Måste de delas lika? (samt bvit fråga)

caradan

Trådstartare
Hej alla :-)

Min häst har from idag börjat att få Salsa havrefri musli. Hon får även kli och loppfrön.

Loppfrön kan man ju ge torrt eller vått och jag har ingen möjlighet att vara istallet vid fodringarna så att jag kan blötlägga dem 15 min innan fodring.

Lägger jag dem med klit så sväller de ju kanske 12 timmar för tidigt och det är ju då onödigt att ge dem. Hon äter de inte enns, får slänga maten som ligger i krubban.

Så nu är min tanke att ge.

Morgon:
Kli
Mineraler
bvit

Kväll:
Salsa (just nu 1/2 kg)

Är det ok att ge det så eller måste det delas upp så att det blir samma morgon och kväll??

Samt även:
När hon går på endast Salsa (som hon ska gö när klit är slut och vi har flyttat) måste hon då ha extra bvit och mineraler eller räcker det som finns i??
Behöver jag ge extra b vit och mineraler när hon går på fulldos av Salsan??

Sv: Måste de delas lika? (samt bvit fråga)

Våra hästar får bara kraftfoder på kvällen. Visserligen är det mest lucern och betfor (sista lucern givan idag) en häst får musli en får havre utöver betfor, mineraler och linfrön.

Givorna är inte stora så det funkar för oss.

Skulle vi dela upp det skulle det innebära att morgon kraft ges innan hö och det funkar inte på den ena hästen. Då alla funkar bra så här finns ingen anledning att göra annat.

b-vit behöver du normalt inte ge extra om de inte har brist. Hästar producerar eget b-vit i tarmen.

Loppfrön har jag gett den som är känslig och får musli. Jag gav det bara 1ggr om dagen.

Mineraler hänger ju på vad du har för värden på hö. Ibland behövs det inte. Det lilla som följer med halvkilot musli är nästan försumbart.

Sv: Måste de delas lika? (samt bvit fråga)

Bra då slipper jag vela med blött/inte blött.

Sen när hon flyttat så är tanken att hon ska äta 1-2kg salsa per dag beroende på hur mkt hon kräver (första vintern med henne)

Tackar

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476
Foder & Strö I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick...
Svar
4
· Visningar
1 469
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka