Massörer och andra vetare...

Lickety

Trådstartare
Vad kan man göra åt en förstorad spänd muskel enligt bilden? Muskeln är rund och hård på båda sidorna av hästen. Tror att det med stor sannolikhet är den thorakala delen av trapezius, någon som har andra förslag? Vad kan detta bero på? Kan eller bör man massera på denna själv? Hästen ömmar ej alls på muskeln.
Tacksam för tips.



Det röda är var förstoringen av muskeln ligger. Hela trapeziusdelen, med fästet mot ryggen, är alltså ej involverad?
 
Senast ändrad:
Sv: Massörer och andra vetare...

ligger sadeln bra??jag skulle först kolla med en akupunktör för att få bort det värsta före massage...
 
Sv: Massörer och andra vetare...

Sadeln är precis nykollad, däremot kan ju skiten i sadeln ställa till det... :crazy:
Akupunktur säger du? Ska kolla om jag hittar någon som man kan ringa och prata med, det är svårt att veta vilka som är duktiga.
 
Sv: Massörer och andra vetare...

Har du kollat så sadeln inte ligger för långt fram och hindrar bogrörelserna? Är hästen öm någon annanstans? Det kan ju vara så att den avlastar något längre ner i benen, vilket kan vara mycket svårt att se om det råkar vara lite på båda fram. Hör i din bekantskapskrets om någon kan rekommendera en duktig Equiterapeut, dom är utbildade både inom kiropraktik, akupunktur, massage, stretching, laser, träningsfysiologi och lite till.
Lycka till!
 
Sv: Massörer och andra vetare...

Linda_77 skrev:
Har du kollat så sadeln inte ligger för långt fram och hindrar bogrörelserna? Är hästen öm någon annanstans? Det kan ju vara så att den avlastar något längre ner i benen, vilket kan vara mycket svårt att se om det råkar vara lite på båda fram. Hör i din bekantskapskrets om någon kan rekommendera en duktig Equiterapeut, dom är utbildade både inom kiropraktik, akupunktur, massage, stretching, laser, träningsfysiologi och lite till.
Lycka till!

Nix, sadeln ligger rätt bakom bogbladet. Hon verkar inte må dåligt över detta, och är inte öm i ryggen eller nån annanstans såvitt jag kan känna.
Funderar på equiterapeut eller hästmassör, men vet ej vilka som är duktiga, det kan ju variera ganska mkt. Har träffat både duktiga och mindre duktiga inom yrket. Har masserat lite själv men vågar inte gå på det mer då jag inte riktigt vet vad jag pysslar med...:angel: Så lättare amatörmassage är i alla fall utan effekt. :(
 
Sv: Massörer och andra vetare...

Jag skulle tro att du kommer längre med en diplomerad ET än en massör (även om dom också är duktiga!). Det är ju ändå två års heltidsutbildning som skiljer dem åt...
Kanske kan hitta någon här? ==> www.svef.se
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 109
Senast: cassiopeja
·
L
Hästvård Hej! Jag håller på att utbilda mig till Hästmassör och håller på att öva mig på ett gäng hästar där jag har åkt på 2 st hästar med lite...
Svar
16
· Visningar
3 540
Senast: lewellyn
·
T
Hästvård Syns inte så tydligt på denna bild, men ni förstår vad jag menar iallafall. Min 5½ åriga ponny har blivigt insjunken vid flanken -...
Svar
8
· Visningar
9 040
Senast: Lejonelle
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 582
Senast: insearchof
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp