Massör, ET, kiropraktiker, etc.

Ingela_S

Trådstartare
Vad kan de olika alternativarna egentligen behandla? Jag har noll erfarenhet av "sådana", så jag tänkte höra vad ni har för tankar och erfarenheter här.

Bakgrund: min häst tar ett kortare steg med vänster bak i trav i vänster varv när han har blivit för böjd. Aldrig annars och det blir inte så i höger varv. (Står mer i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=689959, inlägg #6 och framåt.) Veterinären hittade inget fel på pållen alls, mer än att olika höga trakter på framhovarna möjligtvis skulle kunna påverka balansen så han då går annorlunda. Pappa började fundera om han kan gå så för att han är rädd att det ska göra ont att ta ut steget (om han har haft ont nån gång innan), eller för att det är jobbigt och han försöker komma undan.

Enligt vet. är han alltså kärnfrisk, men han tar fortfarande ett kortare steg vid ovan beskrivna tillfälle. Så hur går man vidare härifrån? Börjar så klart fundera på alternativare, men har som sagt dålig koll på dem. Tips om folk i skånetrakten?

Sv: Massör, ET, kiropraktiker, etc.

Vet tyvärr inte vad som kan vara fel på din häst men jag kan berätta om mina erfarenheter vad gäller massör, ET och kiropraktor.

Min häst började muskla på sig i fram som halsen bogen och ryggen men på rumpan så kom det inget och då red jag för en tjej där att gå i form är bakifrån och fram, alltså bakdelen ska bära. Jag tog ut en ET för att se om hon kunde hitta något (han var vetrinärbesiktad inte så långt innan så jag antog att de inte skulle hittat något). Hon sa att han var stel i musklerna i rumpan och stack några nålar i honom och jag fick någon sorts massageolja som jag skulle massera honom med. Hon skulle komma tillbaka en vecka senare och sen skulle han bli bra bara jag fortsatte massera honom. Hon kom tillbaka och han fick nålar i sig igen.

Det gick ett tag men det ända som hände var att han blev mjukare i musklerna på rumpan (självklart så trända jag honom undertiden så att de skulle bli muskler) så jag tänkte att jag masserade honom för dåligt och behövde en utbildad massör. Så han fick massage ca 1 gång i månaden. Han blev mjukare i musklerna och så men de kom liksom fortfarande inte.

Så var jag på en kurs i sthlm med en kompis och där träffade jag en tjej som håller på och utbildar sig i kiroprakti. I början var jag väldigt skeptisk om jag ville att någon skulle komma med en gummiklubba och slå på min hästs rygg. Och så hade jag blivit varnad att om det kom en som ville slå med en gummi klubba på ryggen på hästen skulle jag be de dra åt h*lvete, då det är väldigt få i sverige som är utbildade, då det inte finns någon sådan utbildning i sverige utan man måste åka utomlands och innan så tror jag att man måste vara utbildad kiropraktor på människor. När hon kom så hade hon med sig en till kille som var färdigt utbildad sedan länge, han var utbildad i usa och om jag inte minns fel nya zeeland men det är jag inte säker på.

Det visade sig att hela min hästs rygg behövdes "rättas till". Bara två veckor efter det har det hänt en enorm skillnad. Sedan dess så har hon varit här en gång till då det var lite kvar. Och hon kommer att komma igen men då räknar hon med att det ska vara bra.

Jag har också hittat en ET som jag tycker är jättebra, berättar vad hon hittar och verkligen bryr sig. Den jag först hade ut kändes så opersonlig på något vis och verkade bry sig mer om pengarna som hon skulle få och inte hästen. För mig har det en stor betydelse!

Jag skulle ha sparat en massa pengar om jag först hade tagit ut en kiropraktor, så det skulle jag börja med om jag var du, men det är ditt val och du ska göra vad so känns bäst för dig.

Ops :o blev lite längre än vad jag tänkt, hoppas du orkar läsa allt.

Min mamma jobbar som läkare och det har en Napprapat på jobbet. Eg vet jag inget alls om vad en napprapat är, utom att denne mannen har gjort underverk på två av två hästar, och hittat felet på en tredje än så längen. Han jobbar alltså med människor men har jobbat med hästar förut. Han är verkligen jätteduktig! Våra vänner har en islänning där de en dag upptäckte att muskulaturen i korset var ojämn. De tog ut napprapaten och han kännde, och kännde, och plötsligt attackerade hästen honom, för han tog på ett ställe som gjorde fruktansvärt ont! Det hände inget mer den gången. Han är lugn och snäll med hästar och stressar inte. För denna hästen engagerade han sig mkt och tog t.o.m kontakt med någon som skulle vara jättebra, men svår att få kontakt med. På min häst som han nyss börjat behandla så hände han på hästen förta gången, och åkte. Andra gången kom han tillbaka och tryckte på några känsligare punkter samt gav akupunktur. Han sticker/känner inte på de ömmaste ställena första gången, då han vill att hästen ska ha ett bra minne av honom. Den första hästen hade alltså OTROLIGT ont!

Han har även behandlat vår spände spatthäst till att nu bli en mjuk och följsam, mer personlig häst:) Och ingen av hästarna ogillar honom:banana:

Hästmassörer jobbar med friskvård (förebyggande) och rehab efter skada. Deras specialområde är muskler, massage och stretching. Vissa hästmassörer är utbildade i akupressur som är en sorts "akupunktur utan nålar". Equiterapeuter har en längre utbildning än massörer och jobbar förutom med muskler även med manipulation av leder dvs enklare kiropraktik. Kiropraktorer har minst fem års utbildning och deras specialområde är skelettet och att lägga ledytor rätt. Det finns ingen utbildning till hästkiropraktor i Sverige så kolla vad personen har för utbildning.

Spända muskler kan ligga bakom det problem som du beskriver och då kan massage vara ett sätt att skapa ett friskare rörelsemönster. Massörer och kiropraktorer angriper problemet från olika håll och kompletterar varandra. Men muskelspänningar kan vara ett symptom på att det finns andra problem i någonstans i kroppen och oavsett vilken yrkesgrupp du anlitar så ska du inte behöva behandla om och om igen. Vid massage ska du märka rejäl skillnad på ett par behandlingar om det är musklerna som är problemet. Om spänningarna kvarstår eller kommer tillbaka, byt behandling.

Diplomerade hästmassörer nära dig hittar du på Nordiska hästmassörförbundets sida, klicka på Diplomerade hästmassörer. http://www.hastmassage.com

Ta¨ck så mycket allihopa. :bow: Jag har börjat kolla upp olika alternativ, men om det är fler som har tips så dela gärna med er av dem!

får väl ta det igen då..
min häst gick omkull i hagen för ca 1 år sen. lite mer. en idiot som hade släppt sin hund i hagen...OH! (en annan häst fick en senskade som har tagit ett år att läka...)

sen dess tycker vi att han har haft konstig galopp. bakdelen levde sitt egna liv. E.T kollade igenom nu i oktober. han var sne i bäckenet och hade en låsning i ländryggen. inte så mycket men vi behandlade såklart ändå. hon kom 2 ggr och rättade till. nu rullar galoppen jätte fint och han vill inte sluta galoppera :)

så jag har en positiv erfarenhet av Equiterapeuter i alla fall :)

Idag hade vi besök av en equiterapeut, så jag tänkte bara berätta lite vad hon hittade. Ifall nån är intresserad... Kommentera gärna om ni kommer att tänka på nåt eller så.

ET var alltså ute hos pållen idag. Hon hittade spänningar i ryggmuskeln på vänstra sidan, strax bakom sadeln, och hon märkte också att vänstra rygghalvan var längre än den högra. Alltså när hästen står still, så är bogarna sneda i förhållande till höftknölarna (eller tvärtom). Behandlade spänningarna med akupunktur och rättade sen till ryggen och visade mig hur jag kan stretcha ryggen "i sidled" så han ska kunna sträcka ut höger rygghalva också. Hittade även lite stelhet och snedhet i nacken, så den rättade hon också, och så gick hon igenom alla fyra benen. I övrigt tyckte hon att han var fint musklad. lagom hull och verkade som "en himla trevlig häst". :D

Utöver det märkte hon också att Lidos ömmade lite när hon tryckte på ytliga böjsenan i höger bak. Kan det vara nåt som är kvar från i somras, då han sparkade sig på höger bak och var lite svullen ett tag? Han var dock aldrig halt eller varm på det benet då och efter en månads skrittpromenader i värmen så var han så gott som ny. ET trodde att det kanske kunde vara nåt som var kvar, eller så har han sträckt sig lite nu när det har varit så lerigt, sumpigt och tungt underlag både i hagen och i skogen. (Halva vår hage ser ut SÅHÄR.)

Fick order om att vila två dagar och ta det lungt i ytterligare ett par dagar och sen sätta igång så smått. SKulle även stretcha (hon visade lite olika övningar) honom efter ridturerna. Hoppas hon har rätt så Lidos blir bra nu!

Vad kan de olika alternativarna egentligen behandla? Jag har noll erfarenhet av "sådana", så jag tänkte höra vad ni har för tankar och erfarenheter här.

Bakgrund: min häst tar ett kortare steg med vänster bak i trav i vänster varv när han har blivit för böjd. Aldrig annars och det blir inte så i höger varv. (Står mer i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=689959, inlägg #6 och framåt.) Veterinären hittade inget fel på pållen alls, mer än att olika höga trakter på framhovarna möjligtvis skulle kunna påverka balansen så han då går annorlunda. Pappa började fundera om han kan gå så för att han är rädd att det ska göra ont att ta ut steget (om han har haft ont nån gång innan), eller för att det är jobbigt och han försöker komma undan.

Enligt vet. är han alltså kärnfrisk, men han tar fortfarande ett kortare steg vid ovan beskrivna tillfälle. Så hur går man vidare härifrån? Börjar så klart fundera på alternativare, men har som sagt dålig koll på dem. Tips om folk i skånetrakten?

Jag skulle ta ut en equiterapeut (kiropraktor). En sådan kan känna igenom både muskler och se på ev. snedheter i skelett. Även behandla och rätta till en del. En massör kan ju bara ta hand om muskler. Alltså med massage få eventuella spända muskler att må bättre, men det krävs då oftast många besök, vilket även en equiterapeut kan behöva.

Min equiterapeut kan även visa var det är problem hos en häst och då kan jag själv kanske massera mellan behandlingarna om hon anser att de kan vara till nytta.

Hälsning Maja

Jag skulle ta ut en equiterapeut (kiropraktor). En sådan kan känna igenom både muskler och se på ev. snedheter i skelett. Även behandla och rätta till en del. En massör kan ju bara ta hand om muskler. Alltså med massage få eventuella spända muskler att må bättre, men det krävs då oftast många besök, vilket även en equiterapeut kan behöva.

Min equiterapeut kan även visa var det är problem hos en häst och då kan jag själv kanske massera mellan behandlingarna om hon anser att de kan vara till nytta.

Hälsning Maja

Vad menar du med snedheter i skelettet?

Det bästa är att först ta kontakt med en kiropraktor, sedan en ET eller massör.

Min kiropraktor brukar jämföra hästen med ett hus;) Han kopplar ihop vatten och avlopp, därefter kommer kommer inredningen (ET el massör). Sist elektrikern (akupunktur)

Ingen ide koppla in diskmaskinen om det inte finns vatten och avlopp:rofl:

Tack för era kommentarer, Stopek och borsalino. Som jag skrev i det förra inlägget så blev det en equiterapeut ändå.

Hej!

Din hage va ju riktigt fin i jämförelse med vår.. Jag som hade hoppats att den skulle vara lika illa, så vi inte var värst.

Kul (eller vad man nu ska säja) att dom hittat nåt så häst kan bli bättre!
/ Lavinia

Ledsen att göra dig besviken... ;) Där är fortfarande gräs kvar i hagen, vilket nog gör att det inte blir lika lerigt. Fast hela området runt ingången är rejält geggig.

Jag hoppas också att min häst kan bli bra nu! :D

Jag har haft massör på min häst i drygt 1 år. Första behandlingen var han ett vrak, fruktansvärda spänningar i halsen och förtvinad rygg, då hade jag nyss köpt han. Baken var ok. Efter 3 behandlingar var han otroligt mkt bättre vilket massören inte trodde han skulle bli.
Hon ordinerade vila i 3 månader med försiktigt igångsättning och markarbete sen lite ridning.
Och han blev mkt bättre och det varade ett par månader sen började han spöka igen med nya spänningar. Troligtvis hade han gått omkull, sen hade han stegrat och haft sig mkt i hagen för han gick med en häst som var rätt rolig att busa med.

Så jag tog ut en ET efter ett bra tag, och där var ju en hel del. Sned i korset med låst länd, låsta bogar, kotsesamben och lite till.
Och när väl det blev ordning på det efter 1-2 behandlingar var det en ny häst. Han fick ytterligare 2 behandlingar till mest för säkerhetsskull tyckte jag plus att han älskade akupunktur och lasern.
2 behandlingen var han även lite låst i börstryggen men det var borta 3:e gången.

Spändheten i ryggen som spökat till och från är borta vad jag kan känna. Tidigare var v. sida i ryggen stram och hård medans höger var alldeles slapp och degig. Nu är de lika. Massören kommer nu om en vecka och det ska bli spännande och se vad hon säger. Har inte behandlat han under ETns behandlingar, så vi dår se om det är skillnad. Vilket det är i mitt tycke, om inte muskulärt är han en helt annan häst mentalt. Lugn och harmonsik, men en del krut har han även fått men slapnnar av väldigt fort och lugnar sig väldigt lätt och fort. Inann var han lättstressad och lätt för att bli nervös och slappna av, vilket jag kan förstå för det small en hel del i ryggen och bäckenet när ET behandla första gången.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Mitt 16 åriga sto har under de senaste ca 3 veckorna känts lite olustig när hon skall ridas. Inget speciellt, men det där "hejhopp-nu...
Svar
4
· Visningar
2 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka