Måste bara berätta

Golden_Heart

Trådstartare
Hörde precis av kompis, som hade löst ett hårproblem med sin dotter som hade tagit saxen och klippt på sig själv lite (alltså dottern). Mamman rakade av barnet allt hår som straff:confused::eek::mad: Barnet hade oerhört långt hår! Ville bara klippa topparna lite! Det här hade hänt ett för ett par år sedan. barnet var då 4½ år. Till hösten ska hon börja skolan. Nu har håret kommit ut i sin orginallängd. Mamman hade flera barn och en annan hade klippt på sin lille bror och då hade denna flicka blivit av med håret också. Hur skulle ni ha löst problemet ifall ni kom hem och lilla dotter klippt på sig själv eller på sin bror?:confused:

Senast ändrad:
Sv: Måste bara berätta

Usch vad hemskt det låter!!! :eek: Om min lilla tjej hade klippt sig själv (eller nån annan) hade jag nog gått till frisören och bett dom göra det bästa dom kan. Fy vilket hemskt straff att bli av med allt hår!!! Jag får ont i magen när jag läser det där.... Usch!!

Jag blev också upprörd av det och försökte prata med henne om det. Men den här personen tyckte bara att barnen får skylla sig när de är klåfingriga med saxen. Alltså mamman anser; Håret växer ut och barnet måste lära sig en läxa att vissa saker gör man inte.
:mad: Stackars ungar! :cry:

Senast ändrad:

Jag blev lagom arg när dottern gjorde det. Och talade om för henne att man faktiskt kan klippa sig i örat och det gör ont.

Men raka av håret? Låter lite väl överdrivet. Antingen får man jämna till det så gott det går eller så får barnet gå med hack i håret tills det vuxit ut tillräckligt för att klippa igen.
Och så får man se till hedanefter förvara saxar där barnen inte når dom. :)

Klippa i håret är väl något alla barn gör. Och hår växer ut, så någon större katastrof är det väl inte.

Urs vad hemskt :eek:

Skulle mina ungar klipp varandra/sig själva skulle jag vara glad över att de inte huggit den andre/eller sig själv eller skurit sig.

Sen om de ser för taskigt ut får väl en frissa fixa till det. Som när min mamma fastnade med en lockgrej i mitt hår och vi fick klippa den "slingan" typ 2 cm kort :angel: 24 resp 49 år. Gissa hur förvånad min fissa blev när hon klippte mig nästa gång och det var ett hål mitt i! Och j*vlar vad vi garvade.

Jag förstod det som att i just dessa fall var det två flickor som klippt sig respektive klippt sin bror. Därav formuleringen på frågan.

Mvh

Tora

Vilken avskyvärd handling :mad:
Barn i förskoleåldern har inte särskilt bra uppfattning om konsekvenser på sitt handlande, det är ju därför de måste ha så mycket tillsyn. Kanske borde hon ha rakat sig själv istället för att hon hade glömt plocka undan saxen :devil:

Klipper sig själva eller syskon är väl något de flesta barn gör. Man får vara glad om det går bra och de inte skadar sig.
När dottern klippte sig så ringde jag hårfrisörskan och bad henne rätta till så gott det gick. Jag förklarade givetvis för dottern hur farligt det är att försöka klippa sig själv.
Jag själv klippte av mej luggen samma dag som vi skulle fotas :angel:

Jag klippte syrran en gang for att hon skulle hora battre i telefon (tyckte det var en jattebra anledning nar jag var fyra!)
Frisoren fixade till men nar syrran sen skulle gora samma sak sjalv vart det inte mkt kvar att radda.

Varre var det nar sonen till min mammas kompis var och halsade pa. Han var valdigt fortjust i kattungarna och nar de akt hem (stannade ett par natter) hittade vi en sax och ratt rejala mangder pals under sangen. Bara tur att han inte lyckats klippa katterna eller bli illa riven sjalv. Han var nog tre - fyra ar har jag for mig.

Det känns som det där med att barn klipper sitt hår själv eller klipper varandra är något man nästan måste räkna med kommer hända.
Kommer mina barn göra det, kommer jag bli ledsen, men skulle aldrig få för mig att raka håret för en sånn anledning. Snarare bara besöka frissan för att snygga till det så gott det kommer gå.

Vilken praktidiot ( mamman alltså ). Utövar hon kränkningar som straff i andra situationer också ? I så fall borde hon anmälas.
Att barn klipper sig själva är helt normalt. Jag känner faktiskt inget barn som inte gjort det på sig själv eller någon annan, och jag har jobbat med barn och ungdomar dom senste 25 åren.

Ett straff som var ganska vanligt under medeltiden. Dock då för brottslingar, inte små barn.

Usch vilken hemsk mamma!!
Nu har inte jag barn (än) men skulle det hända i framtiden, ja då är det väl frissan som gäller.
Som när jag, istället för mammas locktång, tog en vanlig hårborste och skulle rulla upp på, precis som man gör med en locktång. Långt hår hade jag då, så borsten satt där den satt. Blev till för mamma att fixa en snedlugg på mig då :angel:...

Min bror fick tag i en sax när han var liten. Han klippte inte sig själv, utan han hade sett hur mamma trimmade svansen på vovven och gjorde samma sak. Som tur var klippte han bara i pälsen - där åkte saxen undan i god fart efteråt, till ett ställe där han inte kom åt.

Det väcker liv i ett gammal traumatiskt minne för mig, när jag var 12 så hade jag ganska långa naglar, varför jag ville ha det vet jag inte, men i alla fall så när jag bråkade med min lillebror så klöste jag honom rätt mycket enligt mina föräldrar. Det hela slutade med att mina föräldrar tvångsklippte mina långa naglar under hot och skrik och våld. Jag är 39 år snart och minns det som igår. Sådana upplevelser kan sätta spår hos barnet livet igenom, att uppleva den kränkningen och det traumat är mycket skadligt för barn.

När min treåring har klippt sig själv har jag bannat mig själv för att jag inte haft koll på saxarna. Förklarat för barnet att det faktiskt är farligt och försökt fixa till så gott det går i kalufsen.

Kattennizze varför fortsatte du klösa honom? Hur tycker du de skulle löst problemet?

Men usch! Vilket hemskt beteende av mamman:crazy:

Isak klippte sig i tröjan på dagis för nån vecka sedan.
De hade klippt i papper och han var snabb och klippte i tröjan och några strån i luggen.
Var ju bara att förklara att han inte får göra så och varför + visa att tröjan går att laga. Inte hade jag rakat av honom håret direkt:crazy:

Brorsan klippte mig när vi var små, jag hade långt tjock hår med världens korkskruvar. Mamma blev väl inte direkt glad men var ju inte mycket annat att göra än att försöka rätta till så gott det gick. Hon är nog den som har mest men över det idag haha. Hon pratar ofta om mina långa korkskuvar:D

Ringt till soc ..
Kan väll nästan klassas som misshandel ?!OM nu flickan blev ledsen ?

I min värld hör det till normal barnuppfostran att man dels varnar innan man straffar, och om man nu måste straffa, sätter straffet i proportion till förseelsen.

Det är ju t ex inte så självklart att barnet ens vet om att man inte får klippa sig på egen hand. Då kan man ju inte straffa.

Och barnet ändå vet om det så är förmodligen föräldrarnas förtvivlade utrop när de ser vad som hänt tillräckligt för att göra vilken normal unge som helst ledsen och fatta att nånting är fel

Det är väl straff nog...

Jag hade agerat som dina föräldrar faktiskt. En 12 åring borde förstå att man inte klöser varandra. Det gör väldigt ont, speciellt med långa naglar.
Känns som en tydlig markering från dina föräldrars sida att det där inte var okej. Naglarna går snabbare att få tillbaka och syns inte alls på samma sätt som ett rakat huvud gör.

Det väcker liv i ett gammal traumatiskt minne för mig, när jag var 12 så hade jag ganska långa naglar, varför jag ville ha det vet jag inte, men i alla fall så när jag bråkade med min lillebror så klöste jag honom rätt mycket enligt mina föräldrar. Det hela slutade med att mina föräldrar tvångsklippte mina långa naglar under hot och skrik och våld. Jag är 39 år snart och minns det som igår. Sådana upplevelser kan sätta spår hos barnet livet igenom, att uppleva den kränkningen och det traumat är mycket skadligt för barn.

De borde ha varit mer traumatiskt för din bror....
Är man 12 år och inte fattat att man skadar med långa klor, bör man nog inte ha långa klor....

* Jenny *

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 551
M
Småbarn Hur orkar man med en vårdnadstvist och hur får man barnet till att klara sig igenom de? Känner att jag är ganska anonym på Buke och...
Svar
16
· Visningar
1 658
Senast: Adorno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Favoritdrinkar

Hund, Katt, Andra Djur