Massor med täckesfrågor

urkella

Trådstartare
Ska börja inhandla höst och vintertäcken till min häst snart, men han är skit svår att hitta passande täcken till. Han är en appaloosa, därför tänkte jag på horsewears täcken som är gjorda för "westernhästar" men där är minsta storleken 140 och han drar 135, så är deras täcken stora ? Alla täcken vi provat suttit illa runt hals/bogen, även de med halvhals,spännerna och bogvecken kommer liksom under bogen, sen är dom stora som lakan på honom så måste slå knut på mag-gjordarna för att de inte ska hänga :crazy:. Sedan hur mycket fodring i täckerna tycker ni man behöver ? Tänkte att det kanske räcker med ett 200 g i utetäcket & 150 g i stall som kommer användas under vid sämre väder. Han kommer inte klippas men täckas tidigt för att han knappt sätter vinterpäls, får lika mycket som en "normal" har på hösten. Vad finns det mer för täcken som kanske kan passa på honom än horsewear ?

Lägger in några bilder på hur han ser ut i kroppen sen ett där man ser någolunda hur nuvarande täcken sitter på honom.

21767434.jpg

22722261.jpg

20017438.jpg

Sv: Massor med täckesfrågor

Mitt fullblod som hade 135 på t.ex. Hööks Thermomaster hade 140 på Horseware. Dock var det på Rhino, upplever att Amigo är större i storlekarna än Rhino.

okey, det är Rambotäckena jag är intresserad av, vet du hur dom är ?

rambo är stora i stl tkr jag.Min häst har normalt 145-155 och rambo kan han ha 140 i.På andra HW har han 145.

Min c-ponny hade normalt 135 i täcken och i rambo hade han 130 och det var stort.Och det täcket i stl 130 går faktiskt på min 145-155 häst :O

du kan alltid prova dem!

Min häst har 145 i andra märken men behöver 155 i horseware. Så jag anser att dessa täcken är ganska små i storlekarna. Iallafall när de börjar komma upp i större storlekar.

Däremot köpte jag ett med 200g foder i 155, passade perfekt, köpte ett likadant i samma modell i samma storlek men det är väldigt stort. man blir inte klok på storlekar överhuvudtaget!

jo, men känner inte för att betala nästan 2000 för ett täcke när det är väldigt stor risk att det är förstort :(

passar det inte har du rätt att skicka tillbaka det!

Oavsett vilket täcke du köper så är det ju risk att det inte passar!

okey, det är Rambotäckena jag är intresserad av, vet du hur dom är ?

Varfor kan du inte testa ett Rhino, anda skillnaden pa dem och Rambo ar ju yttermaterialets styrka. Gar han i hage med tackes marodorer? Rhino ar ju dessutom billigare. Jag ar mer nojd med mina Rhino an med mina Rambo.

att jag vill ha Rambotäcke är för dom har täcken speciellt gjorda för hästar av hans typ, Quartertäckerna. Rivstarkheten bryr jag mig inte så om, han bossar på dom andra så är ingen risk att nogon häst skulle tugga sönder hans täcke :p Är mer rädd att dom inte kommer passa :crazy:

din häst såg inte så grov ut så han inte skulle kunna ha de vanliga modellerna, de har väldigt bra passform.
du känner ingen som har ett du kan få prova?

Han är grov men endå inte, han är väldigt rund över ryggen och välmusklad, men annars så är han liten i kroppen, då som sagt alla täcken badar han i, enda hästen i stallet som har horsewear är bra mycket större än honom. På denna bild ser man att han det jag sa, sen är det hästen brevid som är enda som jag vet har hw-täcken :p
22710584.jpg

Puttar upp.
Ingen som vet några mer täcken ? Sen räcker det med ett 200 g som ute täcke + ett 150 g som stalltäcke, på icke klippt häst, men som ej sätter vinterpäls ?

*knapp och trådlån*

Har precis införskaffat ett rhino wug i stlk 145, och jag älskar det.
Längden på det var jättebra, to.m lite större än de andra jag har i 145.
Men det sorgliga är att det verkar bli för stränt i bogarna :confused:
Täcket liksom "låter" i varje steg..

Känns så konstigt då hästen är ett halvblod med en hel del fullblod i, och därav ädel.
Tycker han är normalt musklad i bogen, men mer åt det större än mindre hållet.
Kan det bero på att han har hög manke att tyget blir mindre till bogarna?

Är det någon som vet om ett 155 täcke bara är större på längden eller om det också är större i bogen?

Känns surt då täcket verkar helt super på alla sätt annars

Beställ hem ett och prova? Man får alltid lämna/skicka tillbaka om det inte passar.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 114
Senast: Camigween
·
Utrustning Ja, finns det något sådant täcke? Har googlat runt samt läst i massa olika trådar här på Buke, men får inget bra svar. I en tråd sökte...
Svar
12
· Visningar
3 066
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 831
Senast: Wembley
·
G
Utrustning Jag funderar på att köpa ett täcke från Horseware, något jag aldrig gjort förut men jag har läst på många forum att de ska vara av bra...
Svar
10
· Visningar
2 720
Senast: gusfri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka