Maskinpark för att ta eget hö

fejko

Trådstartare
Vilka maskiner behöver man för att ta eget hö? Kan man köpa en begagnad traktor för ca 70000 eller är det bara skit? Vad behöver man mer? Och hur mycket kostar det ungefär?

Sv: Maskinpark för att ta eget hö

förutom traktor behövs juh slåttermaskin, hövändare, balpress om du ska ha balar, strängläggare och hövagn till å börja med..ska du köpa en traktor för 70000 får du säkert räkna med ca 50000 till för de andra maskinerna, beg grejer! en ny press kostar en 80-90000..beroende på hur mycket hö du ska ta in om de är värt allt arbete å framförallt pengar?! har du inte jättemycket som ska tas in hade nog jag betalt en bonde istället för att göra arbetet åt mig, bjudit honom på lite middag å använt de 70000 för hans arbete ett par år framåt!

Tack för ett snabbt svar!

Det är bara 6 (8) ha. Jag har en grannbonde som jag brukar anlita men han kostar ca 800 timmen. Sist putsade han mina 6 ha och det gick på 2500 plus moms. Sedan är min erfarenhet att det är jättesvårt att få någon att ställa upp när det är skördetid folk vill ju av förståeliga skäl ta in sin egen höskörd i första hand.

Ett år anlitade jag maskinservice och de kom inte förrän höet var överblommat=ingen näring kvar alls i höet.

jag betalt en bonde istället för att göra arbetet åt mig, bjudit honom på lite middag å använt de 70000 för hans arbete ett par år framåt!

Här måste jag få lägga in en liten pekpinne som bonde.....

Varför utgå ifrån att en bonde generellt är en man!?

Kicki :laugh:

De va en snål bonde! helt klart dyrt! men innan du köper grejer så kolla runt lite till, kanske finns de ¨nån du kan göra gentjänster med?! de har vi här, eller om du kan hjälpa bonden när han slår å köra den andra traktorn å stränglägga mm för att få ner "timmpeningen"?! bara förslag för så gör vi här! Eller om du har traktor så kolla med andra som håller på med körd om ni kan hjälpas åt så du slipper köpa alla grejer själv!

Här måste jag få lägga in en liten pekpinne som bonde.....

Varför utgå ifrån att en bonde generellt är en man!?

Kan bara svara: desamma som att alla utgår från att alla sjuksköterskor är kvinnor:laugh:

De utgår jag inte alls ifrån men de blev skrivet "honom" i farten bara!

8 hektar låter som ganska mycket hö, 40-50 ton eller nåt?

Äldre, men fullt fungerande, maskiner för höbärgning kan man få jättebilligt, ofta går de nästan för skrotvärdet för de har ingen funktion i ett modernt jordbruk men till en hästgård borde de fungera perfekt. Det svåra är att kunna se hur pass slitna de är, så det behövs hjälp av någon med erfarenhet som kan bedöma skicket.

De va en snål bonde! helt klart dyrt! men innan du köper grejer så kolla runt lite till, kanske finns de ¨nån du kan göra gentjänster med?! de har vi här, eller om du kan hjälpa bonden när han slår å köra den andra traktorn å stränglägga mm för att få ner "timmpeningen"?! bara förslag för så gör vi här! Eller om du har traktor så kolla med andra som håller på med körd om ni kan hjälpas åt så du slipper köpa alla grejer själv!

Han är faktiskt väldigt trevlig, men han är perfektionist så han har bara det senaste i prylväg. Dessutom är han intresserad av att köpa min åker "för jag har ju bara besvär med den" :angel:

Men jag ska höra mig runt med lite andra grannar...

Har jag sagt att nån ska jobba gratis?! Jag tyckte att de va dyrt om jag jämför med vad vi och dom jag känner tar för sina arbeten!

Maskinförare som håller med egna maskiner + diesel kostar ca 600 - 1000 i timmen.

Kolla in salusiter för lantbruksmaskiner, finns flera där fullt användbara men lite äldre maskiner som säljs för vettiga pengar. Satsa på att köpa en så bra traktor du kan, hjälper ju inte om du har alla grejer om traktorn rasar när det är dags att pressa. Går heller inte köpa för gammal/liten traktor då den ju måste fungera ihop med de redskap du sedan skaffar - samt kanske uppdaterar till nyare om/ när du har råd.

Ts i ditt fall skulle jag göra en deal med grannen, om du inte behöver hö från hela åker själv, gör ett arendeavtal med honom/ henne mot att du får det hö du behöver, pressat och hemkört avdraget från arendekostnaden.
Nin

kolla även in om de finns gårdsauktioner i närheten! kan finnas maskiner till bra pris!

Har jag sagt att nån ska jobba gratis?! Jag tyckte att de va dyrt om jag jämför med vad vi och dom jag känner tar för sina arbeten!

Tycker inte alls att det var dyrt! En rätt normal maskintimme inkl. förare och redskap. Att det finns de som står och tar underpriser är ju inget som man kan göra som norm!

Ett alternativ kan ju vara att kika efter redskap att ha efter hästarna. Lite mer manuellt arbete men rätt trevligt. Växte själv upp på en gård och vi bärgade hö med häst när traktorn strejkade (viket den gjorde rätt ofta)

Om du nöjer dig med en 2-hjulsdriven traktor så kan då få en ganska skaplig för dina 70 000 - 4-hjulsdrivet med lastare däremot då drar det iväg i pris.

Det du behöver är nån form av slåttermaskin, en hövändare, en strängläggare och antingen en självlastarvagn eller en balpress med antingen balbana eller balkastare + hövagn.

Ska du få vettig kvalitet så ska du sen ha en tork också.

Med den utrustningen kan du utan vidare på 2-4 personer under sådär 3-4 dagar ta in åtminstone 20 ton hö - under gynnsamma omständigheter bortåt det dubbla.

Räkna med att tork + nödvändiga maskiner förutom traktor hamnar på runt 100 kkr om du vill ha vettig kapacitet - men för att bara ta kanske 5 ton per år så kan du klara dig på maskiner för ca 15 kkr + traktor.

Det kan faktiskt relativt snabbt löna sig att ta eget foder, och det är ju ofta lika mycket jobb med att åka iväg och köpa småpartier med foder som att ta eget.

Räkna på hur mycket du köper foder för under ett år, om du åker iväg och köper hö så skall du även räkna med transportkostnaderna vilka ofta är skyhöga per kg foder om man åker med personbil + transport.

Om du lägger ner i storleksordningen 20 000 - 30 000 per år på att åka omkring och köpa hö så är det ju alls inte orimligt att köpa maskiner för närmare 100 000 - dom har du ju förhoppningsvis kvar ett antal år efter att du har köpt dom.

Jag har provat med maskinstationer, men dom har ju aldrig tid när det är dags - jag vill inte ha regn på höt och jag vill ha slaget i juni, så då är det inte så mycket att välja på annat än att göra allt själv.

När det gäller maskinpriser per timme så brukar man ha som tumregel att det kostar ca 300 kr per timme att köra traktor.

Det låter högt först men när man sätter sig och räknar på vad det kostar med diesel, olja, smörjfett, reparationer, inköpskostnader m.m. så stämmer det ganska bra - även på äldre traktorer eftersom dessa visserligen är billigare i inköp men i gengäld så kan dom många gånger vara dyrare i underhåll.

Absoluta smärtgränsen för när man går back hamnar mao på 300 + moms per timme för bara traktorn och sen kostar ju även förare och redskap en del, så 800 + moms per timme är egentligen att betrakta som ganska normalt pris... för dig däremot om du inte bryr dig om att ta nån lön för när du kör åt dig själv så hamnar ju då maskintiden på ca 300 per timme så det kan finnas en del pengar att spara.

En del hävdar ju då att nya maskiner är så mycket effektivare än äldre begade att kostnaden blir densamma... men det är ju en "sanning" som kräver att de nya maskinerna verkligen kan nyttjas till 100% kapacitet vilket ofta inte alls är fallet - ofta kan storleken på fältet, formen på fältet, strängningen etc göra att den stora maskinen egentligen bara går på halvfart.

Det är mao viktigt att storleken på maskinerna är anpassade efter hur åkern faktiskt ser ut och att kapacitet på de olika maskinerna stämmer överens med varandra om maskinparken ska kunna utnyttjas till 100%.

Har du tänkt ta hö på hela arealen? Blir väldigt mycket hö och rätt mycket jobb. Man måste ju inte från början ha alla redskap själv utan kan skaffa lite vartefter och så hyra in maskiner och förare för de moment man själv inte har redskap för.

En begangnad traktor kan du ju få för 70000:- Sen räcker det ju igentligen med en slåttermaskin, som du slår med, en hövändare för att vända höet och en strängläggare.
Ska du ta balar så ringer man dem som har balmaskin, inte många bönder här omkring som har egen balpress, då det är jättedyrt, och kräver en rejäl traktor.
Ska du ha löshö behöver du ju en självlastarvagn, vilket du kan få för 5-6 tusen. (begangnad)

Kolla på begangnade grejer, å köp i så fall nu! Det är nu du kan köpa billigt, till våren är det dyrare då folk vet att man behöver.
Sånt man ska använda på våren säljs billigt på hösten.

Vår maskinpark som vi använder, tar hö på ca 10 ha.

-Deutz från 77, väldigt fräsch. Ingen lastare. Ej fyrhjulsdriven. Inköpt för 20 000.
-Äldre hövändare (sett sådana på blocket för 10 000).
-Äldre strängläggare (också sett på blocket för ca 15 000)
-Claas Markant hårdbalspress med balbana, köpt för ca 20 000.
-Sen har vi en elevator, ha höloft..Minns inte vad den är köpt för..2000 tror jag av bonde vi känner.
-Hövagn. Köpt som renoveringsobjekt för 2000, lagt nytt golv och målat den. Innan vi hade den körde vi med vanliga platta vagnar så att säga och la lassen förhand..
-Slåttermaskin, äldre trög variant, köpt för 7000.

Fräschare grejer hade ju varit önskvärda, men nu är det som det är =)

Varför inte hösilage?

Vet, av egen erfarenhet, att det är svårt att få ekonomi på eget arbete med en areal som din. Köper man billiga (i nyinköp) beg maskiner, så kostar dom i längden mer än bra beg plus att dom går sönder när dom som bäst behövs.
För att få effektivitet i höbärgningen så behövs minst 2 balvagnar plus tillgång till en andra traktor.

En variant är att du lejer för slåtter och pressning/hemtransport medan du själv sköter vändning och strängläggning. Detta borde underlätta för att få till en tidssäker överenskommelse med någon bonde eller maskinstation.

Men annars rekommenderar jag hösilag. Säkrare och enklare. Dessutom slipper du bygga skulltork.

LIA

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
908
Senast: Ajda
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: tara
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar