MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

A

Angel_23

Vi är bor i ett radhusbostadsområde om ca 150 hushåll.
Jag och min familj bor på nedre botten och har granne på båda sidor och det är även lgh över oss.
På våra BÅDA sidor bor det folk med hund. Inget konstigt men det MEN en av grannarna har "kennel" och föder upp en ras som i sig är väldigt skällig.
Vi flyttade hit till denna lgh för snart 1 år sedan och nu börjar jag bli lite less på att varje morgon (oavsett dag i veckan) bli väckt 6.30 av hundar som tokskäller och ingen som säger till. De skäller dygnet runt och det känns som ägaren inte bryr sig. Man hör ofta hundarna bråka inne, flera gånger om dagen.
Vår granne är trevlig att ordväxla med men jag har bara inte mage att säga till att hennes hundar stör med sitt skällande. Någonstans inne i mig tycker jag att hon som vuxen människa borde förstå hur grannar upplever det. ((Har själv suttit i hennes sits med hund som störde om dagarna (dock ej nätter) och det slutade med att jag tog honom till veterinären som konstaterade att han hade ont och var uttråkad när han var själv. Jag gick dock ut med honom mitt på dagen men då det inte hjälpte hans beteende hade jag inget val än att ta bort honom. Han störde grannarna för mkt...))
Över henne bor en nyinflyttad familj med barn i olika åldrar och mamman i familjen frågade mig en dag i tvättstugan om vi bott här länge och om vi upplevde våra hundgrannar som störande. Ville inte hänga ut någon så svarade att javisst kan det vara störande ibland men jag försöker att hoppas på att någon mer ska reagera.
Hon var redan less och har bott här i ca 1 månad nu.

Det som jag reagerat som absolut mest på är att hundägaren ALDRIG går ut och går med sina hundar. Är det lagligt???!
Som sagt, under detta år vi snart bott här har jag sett henne ta de alla 4 i koppel 1 (!!!) gång på promenad. Jag är arbetslös och går hemma så jag ser oftast plus att vi väntar tillskott i familjen nu i maj och jag känner att kommer detta fortsätta måste vi flytta igen...kommer kommande barn vara som vår nuvarande yngsta var som liten kommer vi inte få många timmars sömn.
När vi har vänner här på besök brukar de fråga hur vi står ut.
Om svärmor kommer och hälsar på över en helg (bor 10 mil från oss) ligger hon i vardagsrummet och blir alltid lika arg och irriterad över att bli väckt och har sån lust att gå över och fråga varför grannen släpper ut sina hundar på baksidan, som vätter mot vår vardagsrum och sovrum.
Det är det också...varje dag släpps hundarna ut i omgångar på baksidan och det där där de hörs mest när de skäller. De brukar få gå ut vid 6.30 tiden oavsett dag i veckan och det är jobbigt att ALDRIG få sova ut på helgerna. Jag har så ont om nätterna pga graviditeten och vill verkligen få sova längre än till 6.30 :cry:

För några år sedan var det tydligen stormigt ang. dessa hundar men de som då tog tag i det fick inget gensvar utan flyttade efter någon månad då de inte stog ut.

Ska det behöva vara såhär? Vad skulle NI gjort om ni satt i denna sits? Finns det ingen lag/regler som stödjer att man MÅSTE rasta sina hundar?
Jag tycker att det är nästintill pågeri snart...hur roligt är det att gå på en bakgård ca 1 timme om dagen...på det sättet förstår jag hur hundarna känner och att de skäller av ren uttråkning.

vad tusan ska man göra som granne, vad har vi för skyldigheter kontra rättigheter mot våra grannar egentligen?
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Jag tror jag hade vågat gå och säga till att jag blir störd av hennes hundar. Annars hade jag gått till hyresvärden.
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Gud så tråkigt och jobbigt!
Är det hyresrätt så är det hyresvärdens sak att ta tag i detta. Äger ni husen själva så blir det miljö- och hälso- (vad det nu heter!) som man får anmäla till. Länsvetrinären kan du oxå vända dig till, men då blir det väl en ren anmälan mot djurhållningen.
Tycker oxå att du ska tala om för hundägaren att ni upplever hundarna som väldigt störande när ni inte får sova.
Jobbigt att ge kritik men det är bästa vägen att gå, vara öppen med hur ni känner det.
Lycka till!
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Skäller de mycket i tid och otid, kallas det sanitär olägenhet. Är det små eller stora hundar? Större hundar kräver ju mer motion.Tvång att promenera ut med dom vet jag inte om det finns någon lag på. Har de hull och är välskötta för övrigt, så tycker jag inte det verkar så farligt. Du kan ju tala med bostadsbolaget om problemen. Har dina andra grannar klagat på detta?
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

jag tycker att du ska prata med din granne. det finns nödlösningar för henne att ta till. blir det inte bättre när du har pratat med henne tycker jag att du ska gå vidare till hyresvärden.
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

hmm. detta låter inte kul alltså, hoppas verkligen att det kommer ordna upp sig. Och jag kan tänka mig,precis som du säger att hundarna är rastlösa och leker och härjar säkert som dårar me varann där inne.. och hur ägaren själv kan bo i det livet fattar jag inte..
Ja blir galen om mina hundar ligger o gnäller eller skäller..utan anledning alltså.

Vi hade nästan samma problem när vi bodde i lägenhet fast då gällde det barn.. fy fan vilket liv!! och ja det är tröttsamt när man inte får sova...

Nu bor vi i hus men skäller våra hundar så försöker vi dämpa dom me en gång för att inte våra grannar ska bli irriterade över våra tre stora hundar.
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Jag tycker du ska prata med henne och förklara hur mycket det låter in till dig. Lyssnar hon inte får du gå vidare med det.

Lycka till
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Tack alla för era kloka svar!

Ja, dessvärre skäller de i tid och otid. Någon gång ibland skulle jag skita i totalt, det är hundar de låter men inte jämt och ständigt.

Den andra grannen har också 4 hundar men de hör man kanske någon gång ibland. De störs man inte alls av. Hon är dock ute med alla minst 2 ggr om dagen, antar att de inte är lika uttråkade.

Ja, det är en stor ras, eller räknas väl till mellanstor kanske, Collie.

Har tagit upp det med hyresvärden och fick till svar: ""Jaha och vad tycker du jag ska göra åt det, vad vill du jag ska göra?""

Hmmm säger väl allt om de vi hyr av...
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Jag har det som du ungefär. Bor i radhus med en bebis och har en skällande hund ovanför oss. Ibland känns det som att hon ovanför oss styr vårat liv. Det har gått så långt att vi passar på att sova när hon är borta. När hon är hemma dagtid är det omöjligt att sova och det är inte kul med en ledsen bebis som inte får sova bara för att folk inte kan visa hänsyn. Har pratat med grannen om detta och hon tyckte det var pinsamt och hon säger att hon försöker få tyst på hunden. Men jag undrar hur det går till när hon inte ens säger ifrån till hunden när den skäller. Har inte vänt mig till hyresvärden ännu för jag vill ge henne en chans att få tyst på sin hund och jag vill heller inte bråka.
I ditt fall skulle jag gå ihop med de andra grannarna som störs och berätta att hur ni upplever det för den störande grannen. Du kan inte leva sådär och när bebisen kommer sen så måste ni ju få sova!
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Jag har det som du ungefär. Bor i radhus med en bebis och har en skällande hund ovanför oss. Ibland känns det som att hon ovanför oss styr vårat liv. Det har gått så långt att vi passar på att sova när hon är borta. När hon är hemma dagtid är det omöjligt att sova och det är inte kul med en ledsen bebis som inte får sova bara för att folk inte kan visa hänsyn. Har pratat med grannen om detta och hon tyckte det var pinsamt och hon säger att hon försöker få tyst på hunden. Men jag undrar hur det går till när hon inte ens säger ifrån till hunden när den skäller. Har inte vänt mig till hyresvärden ännu för jag vill ge henne en chans att få tyst på sin hund och jag vill heller inte bråka.
I ditt fall skulle jag gå ihop med de andra grannarna som störs och berätta att hur ni upplever det för den störande grannen. Du kan inte leva sådär och när bebisen kommer sen så måste ni ju få sova!

Det är det där jag är rädd för.
Har funderat på att prata med de övriga grannarna men jag tror vi kommer uppfattas som känsliga då de andra grannarna här i området snackar vilt och brett till varandra och jag vill absolut inte bli en sån som folk vänder sig om efter och pratar om. Vill ju egentligen inte alls bråka utan bara ha det lugn man visar andra.
Ibland får jag lust att kräma på bioanläggningen på full kräm och bara "ge igen" men det kan man ju inte göra, då är ju jag lika hänsynslös som grannen :(
Ett jä**a dilemma det här med grannar...synd man måste ha några.
Skulle jag kunna välja och bara göra det jag vill skulle jag säga upp denna lgh och köpa hus UTAN närliggande grannar.
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Är ni med i Hyresgästföreningen så borde det vara rätt ställe om hyresvärden inte lyssnar. Dessutom finns fortfarande miljö- och hälsoinspektörer på kommunen, jag tror väl att man kan gå via dem även om man hyr, samt då veterinär om man tar det som ett fall av misskötsel.

Hur som helst så blir det ju lite av ett beslutsfattande från din sida, orkar du kämpa på för att få en ändring, eller blir det flytt, står ni ut som det är...
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Hundarna i sig är ju fina i hullet osv och jag tror inte de vantrivs snarare är uttråkade. Är oftast bara en av de som skäller som satan och eg borde det inte vara så svårt att ta tag i det och lösa det problemet. Antingen att hunden får en annan ägare eller att hon väljer ett ställe som hunden mår bättre på.
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Då är det alltså att fortsätta bråka med hyresvärden tills de tar tag i det, eller miljö- och hälsoavdelningen på kommunen, de har ett visst ansvar även över hyresvärdar, även om jag inte har full koll på det hela. Samla gärna ihop lite folk som är av samma åsikt... Du kan också ringa polisen varje gång de stör på nätterna. Men som sagt, isåfall ska du orka bråka, risken finns ju att det drar ut på tiden, och som du säger kan det bli mycket prat i grannskapet.
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Tur det inte är jag för jag hade nog fått ett utbrott en vacker dag och sagt dumma saker till grannen med hundarna....

Näe men allvarligt, inte kan du ju ha det sådär - framförallt inte när du snart har en liten bebis hemma!
Tycker du ska bjuda in grannen med hundarna på en kopp kaffe när h*n har sina hundar ute så hon får höra hur det låter och berätta att det är en "anings" störande... Det bör ju klassas som en sanitär olägenhet kan man tycka! Det finns ju enkla och relativt billiga metoder för henne att ta till för att tysta ner hundarna, ex anti-skäll halsband. Kanske lyssnar h*n på dig om du tar det lugnt och fint och förklarar hur du/ni känner det. Gör h*n inte det får du ju gå vidare med det till hyresgästföreningen eftersom det inte verkar som din hyresvärd bryr sig. Det är ju bara du som kan göra något åt situationen trots allt.

Lycka till med grannen och lilla bebisen!
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Jo innerst inne vet jag ju med att bara jag kan göra något åt det.
Man får väl helt enkelt ta tag i det nästa gång jag träffar henne.

Pratade med en väninna igår som väl vet vem det är och t.om hon kommer ihåg hur mycket det var för något år sedan med hennes hundar. Det var anmälningar hit och dit men inget mer hände.

T.om hyresvärden sa när jag ringde att han minns att dte var mycket runt henne och hundarna för något år sedan men inte att det var någon som sagt något på länge.
Men va fanken! Varför gjordes inget då kan man ju undra...

tack för lyckönskningarna!
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Det gäller bara att stå på sig!

Jag tycker att bor man så man har grannarna inpå sig så får man visa lite hänsyn. Sen tycker jag det kvittar om man bor på landet eller inne i stan. Stör ens verksamhet andra så får man ju göra något åt det kan man tycka...

Hoppas det löser sig så ni får en lugn och skön sommar!
 
Sv: MÅSTE få era synpunkter på detta fall!!!

Om dom skäller på nätterna kan du ringa störningsjouren (om ni har nån). Det kostar pengar för din granne:devil: Ett allternativ om hon inte vill lyssna på dig och ingen annan vill hjälpa dig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 905
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 378
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp