Massage för häst

P

PinkPanter

Hejhej!
Jag undrar om det finns någon som kan berätta om llite olika strech och massage grejer man kan göra själv?
Är mkt införstådd att det ska göras med stor försiktighet och så, men jag är väldigt nyfiken. :angel:
Jag vill också veta om vart och hur mkt en kurs kostar?
tacktack:smirk:
 
Sv: Massage för häst

Hej!

Jag tycker att man kan massera sin häst med en gummiskrapa men det andra skall man överlåta till massören! Även stretching! Men alla känner vel till att lcka hästen med en godisbit eller nått för att den skall sträck ut myúsklerna i halsen. men det är då långt jag vill sträcka mig att man skall göra uta massörens ord.

Axelssons massage school håller i kurser för att bli häst massör. Men Det fins lite små kyúrser över allt. Marita Palm utb. vid Axelssons håller småkurser. I Småland. Mer info och för att kontakta henne gå in på www.horsecare.se.

//Malin
 
Sv: Massage för häst

Var inte rädd för att massera din häst eller dina medmänniskor.

Är själv bara "människomassör" (gått på Axelssons) men skulle absolut rekommendera att du masserar din häst. Var dock noggrann att INTE massera där det finns svullnader, behandla inte heller om hästen går på medicin, är dräktig, har feber etc!

Låna gärna en bok om massage på biblioteket och "sno" några grepp därifrån om du inte har råd att gå en kurs.

Testa gärna på människor först och be dem berätta hur det känns och överför samma tekniker till pållen.

Lite att tänka på:
- Träna olika massagetekniker på dina lår för att känna hur det känns.
- Ta hellre för mjukt än för hårt men kittlas inte.
- Långsamma rörelser.
- Använder du tryck; tänk på att det skall ta lika lång tid att ta bort handen/fingrarna som det tog att massera in dem i muskeln - släpp långsamt på trycket.
- Studera en anatomibok så du ser hur hästens muskler sitter och kan följa dem på ett bra sätt.
- Skall inte göra ont!


Lyssna på din häst, notera hans eller hennes beteende så märker du om han eller hon tycker det är skönt. Gäspningar visar att behandlingen går hem, att hästen trycker sig emot dig är också vanligt. Ett öra vridet åt ditt håll visar att de håller koll på vad du gör. :)

OM hästen flyttar sig bort så kan det bero på att den är "van" att den skall flytta sig vid tryck - ta mjukare! Det kan även tyda på att den tycker att det är ovant eller rent av obehagligt, var uppmärksam på dess övriga beteende så vet du nog.

Tänk även på hur du står så att du får en bra arbetsställning och inte får ont själv. Som vanligt, arbeta inte med böjd rygg och inte i för statiska positioner. Ställ dig hellre med ett ben längre fram och ett ben längre bak än med båda benen brevid varandra för att kunna använda kroppstyngden och inte behöva slita så dant med dina händer och armar. (glöm inte att byta vilket ben som är längst fram heller).

Händerna behöver ofta tränas upp för att orka massera, försök inte massera för länge på en gång. Testa med någon minut i början, vill du snabba på processen kan du tex ta en sån där rund och ihålig hundleksak i gummi att träna händerna med.

Ifall du plockar ut en professionell hästmassör någon gång kan jag nästan lova att de gärna visar dig ett par enkla tekniker du kan använda för att massera din häst. EN fördel att ta in ett proffs är att det som hobbymassör är svårt att känna var problemen sitter och då kan du få hjälp att se var din häst behöver massagen mest.

Även stretchövningar är jättebra för både dem och oss. Eftersom du är osäker så skulle jag rekommendera att någon annan visar först men ser inte varför du inte skulle kunna göra det själv sedan. Att plocka in ett proffs efter varje ridtur är en lyx som jag tror inte så många har råd med och regelbundenhet är viktigt. Även här finns bra böcker i ämnet - biblioteket nästa.

De flesta hästar tycker om att bli stretchade även om vissa är så stela att det är många månader (år?) eller kanske aldrig kan ta ut rörelsen så långt som du ser på vissa affischer med stretchövningar.

Gjorde en sökning på nätet. Så här har en svensk hästmassör skrivit om stretching och massage, tycker det är väldigt bra skrivet så ingen idé att jag skriver om samma sak:

http://home.swipnet.se/schimmele/stretching.html
http://home.swipnet.se/schimmele/massage.html

Barn masserar barn i skolan, enkla massagegrepp som du lika gärna kan testa på din häst: http://www.aftonbladet.se/halsa/0012/02/massage/g.html (obs, på sista bilden, tänk på att slappna av i handlederna - träna på låren först - gör ont om du inte är avslappnad - är det svårt så slå på din egen hand med andra handen så "tvingas" handleden att slappna av.)

Lycka till,

Ingela
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Massage för häst

en enkel stretch av hals/nacke är att ge hästen en godis vid flanken/så långt bak hästen når, hästen ska alltså stå still med hovarna o bara böja huvud o hals mot flanken. gör samma sak åt andra sidan. du kan även ge den en godis mellan frambenen.

ge hästen godisen i det läge där du märker att den inte kan sträcka sig längre. detta kan du göra varje dag, ex efter ridpasset.
 
Sv: Massage för häst

tack så jätte mycket allihopa, är full av energi, så idag ska vi ut och massera, tack!
 
Sv: Massage för häst

Stretching är ingenting som bara är till för massörer (jag är hästmassageterapeut). Det ska man helst göra efter varje träningspass, precis som man själv gör. Det är jättebra. Däremot är det viktigt att inte göra fel, det finns beskrivningar att få tag på lite överallt. Det är viktigt att känna vad hästen klarar av, i början om den inte är van kan man inte gå så långt som bilderna ofta visar. Ta det lugnt och känn efter. Hoppas det går bra. :)
 
Sv: Massage för häst

*kl*

Stretching är jättebra och hur nyttigt som helst att kunna själv!
Min häst som tävlar distans, stretchar jag alltid efter varje träningspass och även på tävling i vilan mellan två sträckor. Tänk dig själv att springa 5 mil utan att stretcha efteråt, ajaj, träningsverk! :crazy:

Det är inte alls särskilt svårt heller. Kan föröska återge lite vad jag gör:

Framben
- Ta tag bakom kotan och håll benet framåt. Slit och dra inte, utan låt hästen sträcka så mycket den klarar av. Kan vara lite vingligt och nytt för hästen i början, men ha tålamod så slappnar den av snart och litar på dig. Här kan du vinkla benet lite utåt och inåt, för att stretcha musklerna i bog och bringa, men försiktigt.
- Lägg hästens framben i ditt armveck, så att du håller om överbenet och håller det i vinkel rakt fram medan underbenet får hänga i 90 grader rakt ned.
- Böj ihop benet och lyft upp det, tänk böjprov.
- Håll om kotan, och ev en hand på carpus om hästen är ovillig att hålla benet rakt (du ska inte trycka benet rakt utan bara ge en handvisning till hästen om vad du vill) och sträck benet bakåt. Ungefär 10 cm ovanför golvet ska hästens hov vara.

Bakben
- Samma som med frambenet, håll om kotan och sträck benet framåt.
- Ta tag om hasen och kotan och lyft hela benet rakt upp. Ta tag om hästens ryggrad samtidgt och dra den mot dig, så att den inte faller undan genom att luta på hela bakdelen. Det är förvånandsvärt hur lätt man får hästen att vinla om bakdelen och stretcha.
- Ta tag om skenbenet och sträck benet bakåt, akta så att du inte står rakt bakom.

Rygg
- Tryck med några fingrar i sadelgjordsstaden under buken på hästen. Den ska då höja ryggen. Ev. kan man ta hjälp av en kompis och ta tag i varandras händer under buken och lyfta. Det brukar vara lättare.
- Ta tag om svansroten (inte bara svansstråna) och dra försiktigt i vinkel snett bakåt/nedåt.

Hals/sida
- Locka med en morot eller håll med en hand om hästens nosrygg och böj huvudet åt sidan. Håll moroten olika högt så att den stretchar både de övre och de undre halsmusklerna. Håll moroten även mellan frambenen så att den sträcker halsen rakt ned/bakåt.

Alla grejer ska "hållas" i 10-20 sekunder.

Detta är väl de övningar jag brukar göra, om jag inte har glömt ngn. Var försiktig med din egen rygg bara, lyft med benen när du lyfter.v Ingen idé men en smidig häst om man själv pajar på köpet. :angel:
Så länge man inte tvingar hästen till ngt eller märker att det gör ont/är obehagligt för den så kan man inte göra ngn skada med stretchingen.

Massage är också jättelätt att göra själv, rykta, smek och använd en mjuk gummiborste. Svårare än så behöver det inte vara, och man vet ju själv hur skönt det är bara ngn tar i en.
Var försiktig bara med alla de områden där du känner ben under huden. T ex så ska bröstkorgen inte masseras (ryktas = ok), inte heller ovanpå ryggraden osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Massage för häst

Det finns en bra bok som heter " Hästmassage & markövningar" av Linda Tellington-Jones utgiven av Ica bokförlag. Där finns det beskrivet i text och bilder hur man skall göra.


Malin
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 337
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp