Måste bara berätta

Sv: Måste bara berätta

Hur skulle ni ha löst problemet ifall ni kom hem och lilla dotter klippt på sig själv eller på sin bror?:confused:

Jag har förstått av många föräldrar att det är just ett "problem", men jag funderar nog mest över om det verkligen ÄR ett problem. En på jobbet har en dotter som hade klippt av en lång hårtest av sitt i övrigt långa, fina hår och hon uttryckte att det var synd och andra instämde. Jag undrade över vad som var problemet. En 6åring klipper av sig en hårtest.... det är ju bara HÅR!? Som dessutom växer ut igen. Sen tycker säkert även jag att det är "fult", men se det som ett problem - näe.

Mitt svar är: klippt på sig själv "ojdå, har du klippt håret där? Vill du ha kortare hår?" och vill barnet ha kortare hår: dags för kortklippt!
Klippt på småsyskon: "klippa håret på lillasyster/bror får du inte, sånt bestämmer mamma och pappa med lillasyster/bror".

Om jag säger såhär: jag skulle inte uppmuntra att klippa håret själv, men om det sker så ser jag inget skäl till oro. Jag tror inte det är någon större riskfaktor för framtiden.

(Mamman i exemplet tycker jag låter helt befängd.)

Tillägg:
Gällande säkerhetsaspekten så tog jag nog för givet att ett barn som HAR tillgång till sax är stort nog att kunna hantera den och förstå att man kan göra sig illa. Vår son har fått saxar nu (är 3,5 år), men får bara ha dem när vi är med.

Senast ändrad:

Jag håller med dig. Min dotter har klippt sig själv när hon var runt 4, det blev ganska coolt tyckte jag och jag klippte bara av en tofs därbak som hon inte hade nått. Jag gillar när mina barn inte ser så perfekta ut.

Jag gillar när mina barn inte ser så perfekta ut.

*nickar*
Precis som när jag var liten så klipper jag (och sambon) vår son själva än så länge. Och ingen av oss kan egentligen klippa. Det har varit lite hackigt och svårt att få till ibland, men äh, träning ger färdighet och med lite självfall och halvlångt hår så ser det ändå hyfsat ut.

Han går dessutom ofta i totalt icke-matchande kläder färgmässigt.

Jag håller också med dig - det är väl ingen fara om barnet klipper sitt eget hår - det växer ju ut.
För mig skulle inte det stora problemet vara att håret är klippt utan mera säkerhetsaspekten, en i 3-5 årsålder ska inte hantera en sax utan uppsikt.

Däremot tycker jag att det är en enorm kränkning att raka av allt hår på barnet som straff.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 551
M
Småbarn Hur orkar man med en vårdnadstvist och hur får man barnet till att klara sig igenom de? Känner att jag är ganska anonym på Buke och...
Svar
16
· Visningar
1 658
Senast: Adorno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka