Måste jag ha kvar hästen på foder?

I

IzabelGonzalez

Jag var ute efter att köpa en häst.
Tog ju då hem hästen INTE RIDBAR men den hade varit inriden 8 månader tidigare. Men när den kom hem var den väldigt osäker när man höll på. Gjorde den ridbar och efter 2 månader skrittar,travar och rider vi..
Men jag kom på att jag inte alls ville ha denna hästen för det är en arabhingst född 07 och nu när min ena foderhäst ska hem så vill jag inte ha häst mera..
Skulle köpa denna hästen men jag kände att jag hellre det sista året i 3an är hästfri, och sparar mina pengar för körkortet som börjar dra ihop sig (fyller 18 i september) och så ska jag köpa min bil när körkortet är klart.
Har efter 6 år tröttnat på att ha massa egna hästar då jag har 4. 3 ska tillbaka och den 4de skulle ja köpa då ju men jag har ångrat mig. Har hästen på foder för senare köp.

Vi skrev foderkontrakt på detta, skulle bryta kontraktet när jag bestämt mig och då skriva nytt. Nu när jag har bestämt mig och ALDRIG kommer tacka ja till hästen så blir ägaren sur och dessutom, säljer hästen för ett högre pris än vad jag skulle få köpa den för, MEN det var ju jag själv som gjorde den ridbar???

Jag vill inte ha denna häst under nästa vinter då jag som sagt ska spara pengar och inte ha häst mer alls!!
September SKA hästen vara borta då det kommer in nya hästar ÄVEN STOOON!!! Så jag har ingen stallplats heller inom 1,5mils radier då det inte finns stall här det inte finnns ston i förutom min grannes, men de är nära till ridhus så det kommer 2 ston och 1 ny vallack...
Måste flytta hästen och min nuvarande plats är det billigaste och närmsta, tiden räcker inte till för en häst längre bort, inte heller ekonomin då hästen lever på mittt studiebidrag när jag fyllt 18, innan dess fick jag 1550 då mamma betalade 500 till mig..

Men eftersom vi skrev foderkontrakt TYVÄRR till 1 april så undrar jag om jag har rätt att bryta detta? Hästen är ute på annons, jag sköter försäljning och betalar stall och mat och allt som om han var min.. MEN ÄNDÅ HÖJDE HON FRÅN 23 000 TILL 25 000 och hästen har inte pass, ENDAST grimma, 7 årig arabhingst som är nyligen grundriden och inte alls för mkt igång, rider 5 ggr veckan. iblan 3 och 2 longering..

Jag vill inte ha hästen och kommer absolut inte överens med ägaren..
Hon säger att hon inte har stallplats, EGET STALL, har nu 2 lediga boxar och ska lämna ut 2 hästar på foder så snart är 2 till lediga.. hon ska hyra ut boxarna, men tar man inte hem sin häst före andras när dem inte ens är utlovade utan ingen har ringt och frågat om stallplats??

Hennes andra häst hade ja på foder förra året, de tjejerna som rider han nu i hennes stall och jag har kontakt.. därför jag vet detta med stallplats..
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Alltså... jag förstår inte vad DU är så sur för? Om någon ska vara sur så är det väl hästägaren som slösat tid på att ha sin häst utlånad till någon som inte ens har för avsikt att köpa hästen i slutändan och som dessutom vill bryta sitt kontrakt? Kontrakt bryter man inte, punkt slut. Har du skrivit under så har du godtagit kontraktens villkor och då får du helt enkelt stå ditt kast om inte ägaren är SUPERSNÄLL och hjälper dig ur din knipa, något som ägaren INTE har någon skyldighet till. Sen är det väl upp till ägaren vad hästen ska säljas för? Priset alltså. Inget konstigt med det.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Jag var ute efter att köpa en häst.
Tog ju då hem hästen INTE RIDBAR men den hade varit inriden 8 månader tidigare. Men när den kom hem var den väldigt osäker när man höll på. Gjorde den ridbar och efter 2 månader skrittar,travar och rider vi..
Men jag kom på att jag inte alls ville ha denna hästen för det är en arabhingst född 07 och nu när min ena foderhäst ska hem så vill jag inte ha häst mera..
Skulle köpa denna hästen men jag kände att jag hellre det sista året i 3an är hästfri, och sparar mina pengar för körkortet som börjar dra ihop sig (fyller 18 i september) och så ska jag köpa min bil när körkortet är klart.
Har efter 6 år tröttnat på att ha massa egna hästar då jag har 4. 3 ska tillbaka och den 4de skulle ja köpa då ju men jag har ångrat mig. Har hästen på foder för senare köp.

Vi skrev foderkontrakt på detta, skulle bryta kontraktet när jag bestämt mig och då skriva nytt. Nu när jag har bestämt mig och ALDRIG kommer tacka ja till hästen så blir ägaren sur och dessutom, säljer hästen för ett högre pris än vad jag skulle få köpa den för, MEN det var ju jag själv som gjorde den ridbar???

Jag vill inte ha denna häst under nästa vinter då jag som sagt ska spara pengar och inte ha häst mer alls!!
September SKA hästen vara borta då det kommer in nya hästar ÄVEN STOOON!!! Så jag har ingen stallplats heller inom 1,5mils radier då det inte finns stall här det inte finnns ston i förutom min grannes, men de är nära till ridhus så det kommer 2 ston och 1 ny vallack...
Måste flytta hästen och min nuvarande plats är det billigaste och närmsta, tiden räcker inte till för en häst längre bort, inte heller ekonomin då hästen lever på mittt studiebidrag när jag fyllt 18, innan dess fick jag 1550 då mamma betalade 500 till mig..

Men eftersom vi skrev foderkontrakt TYVÄRR till 1 april så undrar jag om jag har rätt att bryta detta? Hästen är ute på annons, jag sköter försäljning och betalar stall och mat och allt som om han var min.. MEN ÄNDÅ HÖJDE HON FRÅN 23 000 TILL 25 000 och hästen har inte pass, ENDAST grimma, 7 årig arabhingst som är nyligen grundriden och inte alls för mkt igång, rider 5 ggr veckan. iblan 3 och 2 longering..

Jag vill inte ha hästen och kommer absolut inte överens med ägaren..
Hon säger att hon inte har stallplats, EGET STALL, har nu 2 lediga boxar och ska lämna ut 2 hästar på foder så snart är 2 till lediga.. hon ska hyra ut boxarna, men tar man inte hem sin häst före andras när dem inte ens är utlovade utan ingen har ringt och frågat om stallplats??

Hennes andra häst hade ja på foder förra året, de tjejerna som rider han nu i hennes stall och jag har kontakt.. därför jag vet detta med stallplats..

bara komment om din post om "nya hastar aven STOOON'. so what, jag har min 2 aring i samma paddock som 4 arigt sto och 28 arigt sto.. iga problem, nu forstas ar han omogen men han star bredvid 4 aringen och har inga problem. Och varfor detta? jo jag UPPFOSTRAR mina hingstar. att vara hastar.. inte isolerade skrikande avelsmashiner. Sa jag ser inte ditt problem..
Att hasten bara har en grimma, tja nar man saljer hastar saljer man ju inte sin sadel, det kanske man skall avanda pa nasta hast.. ok sa jag rider western men i alla fall.. lika dant med trans etc.. sant foljer normalt inte med hasten, inte i min vard i alla fall..

Dock tycker jag du skall prata med agaren sa fort som mojligt, forklara hur du kanner det, och sedan du ar den som skall salja hasten, salj ivag..

lycka till
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Jag förstår nog inte heller riktigt...

Om ni har ett fodervärdskontrakt så måste det väl gå att bryta? Man brukar väl ha uppsägningstid från båda håll? Vad ägaren sen säljer hästen för för summa är ju upp till denne. Det har inget med dig att göra.

Om ni har skrivit ett kontrakt där du binder dig till att köpa hästen efter fodervärdstidens slut är det ju inte mycket att göra åt. Då får du väl köpa hästen och sen sälja den om du inte kan ha den. Verkar dock konstigt med ett sånt bindande löfte.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Det beror på vad ni skrivit i kontraktet? Har ni använt köpt kontrakt? Står det inget angående uppsägningstid?

varför är du sur över att ägaren höjt priset? 2000kr i skillnad är det nog ingen vettig köpare som bangar på.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Om ni inte skrivit in uppsägningstid gäller kontraktet till första april (jag gissar 2011). Det du kan göra är att försöka få hästen såld så du har problemet ur världen. Var dock noga med att INTE agera förmedlare, du har då vissa juridiska skyldigheter mot köparen (hästens skick etc).

Man ska vara noga med vad man skriver på, så man förstår vilka konsekvenser en kontraktsskrivning innebär. I ditt fall (om det inte är uppsägningstid) är konsekvensen att du står med hästen och dess kostnader under ett år. Jag förstår inte varför du är sur på ägarne för att du är slarvig med kontrakt?
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Alltså... jag förstår inte vad DU är så sur för? Om någon ska vara sur så är det väl hästägaren som slösat tid på att ha sin häst utlånad till någon som inte ens har för avsikt att köpa hästen i slutändan och som dessutom vill bryta sitt kontrakt? Kontrakt bryter man inte, punkt slut. Har du skrivit under så har du godtagit kontraktens villkor och då får du helt enkelt stå ditt kast om inte ägaren är SUPERSNÄLL och hjälper dig ur din knipa, något som ägaren INTE har någon skyldighet till. Sen är det väl upp till ägaren vad hästen ska säljas för? Priset alltså. Inget konstigt med det.

Som jag uppfattade TS så skrev hon att kontraktet var tills hon Bestämt sig om hon skulle köpa. Dvs att det itne fanns något krav om köp utan snarare om en prövotid?
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

OK, men då borde de ju inte ha angivit ett datum - som hon säger att de har? 1 april? Alltså nu pratar jag om det här med att hon vill bryta kontraktet tidsmässigt (har inte något med köpa/inte köpa att göra). Har hon skrivit under ett kontrakt där det är angivet att hon ska ha hästen och stå för alla kostnader till den 1 april (eller tills hästen är såld) så får hon ju stå sitt kast även om hon inte vill köpa hästen. Eller hur?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

KL
Måste undra; inte får väl en person under 18 ingå någon form av avtal? Är inte det föräldrarna som ska skriva under i så fall? Eller jag är ute och flyger?

/Bananas
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

OK, men då borde de ju inte ha angivit ett datum - som hon säger att de har? 1 april? Alltså nu pratar jag om det här med att hon vill bryta kontraktet tidsmässigt (har inte något med köpa/inte köpa att göra). Har hon skrivit under ett kontrakt där det är angivet att hon ska ha hästen och stå för alla kostnader till den 1 april (eller tills hästen är såld) så får hon ju stå sitt kast även om hon inte vill köpa hästen. Eller hur?

Det beror på vad som avtalats, de som bara har informationen i tråden har inte tillgång till avtalstexten som behövs för att ta ställning till vad som avtalats.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Eftersom TS tydligen var omyndig när kontraktet skrevs undrar jag om det påverkar giltigheten. Kan en omyndig bli bunden av ett sådant kontrakt?
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Bra poäng, var TS omyndig när hon skrev under så gäller inte kontraktet (om nu föräldrarna inte skrev under), MEN kanske hon borde stå sitt kast ändå, fast med ålder kommer erfarenhet (ibland åtminstone). Med lite eftertanke är det få som skriver under bindande kontrakt som inte går att säga upp.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

KL
Måste undra; inte får väl en person under 18 ingå någon form av avtal? Är inte det föräldrarna som ska skriva under i så fall? Eller jag är ute och flyger?

/Bananas

Den lilla juridik som jag fått till mig genom skolan säger att man inte får det som omyndig. Enligt den jurist som föreläste så kan man upphäva avtal som omyndiga personer ingått (hennes exempel var om en tjej som beställt ridlektioner där "köpet" gick tillbaka för att ingen av hennes föräldrar var med). Men som sagt. Jag har bara fått ytterst lite föreläsningar i ämnet och det var nog två år sen så kan ju vara ändrat.

Brukar finnas en hel del juridikkunnigt folk på buke, någon av dem kanske tittar förbi och gör en kommentar.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Var hon omyndig vid avtalets tecknande är avtalet ogiltigt utan föräldrars medgivande.

Då hade jag i stället som ägare stämt föräldrarna på kostnaderna för hästen under ett år, det är ju mycket pengar det handlar om! Och föräldrarna kan ju knappast varit okunniga om att dottern har en häst helt plötsligt.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Antingen lär ett eventuellt domstolsutslag bli (förutsätter att det är omyndig som tecknat avtalet) att det gäller då föräldrarna inte gjort något för att häva det och godkänt det genom att inte agera, eller så ogiltigförklaras kontraktet.

Nu gäller avtalet till april och då ligger det nära till hands att det inte gällt så värst länge utan bra under innevarande månad (och varar 1 år). Försöker de häva kontraktet då blir det svårt att hävda att föräldrarna godkänt. Med tanke på att TS inte längre får stöd från sina föräldrar ekonomiskt känns det inte riktigt som de godkänt kontraktet utan kan vara en motreaktion, "har du skaffat en häst till så tänker vi inte betala".

Vi vet för lite om situationen för att egentligen ha en chans att bedöma.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Absolut, men det är precis som du säger inte självklart att man slipper betala bara för att personen var omyndig (gäller det dessutom en nästan myndig kan jag nog tänka mig att utgången blir "betala" vid en tvist)
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Men varfør skaffade du hæsten om du nu inte passar dig att ha hæst?
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Är det bara jag som reagerar på att ägaren tycker det är OK att skriva ett kontrakt med en omyndig? Hur tänker man då? Ser man inte risker med ett ogiltigt kontrakt?

Till TS -be dina föräldrar om hjälp, eftersom du är omyndig är det de som drabbas vid ev stämmning. Bättre om de är inblandade från början, har ni uppsägningstid så sköt hästen fram till dess och sen lämna tillbaks hästen. Står det i kontraktet att du ska sköta försäljningen?
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Vi vet inte vad ägaren tycker.
Vi vet inte vem som skrivit på kontraktet.

....så det är svårt att tycka.

Generellt sett så får inte minderåriga ingå avtal. Och nej det är inte säkert föräldrarna drabbas av en stämning, straffmyndig blir man vid 15 års ålder.
 
Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?

Du tkr inte det skulle varit värre om du hade fått köpa den för 25 och hon annonserat ut den för 23? ;) Jag förstår inte riktigt vad du gnäller om faktiskt. Det är väl bara att hoppas att den blir såld lite kvickt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 880
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 147
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 880
Senast: Sryoqwe
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 619
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp