Mästare på besök

S

Sommarsmurf

Jag har en liten undran angående tränare.
Förra helgen gästades Stockholm- och Uppsalatrakten av två mästare; Colonel Christian Carde och Maitre Marc de Broissia. Var det någon av er som var där? Red? Fotfolk? Vad tyckte ni?
Jag var själv på en av dem och häpnades över att intresset inte var större :(
Men det sammanföll iofs med ett par tävlingar...

Jag undrar ändå hur ni tänker vad gäller sådana här träningar, försöker ni gå och titta eller är ni bara intresserade om ridplats finns eller ens då?
Hur resonerar ni?
Nyfiken!

Sv: Mästare på besök

Jag är inte så impad av Carde. Och den andra vet jag inte vem det är faktiskt.:o
Är det en fransos till, vilket jag gissar på, så antar jag att jag inte gillar det så mycket. Jag tycker de flesta mer eller mindre självutnämda mästare därifrån rider märkligt.

Jag försöker gå på clinics en del. Men kanske mer tex Hubertus Schmidt, Edvard Gal och sånna än mer alternativa. Och speciellt om någon jag känner ska rida tycker jag det är kul att se.

Men jag lägger hellre de pengarna på att rida själv. Det är ju absolut kul att se på clinics. Men jag lär mig mer av att rida själv.

Jag är inte så impad av Carde. Och den andra vet jag inte vem det är faktiskt.:o
Är det en fransos till, vilket jag gissar på, så antar jag att jag inte gillar det så mycket. Jag tycker de flesta mer eller mindre självutnämda mästare därifrån rider märkligt.

Jag försöker gå på clinics en del. Men kanske mer tex Hubertus Schmidt, Edvard Gal och sånna än mer alternativa. Och speciellt om någon jag känner ska rida tycker jag det är kul att se.

Men jag lägger hellre de pengarna på att rida själv. Det är ju absolut kul att se på clinics. Men jag lär mig mer av att rida själv.

Självutnämnda mästare är det väl knappast tal om här. Och jag vet inte om Carde är så där våldsamt alternativ men det är intressant att höra hur du tänker även om jag tycker att det låter lite "uppblåst".

Jag har gjort misstaget att gå och titta (inte just denna gången) och kommer inte göra om det. Jag håller med tuaphua faktiskt. Det var jättetrist att se att standarden var så dålig på ekipagen och jag ser ingen mening med att betala för att titta på folk som försöker göra saker på en nivå dom absolut inte hör hemma på. Dom borde öva skrittövergångar istället. Tråkigt också med tränare som inte förstår detta och mästare njaeeee....

Med risk för att låta lika uppblåst som tuaphua :D

Nej, jag poängterade det alternativa iom att tråden ligger på det forumet det ligger på. Jag skulle tex ha svårt att se mig gå på AR-clinic och betala som fotfolk tex.
Borba har jag ju varit på och betalat för.
Men jag rider nog hellre lektion istället för att gå och kolla igen om jag måste välja.

Uppblåst är jag verkligen inte. Jag vet att jag är sämre än många andra på att rida. Och bättre än många med.

Däremot har jag inte samma ideal som den franska skolan, vare sig Carde eller lite annorlunda Philippe Karl.
Jag tycker det är för öppna i formen där de bör vara slutna(bukaktiviteten för låg och ryggen åker ner och bäckenet för ovinklat) och det är mycket utbuktande underhalsar. Jag har stått i samma stall flera år som några som red för Carde och även red för en av hans andra elever. Så jag har sett den ridningen mycket live. Jag kan inte tycka att den är ergonomisk. Och det är mest bara de som själva är frälsta som kallar Carde etc för mästare. Många känner som jag. Och då menar jag måååånga, och då många proffs med.
Så isf är vi många uppblåsta.

Folk får tycka vad de vill. Men jag skulle aldrig betala för att rida för någon som jobbar så off från vad jag tror på. Och antagligen heller inte känna att det vore värt tiden ens att kolla gratis. Jag har för ont om tid helt enkelt. Då kollar jag hellre på sånt som jag tror jag lär mig mer av.

Delvis.KL
Jag anser att det finns många bra clinics om man inte blir för styrd av att klassisk dressyr eller skickliga ryttare som gör en liten habrovinkel av det.

Brink, Balkenhol, Gal, Kyra, Per X 2 m.flera har haft fina clinics där de visar sin metod från den unga gröna hästen o uppåt i åldrarna.
Där behöver man inte ens vara "fotfolk" för att uppskatta o förstå.
Men sen krävs det talang o faktisk uppsutten träning för att kunna använda metoderna.

Karls metod har jag inte sett att det leder framåt. Ser mer ut som knappt inridna hästar från början till slut- ingen röd tråd som man kan följa. Man kan se slutprodukten- endast piaff på en iberisk häst som sen inte kan göra en samlad ökning. Inga andra svåra rörelser på marken.

Jag skulle aldrig betala för att se folk som inte ens har en god grundsits kajka runt.

Jag undrar ändå hur ni tänker vad gäller sådana här träningar, försöker ni gå och titta eller är ni bara intresserade om ridplats finns eller ens då?
Hur resonerar ni?
Nyfiken!

Jag är "clinic/seminarie-hopper" och går på så mycket jag bara hinner och har råd med. Jag är inte inriktad på speciella dicipliner utan vill se så mycket jag kan. Jag har förstås mina favoriter som jag gärna ser när de finns inom hyfsat avstånd (de är dessutom goda pedagoger) - men jag gillar också nya upplevelser. Det är också kul och intressant att kunna fråga om saker man kanske funderat på. Dessutom träffar man så många härliga ekipage!

Jag undrar ofta varför det är så få deltagande (fotfolk).

Jag går gärna på clinics om jag har tid och råd och orkar och det inte är för långt bort. Tyvärr har jag inte lyckats kombinera alla de faktorerna de senaste åren.

Det är inte jätteviktigt att de som håller clinics gör allt precis som jag vill, men det styr ju hur långt jag är villig att åka och/eller betala.

Vad gäller Carde och de Broissia så kanske deras clinics inte var så väl marknadsförda? Eller så åkte folk till Strömsholm i stället? Dessutom är det ju skolavslutningstider.

Jag är "clinic/seminarie-hopper" och går på så mycket jag bara hinner och har råd med. Jag är inte inriktad på speciella dicipliner utan vill se så mycket jag kan. Jag har förstås mina favoriter som jag gärna ser när de finns inom hyfsat avstånd (de är dessutom goda pedagoger) - men jag gillar också nya upplevelser. Det är också kul och intressant att kunna fråga om saker man kanske funderat på. Dessutom träffar man så många härliga ekipage!

Jag undrar ofta varför det är så få deltagande (fotfolk).

Jag går också gärna på olika clinics, och utan specialinriktning. Dessutom tycker jag inte att man ska döma på det sätt som ofta sker, utan se det på så sätt att människor gör misstag. Man kan även lära sig av andras misstag, och ofta är det mycket mer lärorikt än det som är bra.:D

Det är absolut nyttigt att se ekipage på ens egen nivå träna. Och sällan kanske vi är på samma nivå som de GP-ryttare man ser rida på de riktigt stora clinicarna. Så då kan man lära sig annat av att se de som tragglar med samma brister som man själv gör. Jag tror det är skitbra att kombinera det. Det kan också vara nyttigt att se ekipage på många nivåer under en själv. Man får uppfräschning, reminders och lite dubbelcheck på saker.

Jag har dock turen att det kommer tränare av olika typ, nivå och inriktning till vårt stall väldigt mycket. Och då får man glo fritt, utan betalning och då man kan pressa in det i schemat utan resväg/tid som försvinner.
Då mina tränare kommer brukar jag kolla så mycket jag bara hinner och orkar. Det är mkt nyttigt även om de flesta som rider för dem nu på gården är nya elever och jag hört sakerna i 10 års tid snart. Man förstår saker på ett annat sätt när man fått andra pusselbitar på plats. Så det är nyttigt att höra grunderna igen. För de har fått en annan innebörd än då jag först lärde mig dem.

* KL *

Är det någon som har sett Daniel Jugnet? Tänkte åka och kolla på honom eftersom han kommer till ett ställe som ligger ca 2 mil hemifrån. Dessutom är det gratis :D Vet inget om honom, nån som vet nåt?
Sen undrar jag (fortfarande) vad kriterierna är för att man skall kunna få kalla sig för "mästare"? Vem bestämmer det :confused:

Känner inte till Jugnet men åk och titta och bilda dig en egen uppfattning är mitt råd.

Det där med vem som utser Mästare är nog ganska luddigt, det finns ingen kommitté utan det handlar nog mer om att när de ryttare som finns idag och som anses vara Mästare börjar se någon som sin jämlike uppgraderas denne till denna diffusa Mästarstatus.

Och iom att det inte finns någon kommitté så kan ingen heller säga att någon INTE får kalla sig Mästare.

Jo, jag skall åka och kolla på det här bara för att det kan vara kul att se. Tyvärr instruerar han på franska men lite franska pratar jag så det kanske går att förstå något? :) Alltid kul med något annorlunda i a f, här är det bara klassiskt som gäller (för mig också), så det är inte ofta man får tillfälle att se någon "fransk mästare". Min tränare har vunnit lag-SM, bland annat, kanske skall börja kalla henne för "mästare" då :D

En bra tumregel är att vara misstänksamma mot de som själva kallar sig för mästare, eller gärna citerar andra som kallar dem för det.

De som verkligen sitter på gedigna kunskaper och som är upplärda av verkliga mästare brukar vara väldigt ödmjuka och snarast skygga för sådana titlar. De kan möjligen ta till sig en sån titel om en mästare som de själva respekterar och beundrar anser att de har nått dit.

Senast ändrad:

Håller med du! Har aldrig sett någon som har kallat sig för "mästare", så det skall bli kul att se vad det är för en prick! :) Jag vet inte ens om den här personen kallar sig själv för en mästare, men han har öppnat en akademi och han har en sån mustasch som man tydligen skall ha om man är en mästare! :D :p :D

Som flera här vet gillar jag Paul Belasik - och han har ingen mustasch :D
Och för dotterns "svensk/portugisiska" tränare skulle det vara helt omöjligt, hon har inte några mustasch-förutsättningar ö h t.

En bra tumregel är att vara misstänksamma mot de som själva kallar sig för mästare, eller gärna citerar andra som kallar dem för det.

De som verkligen sitter på gedigna kunskaper och som är upplärda av verkliga mästare brukar vara väldigt ödmjuka och snarast skygga för sådana titlar. De kan möjligen ta till sig en sån titel om en mästare som de själva respekterar och beundrar anser att de har nått dit.
Klok som en bok...igen:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka