Sv: Massage??

Undrar jag med, min häst får det men jag vet inte varför :p

hästen får bättre blodgenomströmning i kroppen vilket påverkar den väldigt posetift, det är samma som om du e väldigt stel eller ömmar, då kan det vara skönt att bli lite knodad så musklerna m.m blir uppvärmda, vilket också minskar risken för att den ska bli stel och "få" ont igen. Massage är ett väldigt STORT + . :smirk:

Gilette skrev:
hur ofta skulle du rekommendera massage?

så offta som möjligt, nej men jag skulle rekomendera iaf 1 gång per månad, av någon duktig kunig som vet hur man gör m.m. sen beror det lite på vad hästen har för behov..

om hästen är frisk och fräsch, men att ryttaren bara vill ge den lite massage för att vara snäll och öka på blodet lite, räker det med 1-2 gånger i måanden.

Är hästen väldigt stel och har svårt att forma sig och gå i räff form m,m och ryttaren är rädd för att den går och felbelstar sig och sliter kroppsdelar skulle jag göra det mkt offtare, 1 gång i veckan till att börja med och sedan minska när man ser resultat! :)

Det bästa är att man får en uppdatering på hästens tillstånd hela tiden.En frisk häst rekommenderas att iallafall masseras var tredje mån.Om du har en duktig massör behöver du aldrig ha en halt häst,de känner hältan innan den satt sig i benet o kan massera bort den,sen är det bara att klura ut varför hältan uppkom o fixa det.

Man kan aldrig masera bort en skada eller smärta ,men man kan LINDRA smärta och stelhet med det!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 185
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
914
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringen i Sverige bidrar till många positiva effekter. Alltifrån arbetstillfällen och inkomster till bättre psykisk och fysisk...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern