Måste byta torrfoder, hjälp!

Sv: Måste byta torrfoder, hjälp!

jag har förstått att man inte ska ge standardt till valpar pga kalkmängden? men till vuxna hundar är det suveränt. det har en otroligt bra smältbarhet, det kommer knappt ut något i andra änden. alla andra torrfoder som mina hundar har ätit har gett minst dubbelt så stora högar.

själva grejen med spannmålet i torrfoder är att det behövs för att göra kulor. ska man ha ett spannmålsfritt torrfoder måste det tillverkas på ett annorlunda = dyrare sätt. och tro inte att det är fritt från stärkelse! orijen innehåller t ex potatis. men spannmål är inte lika med skit alla gånger. det man kanske bör undvika är att ge till största delen spannmål och protein och fett av sämre kvalitet. är valpen lite känslig i magen så rekommenderar jag ett foder som innehåller ris istället för vete, det verkar vara den snällaste kolhydratkällan.

*KL*

Jag rekommenderar också Standardt special. Mina hundar får Vom og Hundemat, vilket jag tycker är det absolut överlägset bästa fodret. Men det är svindyrt. Bara min hane som käkar 1 kg om dagen äter lätt upp en tusenlapp i månaden, och sen har jag två tikar med. Därför ville jag hitta ett torrfoder att ge tikarna som inte är lika knussliga, men som är bra och som dom inte bara skiter ut igen. Jag har testat RC energy 4800, Orijen, Acana, Eukanuba och billiga foder som vi vunnit på tävlingar, typ Pedigree och Doggy. Av alla dom så skiter dom som hästar typ, men av standardten är dom faktiskt riktigt fina. VoH är fortfarande det bästa, men som budgetvariant kör jag på Standardt special. 450 kr för 15 kg är ju dessutom väldigt billigt, så det är helt klart värt ett försök tycker jag.

Sedan skulle jag nog hellre köpa foder från Canada som hunden mår bra av än ge något som den är dålig i magen av. Men hoppas du hittar något bra som fungerar. :) Jag har haft såna problem att hålla min hane i vikt så nu när jag hittat något som fungerar så skulle jag inte byta och försöka hitta nåt annat. Det är inte kul alls när ingenting fungerar. :/

Senast ändrad av en moderator:

Får jag fråga varför du bojkottar Standardt? :)

Åh, det gör jag inte! Jag kikade bara lite snabbt och eftersom jag misstänker att min hund inte riktigt tål nöt- eller fläskkött så blev jag lite fundersam när det bara stod "kött" i ingredienslistan. Det lär väl stå på hemsidan men jag har inte kollat upp det närmare.

Zoya skrev:
Sen är ett litet tips att rent generellt kanske tagga ner med sin attityd om man vill ha hjälp av andra.

Det var inte min mening att ha någon "attityd", blev lite less när det kom upp en diskussion om blötmat bara. Har diskuterat det så mycket, fast på kattsidan, och det är så många som har en konstig syn på blötmat. Åtminstone Bozita anser jag är bättre än alla torrfoder som finns - eftersom det innehåller nästan endast kött och inget spannmål eller liknande. Oj, nu börjar jag igen... Ursäkta :o

Och som jag skrev ovan, nej jag har inte kollat på hemsidan, jag kikade bara lite snabbt på foderbilen. Men jag ska kolla närmare på det, hann bara inte igår :)

Tack förresten för alla svar, nu har jag en hel lista på torrfoder som jag ska kika lite närmare på, perfekt!

Åh, det gör jag inte! Jag kikade bara lite snabbt och eftersom jag misstänker att min hund inte riktigt tål nöt- eller fläskkött så blev jag lite fundersam när det bara stod "kött" i ingredienslistan. Det lär väl stå på hemsidan men jag har inte kollat upp det närmare.

Kolla då in Standardt Vilt som är gjort på hjort.

Jag tror inte du kan avgöra vad det är hunden inte riktigt tål efter bara något foderbyte. :) Har genomgått allergiutredning med min hund och det är betydligt mer komplicerat att pricka in vad i fodret en hund eventuellt reagerar på än så.

Hjorten är dock från NZ. Självklart bättre om hunden inte tål normalen men då har vi fortfarande transporten.

TS; så vitt jag förstått det är burkmat till katt och hund två helt olika saker. Till katt ska det tydligen vara det bästa (undantag typ barf) medan till hund har jag ALDRIG sett det rekommenderas. Dels tror jag hundar dricker mer själva och dels brukar man i så fall rekommendera färskfoder.

Hjorten är dock från NZ. Självklart bättre om hunden inte tål normalen men då har vi fortfarande transporten.

TS; så vitt jag förstått det är burkmat till katt och hund två helt olika saker. Till katt ska det tydligen vara det bästa (undantag typ barf) medan till hund har jag ALDRIG sett det rekommenderas. Dels tror jag hundar dricker mer själva och dels brukar man i så fall rekommendera färskfoder.

Helt olika tycker jag inte att det är, dock stämmer det säkert att hundar dricker mer självmant än vad katter gör. Visst är färskfoder bättre än burkmat men fortfarande tror jag att burkmat med endast kött (typ Bozita) är bättre än torrfoder.

Skogstrollet, du har helt rätt, det var bara att de enda gemensamma nämnarna jag kunde se direkt var att i de fodren han inte verkar tåla riktigt finns det både nöt och gris, medan fodret han tål bra har inget av det. Så jag tänkte att nånstans måste man ju börja i alla fall ;)

Som sagt, jag kan tänka mig att köpa mat importerad från Europa. Men när det är fraktat ända från andra sidan jordklotet och det finns andra alternativ, då väljer jag hellre det andra alternativet.

Hoppas att någon mer foderkunnig än jag svarar på burkmatsfrågan, intressant!

ja alltså nåt skumt är det med det eftersom mina hundar ska äta i storleksordningen 1½ - 2 kg foder om dagen! med färskfoder åt de ungefär ½ kg...

Hittade ett foder nu när jag satt och kollade runt, High-energy, verkar vara samma som gör Carrier. Någon som har erfarenhet av det?

http://www.svenskahundfoder.se/ -> Hundfoder -> High-energy

Liknande trådar

Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 299
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar