inte bra för någon part.

det är även bra att du tänker långsiktigt i detta läge och inser att man inte bara kan skaffa häst för stunden utan för en lång framtid.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Måste säga att jag är väldigt glad att jag såg den här tråden. Jag såg annonsen på den här hästen, tyckte att han verkade trevlig, och tänkte ringa för att åka många mil och titta. Men TS skriver att hästen var oridbar för två månader och då svalnar ju intresset på en gång... Tänk vilken tur man kan ha här inne på Buke ibland!
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Som jag skrev till dig på msn så är han ridbar i nuläge och vi rider 5 dagar i veckan!
Han är jättetrevlig och inget fel på honom MEN NÄR JA FICK HEM HONOM var han inte fullt riden på många månader och vi fick börja om från början när det gäller uppsittning och komma igång!
MEN NU RIDS HAN I SKRITT TRAV GALOPP MEN DET ÄR MIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIG DET ÄR FEL PÅ!

JAG VILL INTE HA EN HÄST OCH JAG UNDRADE BARA OM MAN KAN BRYTA KONTRAKTET FAST ATT DET INTE FINNS UPPSÄGNINGSTID !
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Eller jo självklart kan jag ha en häst då jag haft egna hästar och foderhästar i 6 år men jag har tröttnat på att va i stallet 4 gånger om dagen och rida alla och sköta dem och frysa varje vinter istället för att göra allt annat man också vill med sina vänner och så..

Jag vill ha råd med mitt körkort, jag vill köpa en bil när jag fått körkortet, jag börjar jobba efter 3an och jag kommer helt enkelt inte ha råd eller tid till denna herre..

Jag kan stå och mysa och känna mig jättte fum varje dag för att han fick komma hit, han är sååååå himla lycklig på detta stället, kommer i full galopp när man ropar på honom och hans hagkompis (båda är mina foderhästar) och det går sååå bra framåt med hingsten när det gäller ridningen....

Helmysiga båda två ,och jag kommer sakna dem så himla mycket.. Men jag måste tyvärr ta detta beslutet.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Jisses, är ju bara ett par månader sen du skrev till mig och ville låna mitt sto på foder för ev senare köp för att kunna rida och använda till avel med din hingst....

Du vill inte ha kvar hästen, ägaren säljer då hästen till ett pris som är högre än det du fick från början - SO what?!

Dessutom ena stunden är hästen född 07 och i andra är han 7 år.

Bästa här för alla parter inte minst hästens är att ägaren tar hem den bedömmer jag!
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Det står " fodervärden har hästen på prov för senare köp" men även att " för den händelse hästägaren under avtalstiden säljer hästen tillannan förbehåller sig fodervärden ej rätt att behålla hästen under avtalsperioden "

Själv tolkar jag detta som två förbehåll: ägaren förbehåller sig rätten att sälja hästen under avtalstiden till annan än fodervärden och då detta mot att fodervärden kan förbehålla sig rätten lämna tillbaks hästen under avtalstiden.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Tycker det börjar bli alledels för mkt sparka på den som ligger ner i denna tråd...

Helt i onödan.

Kanske dags att ta diskutionerna och svar till TS upp från sandlådenivån (för vissa) och sluta spy över TS, oavsett vad hon hade för framtidsdrömmar och planer Förr!
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Men herregud... Folk kan väll få ändrat i sina liv, kan väll alla. Även om hon ville ha häst innan så är det ju bra att hon insåg att hon hellre ville ha körkort och vara häst fri nu i stället för efter hon köpte hästen.

Man kan få sämre ekonomi, av med jobbet, barn eller annat. VArför får man inte ändra sej?

Hon är inte mer oseriös än någon annan som säljer sin häst.
Man kanske inte passar med den nya hästen mm mm. Finns hundra olika annledningar varför man inte kan ha kvar hästar.

Om man desutom hyr ut på foder får amn vara beredd på att hästen kan komma tillbaka annars så säljer man.

Ägaren har nu fått hästen mer riden och kan få mer för hästen så hon förlorar ju inget på det.
Man ska alltid ha uppsägnings tid på kontrakt...
Kan man ju sammanfatta detta så alla kan lära sej något..

Men sluta spy över henne en massa skit. tyckte det avr ett bar beslut för körkortet är ju viktigare än att ha häst, just för att få jobb och kunna ta sej till sin häst... Beror ju lite vart man bor och så. Men jag tyckte dte var ett moget beslut och även ha tid att plugga sista året och få bra betyg mm mm
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

jag Antar att du gjorde ett knapplån där, specieltl med tanke på att jag i stort sett sa samma sak?
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

jag hade framtidsplaner om att då ställa ut hästen och få honom godkänd om extriören ville, men det kändes meningslöst då jag "hört" att man inte får ställa ut en hingst efter 7 års ålder. för hingst-godkännande. Och då kom återigen detta med pengar och det har jag inte under tiden jag skulle köpa hingsten eftersom jag itne skulle stå som ägare förens efter september då vi skulle bestämma oss i sep. och då skriva köpekontrakt om jag ville köpa honom annars sa vi muntligt att jag kunde få honom riden och så att hon slapp greja med det själv och även då såld hos mig.

Ja, jag kände det när det slog mig , varför en hingst när man kan ha valack eller sto?
Jag är mer åt dressyrhållet, har en LA ARABVALACK och gillar att rida honom, tänkte ju då börja med denna och utbilda den men sen sa min tränare : varför en arabhingst på 7 år och inte en yngre häst som är avlad för dressyr? Eller varför inte en äldre häst som är tävlat och tränad som du kan tävla med direkt ?
Då kom jag och tänka på.. Vill jag ha häst sen? Vill jag tävla?
Mina föräldrar har inte hästintresse, jag betalar precis allt själv då dem inte vill lägga ut så mycket pengar som jag gör i månaden på dessa hästar. Har lärt mig allt jag kan om hästar på egen hand genom att läsa,kolla filmer från KYRA och strömsholm och massor med andra filmer. Clinicar, kollat när andra tävlat och tränat och även youtube, läst på hemsidor.. och jag har gjort en hel del inom ridningen. Men nu efter alla dagarna med 6års erfarenhet av egen häst, då kände jag,, är hästar mitt intresse?

Enda sedan jag var liten , bodde då 6 mil härifrån jag bor nu. Mamma hade inte jobb, pappa jobbade på en fabrik och fick knappt mycket lön. Som sagt många syskon och jag red 2 gånger i skritt från att jag fyllde 4-12 år.. Sen efter många år, alltså 12. Flyttade vi ut på landet " helt plötligt" bara sådär för vi ville pröva något nytt. Ingen i min familj var djurintresserade, bara jag som drömde om hästar..

Våran granne har hästar, han kom hem till oss och frågade om vi ville rida. Då har jag under 6 års tid varit med om inridning,tillridning, vidareutbildning och hästar med problem, western,hoppning,dressyr, uteritter, prövat köra häst och vagn och jobbat med mycket frihetsdressyr ( tobbe larsson) Min foderhäst - hingsten är lite frihetsdressyrtränad med mig och det var då som vi fick bäst kontakt och han kommer ju när man ropar, och han är kanon snäll mot mig.

Men så var det ju intresset.. Jag kommer inte längre än såhär utan bil, körkort , och jobb!
Jag klarar verkligen inte av detta mera. Så jag lägger ridningen vid sidan, och lever ett hästfritt liv åter igen. Sen när jag har bil, jobb och tiden och intresset så kommer jag återuppta mig och fakiskt skaffa häst igen och bara hålla på med frihetsdressyr och ha min kompis. Men det är inte nu, och hingsten jag har är värd någon annan som verkligen vill ha just honom. Inte mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 880
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 147
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 880
Senast: Sryoqwe
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 619
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp