Maskinpark för att ta eget hö

Sv: Maskinpark för att ta eget hö

Hej!

Vi har ca 5ha som vi tar hösilage på, vi gör allt själva utom pressning och plastning.

Vi har en lite äldre traktor, 2wd med lastare. (John Deere 3130 om jag inte minns helt fel) Kostade oss 65000:-+moms, lastare i nyskick (monterad 2003) och nyrenoverad motor.
Slåtterkrossen kostade 20000:-+moms, mkt bra skick (John Deere)
Kombivändare/strängare kostade 8000:-+moms, hyggligt skick men ska bytas ut till en en annan och bättre.
Balgrip kostade 6800:-+moms ny ifrån Kellfri.

Vi vill absolut inte ta torrhö, har ingen förvaring, har inga som kan hjälpa till med småbalshantering i vilket fall. Man behöver ju vara några stycken och de ska ju ha betalt. Därför blir det billigare att leja ut press och plastning till maskinstationen.
De tar 140:-+moms/bal för 200kgs fyrkanter, och inget mer. Behöver inte köra med dyra skulltorkar och va rädd att möglar bort på skullen.

Hugger en knapp!

Jag har fått många bra svar! Nu ska jag läsa och begrunda så kommer förhoppningsvis hjärnan fram till ett vettigt beslut.

Hästfolk tycks rent generellt tycka att alla jordbrukare ska jobba ideellt åt dem. :D

Ja det är ju trist att man alltid ska ses som snål för att man vill ha betalt för sina omkostnader och sin arbetstid. Man har ju rätt mycket i ränta och amorteringar på de lån man har för sina maskiner. Men många tror ju att det är "rakt ner i fickan"!

Kicki :laugh:

Det var väl en undersökning som kom fram till detta för inte så länge sedan att ett av de största problemen för företagare inom hästsektorn är att kunna ta rimligt betalt.

Men nu tycker jag inte vi ska hacka på fitzy för detta. Det ÄR dyrt att ha häst, det tycker vi nog alla ibland. Och det ÄR dyrt att köpa tjänster i Sverige.

Ja och med all rätt så är det ju "dyrt", för vi vill ju alla ha en skälig lön att leva på. :laugh:

Kicki :laugh:

Kl

Hur mycket pengar men behöver lägga på maskinparken beror på hur fort och lätt du vill ta in höt.

Pappa har en MF från 60 talet och en gammal körla (tror jag den heter) som troligtvis är lika gamal och en liten vändaren/strängaren från 70talet och en slåttermaskin från 60 eller 70talet
och en balvangn

Maskinerna har kostat mellan 6000 och 15000
Balvangnen vet jag inte vad den kostade.

Skall väll säja att det hadde gått mycket fortare och enklare med mer morderna maskiner men det finns roligare saker att lägga pengar på än dyra maskiner.

Kram från en som önskade att tiden fans till 2 nordisar som man kunde ta in hö och annat jobb med som finns på en gård.
Har testat att köra lite ved med ridhästen men det märks att han inte är avlad för det.

Säg inte det... en bra arbetshäst ska ha mycket "jävlar-anamma" så då ska dom absolut inte vara mesiga, däremot måste dom vara så att dom lyssnar ordentligt på vad matte/husse säger åt dom.

Det är ju därför som det fanns de som ansåg att nordisarna var bättre att köra i skogen med än ardenner helt enkelt för att det var lite mera humör i nordisarna.

Söderöver har ju tex lipizzaner, halvblod m.fl faktiskt använts som arbetshästar. Tex i Ungern har man ju tradition av använda varmblodiga hästar till nog så avancerade körslor.
Hästarna gör ju allt som oftast det som vi lär dom att göra - fantastiska djur helt enkelt.

Vissa saker är ju häst riktigt bra till, som tex lunning medans man inte är så sugen att skotta bort 1/2 metern med nysnö som har kommit under natten med häst klockan 6 på morgonen - då vill man ha en stor traktor och bara skyffla snön framför sig :D

Senast ändrad:

Traktorerna är kostade mellan 30000 och 35000kr/styck. BM700 och David Brown 995. Slåttern är sen -90talet (till salu) och den låg på ca 10000, strängaren/vändaren är sen tidigt -70tal skulle jag tro och den gav jag 700kr för och den har funkat felfritt i snart 4år. Likaså med traktorerna, vet man vad man ska kolla efter och vad mans ka underhålla dom med så behöver dom inte stanna i tid och otid. En gammal balvagn 1750kr, nu är det dock punka på 3 av 4 däck och dåligt golv i den, men den har stått ute i 3år. Balare har jag inte köpt och balvagnen kommer jag nog inte att behöva heller då jag iten använder småbal utan bara storbal.

Jag slår gräset och sen vänder och strängar det, sen kommer en bonde och rullar och plastar det åt mig. Det brukar ligga på ca 120kr/balen för det arbetet. Svart.. Annars är det 120kr+moms. Vi kör lite tjänster och gentjänster så då är det kvittolöst.

Jag har varit inne på att köpa rundbalare och plastare, men då blir det så pass dyrt att det inte lönar sig utan då kan jag likagärna köpa höet.

Säg inte det... en bra arbetshäst ska ha mycket "jävlar-anamma" så då ska dom absolut inte vara mesiga, däremot måste dom vara så att dom lyssnar ordentligt på vad matte/husse säger åt dom.

Det är ju därför som det fanns de som ansåg att nordisarna var bättre att köra i skogen med än ardenner helt enkelt för att det var lite mera humör i nordisarna.

Söderöver har ju tex lipizzaner, halvblod m.fl faktiskt använts som arbetshästar. Tex i Ungern har man ju tradition av använda varmblodiga hästar till nog så avancerade körslor.
Hästarna gör ju allt som oftast det som vi lär dom att göra - fantastiska djur helt enkelt.

Borde kanse köra han med mer med redskap och testa om han hittar tekniken på att dra tygre saker, han älskar ju att dra vagnen.
Och jag måste ju då oxå skaffa en annan anledning till att köpa nodis :p

Vissa saker är ju häst riktigt bra till, som tex lunning medans man inte är så sugen att skotta bort 1/2 metern med nysnö som har kommit under natten med häst klockan 6 på morgonen - då vill man ha en stor traktor och bara skyffla snön framför sig :D

Framför sig, finns det :eek:, skall säja det till pappa så han sliper backa hela tiden.

Hum kom på att det troligen funkar med volvon som han köppte för nån månadsedan. :idea:

Kram fån en som har traktore från stenålden.

svarar allmänt i tråden.För att ta torrhö av fullgod kvalite varje år är skulltork nödvändig ! Dessutom skall höet fördelas ordentligt på den .Det är även nödvändigt att använda tidigare dyrt förvärvade kunskaper .Jag har sett folk anvönda egna påhittade kunskaper som är bara tok dom vill ha råd men använder bara dom sämsta kunskaperna. sedan måste man odla så det liknar något innan man kan skörda vilket småskuttarna ofta inte gör .Säger en som tagit många tusen ton hö till för tiden stora besättningar med kor.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
908
Senast: Ajda
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: tara
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar