Massor med mask(-ägg)!!!

Milene

Trådstartare
(Specifik fråga, gör därför en ny tråd istället för att skriva i avmaskningstråden.)

Alla mina hästar har i år haft MASSOR av ägg. Undrar om det är likadant för andra, och om det kan härröras till fjolårets varma och torra sommar med nerbetade hagar?

(Specifik fråga, gör därför en ny tråd istället för att skriva i avmaskningstråden.)

Alla mina hästar har i år haft MASSOR av ägg. Undrar om det är likadant för andra, och om det kan härröras till fjolårets varma och torra sommar med nerbetade hagar?
Dom som brukar ha mycket (>500 epg) har haft mer än vanligt. Den som hade mest hade runt 1000. De som brukar nolla nollade som vanligt. Unghästen hade mindre än vanligt men hennes mamma är en av dom som brukar nolla så det kan vara så att hon också är på väg att bli en sån nu när hon inte är jätteliten längre.
Alla hade dock väldigt lite i sensomrars så det kan ju vara nåt med att maskarna blev mer aktiva när fukten kom sen på hösten.

Upplever också att vi hade fler hästar än vanligt nu i vår som behövde avmaskas. Flera som inte behövt det på flera år, samt nån (bland annat min) som hade mer än vanligt!

Intressant!

I höstas var allt som vanligt här, men något måste ha hänt eftersom alla har massor och jag kanske brukar ha nån bara, och då med bara lite ägg.

Och min hade 2000 epg (liten blodmask) förra året, men 150 epg i år. Innan dess har vi stått på anläggning där alla avmaskats utan träckprov, så inte koll på vad som är normalt för honom faktiskt. Men förra våren hade han ett envist hornhinnesår och gick på 6-7 metacam-kurer och atropin under två månader. Även om hans mage grejade det bra så måste det ju ha varit mycket tuffare än vanligt för mag-tarmsystemet och immunförsvaret. Han lade inte på sig så effektivt som han brukar, men jättefin i övrigt. Tror att han som standard brukar ligga lågt, för annars har han varit mkt stabilt lättfödd :cautious:

Vi har 20 hästar i stallet och nej - inte mer mask i år än vanligt. Samma få individer som har mer och de som brukar nolla, nollar.

Hur tänker du att det skulle ha samband med den extrema torkan förra året att du har mer mask nu?

Under torkan utvecklades inte äggen men så snart regnet kom exploderade allt som kommit ut under sommaren samtidigt. De hästar som åt nära rstorna då fick i sig stora mängder smitta.

Under torkan utvecklades inte äggen men så snart regnet kom exploderade allt som kommit ut under sommaren samtidigt. De hästar som åt nära rstorna då fick i sig stora mängder smitta.

Men vilket regn då? Och under vilka förhållanden?

Utifrån att en del tror att mask i sak smittar satan rent generellt, så kan dessa tolka ditt svar som att marker rent allmänt är smittade av mask och då får hästarna i sig mask när vädret ändrar sig . Så menar du ju inte alls eller hur ?!

Så det är inte konstigt att min matglada ponny (550 förra året, avmaskades) hade 1100 i år?

Ett par av våra lågt väldigt högt i är även om de brukar vara de två som måste avmaskas. Den ena hade 1800 epg och den andra 2000 epg lilla blodmasken, två låg på runt mellan 250-300 epg och min egen hade mindre en 50 epg så han slapp avmaskning nu kollar honom i höst igen.

Tänkte att det kunde vara något sånt. Tack för förklaring! :up:

Men vilket regn då? Och under vilka förhållanden?

Utifrån att en del tror att mask i sak smittar satan rent generellt, så kan dessa tolka ditt svar som att marker rent allmänt är smittade av mask och då får hästarna i sig mask när vädret ändrar sig . Så menar du ju inte alls eller hur ?!
Du kan själv läsa SVAs studie i ämnet och inte försöka tolka vad andra kommer tro.

Min som behövt avmaskas alla 5 år jag haft honom hade 0 i år vilket gör att jag misstänker ett dåligt prov. Stallpersonalen gjorde det så jag vet inte hur det gjordes.

Å andra sidan flyttade vi till ny Gård med mycket bättre och fler beteshagar förra året så betena aldrig blev helt nerätna trots torkan.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 164
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar