Massor med mask(-ägg)!!!

Min som behövt avmaskas alla 5 år jag haft honom hade 0 i år vilket gör att jag misstänker ett dåligt prov. Stallpersonalen gjorde det så jag vet inte hur det gjordes.

Å andra sidan flyttade vi till ny Gård med mycket bättre och fler beteshagar förra året så betena aldrig blev helt nerätna trots torkan.
Behöver inte alls vara fel. Nya marker med bättre bete kan göra stor skillnad.

Du kan själv läsa SVAs studie i ämnet och inte försöka tolka vad andra kommer tro.

Jag vet vad den säger det var inte det jag reflekterade över utan hur du sammanfattar scenarion utifrån att så många inte riktigt förstår hur parasiter fungerar och hur hästarna påverkas osv. Detta är du ju säkert högst insatt i tänker jag, just att hästägare har svårt att förstå riktigt ang hur det fungerar, så utifrån det kan det ju vara extra mycket värt om man är rådgivande att verkligen vara tydlig när man informerar/förklarar 👍

Som jag kommenterade tidigare så huruvida hästar blir ”smittade” pga att det regnat mer/varit torka innan så hästar har ätit nära ratorna och då fått i sig mask” blir ju väldigt konstigt att påstå som generell förklaring.

Om hästar och hagar är låga på parasiter sker liksom inget sånt generellt .

Senast ändrad:
Min som behövt avmaskas alla 5 år jag haft honom hade 0 i år vilket gör att jag misstänker ett dåligt prov. Stallpersonalen gjorde det så jag vet inte hur det gjordes.

Å andra sidan flyttade vi till ny Gård med mycket bättre och fler beteshagar förra året så betena aldrig blev helt nerätna trots torkan.

Mycket möjligt utifrån det att din häst kan nolla .

Jag vet vad den säger det var inte det jag reflekterade över utan hur du sammanfattar scenarion utifrån att så många inte riktigt förstår hur parasiter fungerar och hur hästarna påverkas osv. Detta är du ju säkert högst insatt i tänker jag, just att hästägare har svårt att förstå riktigt ang hur det fungerar, så utifrån det kan det ju vara extra mycket värt om man är rådgivande att verkligen vara tydlig när man informerar/förklarar 👍

Som jag kommenterade tidigare så huruvida hästar blir ”smittade” pga att det regnat mer/varit torka innan så hästar har ätit nära ratorna och då fått i sig mask” blir ju väldigt konstigt att påstå som generell förklaring.

Om hästar och hagar är låga på parasiter sker liksom inget sånt generellt .
Då kan ju du förtydliga om jag inte var tydlig nog, istället för att skriva det som ifrågasättanden.

Hos oss var det blandad kompott. Min nollade i höstas, men hade 550 nu - hon brukar å andra sidan aldrig nolla så...

Hennes hagkompis från förra sommaren/hösten brukar ha rätt högt men han nollade i år.
Vissa hade jättehögt, andra hade lågt. Ingen ordning alls med andra ord.

Min och iaf en av de andra som hade ännu högre är typiska såna som äter allt, överallt :-).

Vi har 20 hästar i stallet och nej - inte mer mask i år än vanligt. Samma få individer som har mer och de som brukar nolla, nollar.

Hur tänker du att det skulle ha samband med den extrema torkan förra året att du har mer mask nu?
Jag tänkte t ex om äggens överlevnad har med torkan att göra på något vis, att de därför får i sig fler än vanligt.

En torka kan väl också göra att betet försvinner fortare än man tror och hästarna äter närmare toaletterna?
Kanske utan att man noterar det i tid.

@Lindsen rundmask är ju ett samlingsnamn för en typ av mask. Tex både lilla, stora blodmasken samt spolmask hör till kategorin rundmask.

Men ja - vidrigt hur det kan bli om man inte kollar av och avmaskar vid behov. Spolmask f.ö är ju främst föl och väldigt unga hästar som blir infekterade och därför så viktigt att de avmaskas mot just detta på ett korrekt sätt.

Senast ändrad:
Jag tänkte t ex om äggens överlevnad har med torkan att göra på något vis, att de därför får i sig fler än vanligt.

Det beror ju helt på era förhållanden , vilket parasittryck ni har på era marker, och hur hästarna träckkollas/avmaskas och hur markerna ser ut.

Det beror ju helt på era förhållanden , vilket parasittryck ni har på era marker, och hur hästarna träckkollas/avmaskas och hur markerna ser ut.
Det är ju det som är konstigt i år; ALLT är samma för övrigt! Samma hästar, mockning av hagar, träckprov etc. Vet inte vad jag ska göra mer :crazy:

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 164
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar