Massera innan eller efter ridning?

S

smiling_sun

Jag har fått råd att massera min hästs rygg med arnika varje dag. Men ska jag göra det innan eller efter han arbetat?

Sv: Massera innan eller efter ridning?

Jag masserar alltid efter, men nu när du ställer det "på sin spets" så vet jag faktiskt inte vad som är "rätt"....

ingen alls som vet????

har nämligen hört för rätt längesedan att man inte ska massera efteråt, men kommer inte ihåg varför.

MASSERA ALLTID EFTER!!! det sa i varje fall en som jag känner och hon är massör. ;)

exelina skrev:
MASSERA ALLTID EFTER!!! det sa i varje fall en som jag känner och hon är massör. ;)
Ok. vet någon varför?? Varför man i så fall inte ska massera innan?

Jag masserar alltid pålles rygg efter ridningen med arnika.. varför efter?? Det är lite kletigt att slänga på en sadel på en rygg som är full i arnika...

Har pratat med en hästequterapeft om detta. Hon säger att när man masserar hästen jobbar hästens muskler, det är troligtvis därför vissa har fått höra att man ej ska massera före. Men bara man börjar väldigt mjukt och sedan masserar hårdare så är det ingen fara. Det går även bra att massera efter. hon har et dussin travhästar som kunder som hon masserar innan stora lopp med mkt gott resultat: de är inte lika stela och lugnare i psyket och kan därför göra ett bättre lopp. Ett tips till alla som tävlar för övrigt!
Hon rekomenderar även att man masserar lite längre, ½-1 h den dagen hästen står, då arbetas alla muskler igenom och hästen blir inte stel.

Hon använder ingen arnika, så kletigt behöver det inte bli...

Lycka till :)

det är inte alltid jag använder arnika, men oftast blir det så eftersom jag tycker det är lättare att massera då.. blir lite glidigare.. :)

Arnika är säkert jättebra, var inte så jag menade.. Bara att just innan ridning behöver det ju faktiskt intte kladdas ;)
Tänkte själv prova det faktiskt

Precis som med allting annat här i livet är det inte svart eller vitt :) Man kan massera före eller efter, det beror lite på vad man försöker lösa för problem. När jag masserar hos kunder vill jag alltid att hästen ska vara kall i kroppen, för att jag ska få all information. Om hästen är riden före känns den mjuk och varm i musklerna och då är det lätt att missa information och dra fel slutsatser av den man känner i händerna. Man kan massera efter ridning för att dra nytta av att hästen är uppvärmd och lättare komma igenom gamla spänningar som sitter djupt. Om du är ute efter att mjuka upp muskulaturen för att underlätta att hästen kommer upp med ryggen under ridpasset så masserar du förstås före. Hästar reagerar olika på massage, en del blir väldigt möra och ömma i kroppen, en sådan häst kanske du masserar efter ridningen eller låter det gå ett par dagar emellan. Effekten av massage sitter kvar i kroppen även dagen efter. När du och hästen är vana vid massage så hittar du en rutin som passar för er och ger den effekt som du är ute efter i arbetet. Helst bör du diskutera detta med den massör som behandlar din häst och som vet vad han/hon är ute efter.

Om du tänker använda Arnika eller något annat liniment rekommenderar jag efter ridningen.

mvh
Lejonelle (dipl hästmassör)

Enkelt, man ska massera hästen efter ridpasset eftersom att musklerna då är uppvärmda å det är då det ger bäst resultat.
Kan liknas med att vad händer om man tränar utan att ha värmt upp innan, man får ont, man sträcker sig lätt och det är inte bra för musklerna heller.

Masserar alltid med arnika över ryggen och benen på båda mina hästar efter ridning. Varför just efter vet jag faktiskt inte. :o Har alltid bara varit så naturligt att göra det...

Jadu om man inte vet varför så kan man ju alltid skulla på att det blir kladdigt annat *skrattar*

Liknande trådar

Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 814
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama