Måste fråga en liten grej bara.

Sv: Måste fråga en liten grej bara.

Det rä väl mycket C-vitamin i det? Jag har för mej att det är ganska nyttigt

Min Underbar brukar få en julagran i hagen som han kan fika på när han har tråkigt :angel: Han älskar den o va jag har hört så e de absolut ingen fara........ Får himla goo andedräkt allafall :D

Mina har redan ätit upp det jag hängde upp som pynt i stallet.. Tog nog bara 4 timmar eller så.... De älskar det... :D

Jag har t.o.m hört att man förr i tiden gav hästarna granris för att det skulle ha någon avmaskande effekt. Ingen aning om det är sant, skulle vara kul att veta om det kan stämma?

Ja det kan man men bara vanlig "gröngran" och inte kungsgran, silvergran, idegran osv :)

Här är det bara vanlig simpel gran som ges......

Har hört för länge sedan att det ska vara bra mot hosta...

Finns bara en risk och det är med köpta granar och granris. En del av detta är importerat tidigt i höstas och besprutat för att hålla till jul.
Är det gran direkt från skogen är den risken inte så stor.

anja skrev:
Jag har t.o.m hört att man förr i tiden gav hästarna granris för att det skulle ha någon avmaskande effekt. Ingen aning om det är sant, skulle vara kul att veta om det kan stämma?
Jag har hört att det är ASP som ger en avmaskande effekt..

En utav våra hästar var ofta blodig i munnen när han kom in ifrån hagen. Han hade ätit gran. Mums, tyckte han.

Bara det inte är idegran eller något skumt besprutning på de..!

En tjej i mitt f.d stall sa att man inte skulle ge granris till dräktiga ston,det var visst inte så nyttigt för fölis. Hon hade läst det i ridsport för ett bra tag sen. Någon som vet säkert??

Japp! rikt påc vitaminer!:) :d

Man kan ju ge dem lite gran, men inte så jättemycket, det är ju ganska syrligt så om känsliga hästar får i sig för mycket så kan dom få kolik. Men vad som är konstigt är att jag har hört att gran ibland skulle kunna vara bra mot kolik, låter lite tokigt, men kanske får det igång magen lite om det "tagit stopp"

Våra hästar äter det i hagen.. Hästarna lever, men granarna kan vi ju diskutera hur levandes dom är :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama