Måste byta torrfoder, hjälp!

S

Saril

När Dexter flyttade hem till mig åt han Orijen Puppy, vilket fungerade fint för honom. Men av olika anledningar (främst att jag inte vill köpa mat som är importerad samt att jag ville ha ett billigare foder) ville jag byta torrfoder och introducerade Carrier Junior. Det blev han dålig i magen av och just nu äter han hälften Orijen och hälften Carrier. Det fungerar hyfsat.

Har också provat att gå över till Bozita blötmat men det blir han lös i magen av. Så det jag funderar över nu är vad det är som gör att han inte tål Bozita och Carrier, men att han tål Orijen, och vad jag ska byta till...

Orijens största ingredienser är i den ordning den står på förpackningen: kycklingkött, kycklingmjöl, kalkonmjöl, potatis och fisk.

Carriers största ingredienser: kycklingkött, nöt och fläskkött, majs, korn och ris.

Bozita kyckling innehåller kyckling (minst 26%), nöt och gris.

Funderingar och tips?

Sitter och kikar på en massa olika foder nu, Carnia Wolf verkar ha lite liknande ingredienser som Orijen, någon som känner till det fodret?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måste byta torrfoder, hjälp!

Hur fort bytte du till Carrier? Hur länge åt han enbart Carrier?

Mina hundar äter Proformance (Active adult), ett prisvärt (runt 500kr/15kg) och väl fungerande foder för aktiva hundar. Dom har lanserat ett nytt foder som vi ska testa, Profine. Vet inte kostnaden, men tror den är i likhet med Proformance.

Tror jag bytte under ett par veckor, och kanske han åt endast Carrier i ett par veckor också tror jag, kommer inte riktigt ihåg.

Ja, skillnaden är ju att Orijen är baserat på kött och inte innehåller spannmål medans de andra du provat innehåller uteslutande nästan bara spannmål. DÄR har du nog svaret på dina problem också.

Om du vill ha kvar Orijens fördelar men vill ha billigare, svensktillverkat så skulle jag prova Standardt om jag var du.

Bozita blötmat innehåller inte något spannmål, bara de ingredienser jag skrev i mitt första inlägg + lite mineraler och sånt.

Bozita blötmat innehåller inte något spannmål, bara de ingredienser jag skrev i mitt första inlägg + lite mineraler och sånt.

Och jag vet inte om jag tycker Standart verkar jättebra heller, första ingrediens rismjöl och andra ingrediens köttmjöl (står inte ens vilket slags kött :confused:)

http://foderbilen.se/profine-puppy-chicken-and-potatoes-15kg.html

Innehåller i likhet med Orijen "Kyckling, kycklinglever, potatis, majs," som största ingredienser, men kostar nästan 10kr mindre per kilo. Skillnaden är majsen i Profine.
Dock tillverkat i Storbritannien.

" Valpfoder för hundar av alla raser. Med 60% kyckling och grönsaker har denna hundmat hög smältbarhet som bidrar till ett välfungerande mag och tarmsystem. Profine Puppy Chicken and Potatoes ger en balanserad tillväxt och muskelutveckling och innehåller prebiotika, vilket gynnar immunsystemet. Profine hundfoder innehåller också Omega 3 och 6."

Du har nog svårt att hitta något svenskt med lika bra innehåll som standardt. Om du inte vill ge färskfoder? Det finns märken utan några som helst spannmål.

Blötfoder ser bra ut på innehållsförteckningen, men innehåller mest vatten, vilket innebär att du kommer få ge mängder av det om inte din hund ska magra av. Och det blir dyrt.

Du har nog svårt att hitta något svenskt med lika bra innehåll som standardt. Om du inte vill ge färskfoder? Det finns märken utan några som helst spannmål.

Blötfoder ser bra ut på innehållsförteckningen, men innehåller mest vatten, vilket innebär att du kommer få ge mängder av det om inte din hund ska magra av. Och det blir dyrt.

Det behöver inte vara svenskt, men åtminstone inte importerat ända från America. Färskfoder kan jag tyvärr inte ge, då jag flyttar till en pyttelägenhet om ett par veckor...

Visst är det bra med blötmat. Du tror inte det är mycket vatten i kött och färskfoder?

http://foderbilen.se/profine-puppy-chicken-and-potatoes-15kg.html

Innehåller i likhet med Orijen "Kyckling, kycklinglever, potatis, majs," som största ingredienser, men kostar nästan 10kr mindre per kilo. Skillnaden är majsen i Profine.
Dock tillverkat i Storbritannien.

" Valpfoder för hundar av alla raser. Med 60% kyckling och grönsaker har denna hundmat hög smältbarhet som bidrar till ett välfungerande mag och tarmsystem. Profine Puppy Chicken and Potatoes ger en balanserad tillväxt och muskelutveckling och innehåller prebiotika, vilket gynnar immunsystemet. Profine hundfoder innehåller också Omega 3 och 6."

Tack för tipset, kanske skulle kunna fungera :)

Men jag är fortfarande nyfiken om någon här provat Carnia Wolf också!

Klart det är mycket vatten i. Men kolla näringsvärdet på en burk med blötmat. Det brukar se ut såhär (per 100g foder): protein 10%, fett 5%.

Jämför med förskfoder (nordic spec.plus): (vad det motsvarar i torrfoder inom parentes)Sm. Protein 10,65% (23,43%)
Fett 9,70% (21,34%).

Jämför gärna med ditt orijen också!

Vi kan ju dra en annan jämförelse när det gället (bozita) blötmat och färskfodret som jag ger. Min hund på 25 kilo äter 550 gram (300 gram av standardt normal). Hade jag bytt till bozita blötmat hade han fått trycka i sig 1470 gram enligt deras rekommendationer.

Nordic kostar 24.50 kr/kg. Standadt 29 kr/kg. Bozita (11.90kr/360g) 33 kr/kg.

Det innebär att en dagskostnad för min 25 kiloskille skulle bli: Nordic: 13,50 kr. Stadadt: 9 kr. Bozita: 48,50 kr.

Vill du ha något billigare så ser du ju själv att blötmat inte är något alternativ.

Well, Bozitas blötmat får ett proteinvärde på ca 55% i torrsubstans och ca 25% fett. Det skulle jag inte direkt kalla dålig mat. Och Bozitas rekommendationer angående hur mycket man ska ge stämmer i alla fall inte alls på kattsidan, de har överdrivit något grymt. Skulle kunna tänka mig att det är samma på hundmaten.

Men jag ville inte ha en blötmatsdiskussion i den här tråden, det var inte därför jag startade den! Och att det blir billigare med torrfoder det vet jag, det är också mycket därför jag efterfrågar torrfoder.

Orijen Puppy har f ö 42% protein och 20% fett (och 10% vatten vilket innebär att siffrorna blir ännu högre i torrsubstans).

Har du tittat på Robur (Bozita)? Svensktillverkat och innehåller förvisso spannmål men inte så mycket annat onödigt jox heller.
Carnia Wolf har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Ja, Robur har jag kikat på men det verkar innehålla så mycket majs, känns inte optimalt. Men lägger till det i listan på foder jag ska kika närmare på :)

Jag har haft ett par hundar, testat en hel del foder och har nu en tik med hudbesvär. Och mitt tips till dig är att inte haka upp dig alltför mycket på vad som står i innehållsförteckningen. Ett "mindre bra" foder kan mycket väl vara det din hund mår bäst på, även om det innehåller majs eller ris, och det är väldigt individuellt. Men jag hoppas du hittar något som både du och hunden blir nöjda med.

Jag har haft ett par hundar, testat en hel del foder och har nu en tik med hudbesvär. Och mitt tips till dig är att inte haka upp dig alltför mycket på vad som står i innehållsförteckningen. Ett "mindre bra" foder kan mycket väl vara det din hund mår bäst på, även om det innehåller majs eller ris, och det är väldigt individuellt. Men jag hoppas du hittar något som både du och hunden blir nöjda med.

Absolut, det är värt att komma ihåg! Jag har någon månad kvar på Orijen och Carrier, men när det börjar ta slut blir det till att börja testa.

Och jag vet inte om jag tycker Standart verkar jättebra heller, första ingrediens rismjöl och andra ingrediens köttmjöl (står inte ens vilket slags kött :confused:)

Det finns fyra varianter av Standardt och åtminstone i Extran (som räknas som "valpfoder") är det kött som första ingrediens. Och vid en snabb titt på Standardts hemsida så står det klart och tydligt vilka köttsorter som ingår i de olika varianterna så du kan inte läst särskilt noga.
De skriver också väldigt bra om fodret på sin hemsida (har du verkligen läst det?)

Sen så är Standardt väldigt "rent" och innehåller få ingredienser - om du jämför med de flesta andra foder som har milslånga ingredienslistor med allehanda utfyllnad osv.
Det spelar ju ingen roll om första ingrediensen är kött ifall det sedan kommer 5 olika spannmålsingredienser efteråt. Det betyder ju att det är mkt mer spannmål än kött i fodret.

Som någon annan skrev; du har nog väldigt svårt att hitta något lika bra som Standardt som dessutom är svenskproducerat.

Sen är ett litet tips att rent generellt kanske tagga ner med sin attityd om man vill ha hjälp av andra.

Liknande trådar

Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 299
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar