Måste bara fråga!

BuenoBull

Trådstartare
Kan travhästar (alltså som går på bana) liksom "fastna" i traven, så att dom bara travar?? Jag menar inte att dom fastnar i det så att de inte KAN galoppera men att de föredrar att trava än att galoppera!? Tänkte på det när jag åkte förbi Starlet Knights hemhagar ( ;) :p ) och två hästar rusade med varann. Den ena galopperade medans den andra travade. (Såg ut som riktig bantrav. Det var därför jag reagerade.) Har aldrig sett nån annan häst trava sådär i hagen förut. :confused:

Sv: Måste bara fråga!

Att säga att dom fastnar i traven är kanske fel ord. Skulle nog själv säga att en del travare har starkare förmåga att trava än andra. Alltså att dom helt enkelt föredrar att trava medan dom andra galopperar, så det är nog lite individuellt, jag har en vbl korsning nsv och hon travar hälldre än galopperar även om hon är 50% vbl och aldrig gått på banan. Visst galopperar hon om det börjar gå riktigt fort, men hon springer på bra. Så detdär med att en del nästan bara travar är nog lite beroende på vad dom själva tycker är mäst behagligt och hällst gör. Som med oss människor, en del vill hälldre gå fort än att jogga långsamt.

Vbl travarna är ju så avlade att de inte har gloppen som något naturligt, när det ska gå snabbare för en ridhäst börjar den galoppera men en travhäst fortsätter att trava fortare för att det är mest naturligt.det är iallafall vad jag fått lära mig.

Min häst galopperar alltid när han ska rejsa med polarna. Och nu har han fått en dam på andra sidan och kör iväg alla andra, i vild galopp.
Inte vet jag om han är knäpp då, för han är vbl travare. Han verkar ta galoppen naturligt, eller så har jag lyckats tvinga in den i huvudet på honom ;)

Min pålle galloperar också oftare än travar när han ska dra iväg i hagen.
Men ibland blir det lite mer travartrav aktigt. Men han har alltid (sen jag började rida han) haft lätt för galopp (tackar och bugar jag för ;) )

Men endel hästar verkar mycket mer fast i traven och när dom väl galopperar så blir det en lite mysko galopp.

De sätter väl andra muskler när de travtränas? Kanske?
Alltså sådana muskler som gör det lättare att trava fort än att galoppera fort?

Man skulle nog kunna säga att min häst har fastnat i traven.
Enligt förra ägaren var han makalös på att trava och det har aldrig hänt att han någonsin galopperat ut sig i något lopp, inte galopperat ö h t. Det märks idag, när jag rider honom.
Jag har ägt honom i 6 år.Och för ett tag sedan lossnade det lite, dvs han tog lite galoppsprång med frambenen.Alltid något.

Jag har länge försökt att får honom att galoppera, han väljer främst traven i hagen och det verkar som han kan "växla" upp hur mkt som helst.Periodvis galopperar han mycket.

Att få en sådan här häst att galoppera (om man använder denne till ridhäst) tar tid ..Jag har i början av tiden jag hade honom varit väldigt enivs.Det gav tyvärr inget resultat.Numera är jag väldigt noggrann med att försöka rida så rätt som möjligt så att han musklar om sig ordentligt och får ridhäst muskler för att kunna hålla reda på både sig själv och mig. Den dagen han känner sig säker kommer galoppen.
Jag väntar gärna! :)

Notorius skrev:
Min häst galopperar alltid när han ska rejsa med polarna. Och nu har han fått en dam på andra sidan och kör iväg alla andra, i vild galopp.
Inte vet jag om han är knäpp då, för han är vbl travare. Han verkar ta galoppen naturligt, eller så har jag lyckats tvinga in den i huvudet på honom ;)

Han kanske inte gått på banan då?

men de har inget me muskler att göra:S en trav häst är framavlad för att TRAV det är det alla tjänar multum på. trav hästar blir ibland slagna när dom galopperar. spec dom som har tävlats mkt. då är det ju inte sååå konstigt att dom inte vill galopera heller. det är liksom sanningen. jag har ridit ett varmblod i 4 år, jag har gjort allt för att få han att galoppera det går vissa dagar o andra inte:) men jag älskar honom för de:D han är en travare och det ska ja inte ta ifrån honom... vill han inte galopera så behöver han väll inte det eftersom han inte kan galoppfattning. men det är ju han det:D(L)

lowe skrev:
han är en travare och det ska ja inte ta ifrån honom... vill han inte galopera så behöver han väll inte det eftersom han inte kan galoppfattning. men det är ju han det:D(L)

Du e väl go du! :) :bow:

lowe skrev:
jag har ridit ett varmblod i 4 år, jag har gjort allt för att få han att galoppera det går vissa dagar o andra inte:) men jag älskar honom för de:D han är en travare och det ska ja inte ta ifrån honom... vill han inte galopera så behöver han väll inte det eftersom han inte kan galoppfattning. men det är ju han det:D(L)

Jag håller med Lilja_89, vilken underbar inställning du har! :bow:

Peppar peppar ta i trä så har jag inte träffat på nån än som har haft svårt för galoppen, men jag har även sett hästar som hellre väljer trav än galopp. Kompisens nyinköpta håller trav på sommarbetet vid racen, och det måste vara tufft eftersom hagen är grymt kuperad. Min vbltravare galopperar oftare än han går i ngn annan gångart, men gammelmärren som är 21 och 50% travare travar mycket, och breddar så det inte är klokt.... :D

lowe skrev:
men de har inget me muskler att göra:S en trav häst är framavlad för att TRAV det är det alla tjänar multum på. trav hästar blir ibland slagna när dom galopperar. spec dom som har tävlats mkt. då är det ju inte sååå konstigt att dom inte vill galopera heller. det är liksom sanningen.

Men duuuu, jag väljer ett annat citat från dig... :crazy:

Spöet = gasen för en travhäst, det finns iofs redan en tråd om det. Men man kan inte slå en häst för att FÖRHINDRA galopp. :angel:

Jag har för tillfället 7 st. travare och man ser skillnaden extreiört på dem. En par stycken av dem har mycket lättare för traven än de andra. Min häst, med förändringar i hovleden vilket gör henne kroniskt halt, travar alltid utom om hon gör en kraftig gir och belastar det onda benet. Även nerför i full fart. :crazy: Ändå är hon alltså kroniskt halt men kan ändå inte låta bli att bränna iväg i tävlingstempo mellan varven.

De med flackt framsteg och bra travbaksteg har svårare att galoppera än de som har ett "sämre" framsteg. Det kanske är nägot att tänka på när man försöker kolla ridbarhet på en travare?

Och så är det givetvis bra att du gillar din häst men det får man väl hoppas att de flesta gör???

/// ghost

Senast ändrad:

Nej, det har han inte. Han är inte inkörd ens. Tur det eftersom han nu är ridhäst :)

Måste bara fråga en till fråga ang. travare nu när vi ändå är igång. Breddar era travare mycket när de rids i trav?? En häst jag känner gör det och jag tycker det ser lite lustigt ut faktiskt!

nää det gör inte min:S men det kan ju bero på att han är ivrig på att komma iväg.

är det någon som har problemet att era trav hästar bara rusar mot hindret och ibland bara struntar idet och istället för att hoppa bara springa ?

Det handlar inte om att "fastna" i trav, det heter ofta Travsäkra hästar.
Alla är individer, så även travaren. Travhästen är avlad för att trava fort, vissa travar jämt och "kan" inte galoppera, andra travar framför vagn och galopperar i hagen, andra galopperar framför vagn men travar bara i hagen etc
Det bästa är att de flesta kan lära sig skillnad mellan vagn och sadel och kan galoppera under sadel men ända bara trava framför vagn.. :D Ja har en travare som är otroligt travsäker framför vagn och det ska mycket till innan hon galopperar, men under sadel är hon jtte lätt att fatta galopp på och kan galoppera ganska lugnt :love:

Min nuvarande breddar knappt alls, han går rätt trångt nästan... däremot har korsningen nästan "bättre" trav är min rena travarvalack, hon kan få in ett godståg mellan bakbenen när hon travar fort.... ;)

lowe skrev:
är det någon som har problemet att era trav hästar bara rusar mot hindret och ibland bara struntar idet och istället för att hoppa bara springa ?

Haha! :rofl: Inte rusar mot hindret utan travskrittar mot hindret och KLIVER över och river! Såå jobbigt att lyfta på benen! Godishinken däremot :love:

http://i19.photobucket.com/albums/b190/Dill_Katt/HPIM1072.jpg

En gång däremot hoppade han lite högre och nog blev han chockad för sen vägrade han att fortsätta! :p

http://i19.photobucket.com/albums/b190/Dill_Katt/HPIM1069.jpg

:rofl: :rofl:

AnnaKarinA skrev:
Min nuvarande breddar knappt alls, han går rätt trångt nästan... däremot har korsningen nästan "bättre" trav är min rena travarvalack, hon kan få in ett godståg mellan bakbenen när hon travar fort.... ;)

Men hur "bra" trav de har mäts inte i hur många tåg man får in mellan bakbenen. :D ;) :cool:

En av mina är linjegångare, hon breddar alltså inte alls men satan vad hon kan trava när det stämmer för henne. :eek:

/// ghost

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Senast: Lavinia
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 662
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags red jag en hopplektion igen. Det var första gången jag red lektion efter mitt ofrivilliga uppehåll. Jag fick jättehästen på...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama