Kör inga maskiner när jag inte är hemma. Kopplar även ur tex vattenkokare och brödrost varenda gång jag använt dem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen aning vad som som gör det. Men el och vatten är väl aldrig en bra kombo.Jag har alltid hört att man ska vara försiktig med torktumlaren, men det är alltså oftare än tvättmaskinen tar fyr? Vad är det som gör att det börjar brinna?
Ja vi har då inte rapporterat in det någonstans. Har garantin gått ut och vitvaran är lite äldre och det inte blir ett försäkringsärende så syns det väl aldrig i nån statistik. Och där ligger väl de flesta incidenterna kan jag tänka mig.Fast det är "superovanligt" ändå. Tänker jag. 130 lottomiljonärer blev det 2022 och bara hälften så många tvättmaskins- och diskmaskinsorsakade bränder. Å andra sidan är ju dessa 70 orsakade bränder inte de enda diskmaskiner och tvättmaskiner som börjat brinna; allt rapporteras nog inte in.
Fast det är "superovanligt" ändå. Tänker jag. 130 lottomiljonärer blev det 2022 och bara hälften så många tvättmaskins- och diskmaskinsorsakade bränder. Å andra sidan är ju dessa 70 orsakade bränder inte de enda diskmaskiner och tvättmaskiner som börjat brinna; allt rapporteras nog inte in.
Jag har alltid hört att man ska vara försiktig med torktumlaren, men det är alltså oftare än tvättmaskinen tar fyr? Vad är det som gör att det börjar brinna?
Nya diskmaskinen lämnar vi ofta, den öppnar sig själv när den är färdig!Använder ni diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare på natten eller när ni inte är hemma? Varför/varför inte?
Jag tänker att har man möjlighet att passa maskinerna är det jätte bra. Även om risken är liten finns den ju där. Själv skulle det ta för mycket tid och energi att planera för att sitta hemma de 3-4 timmar en tvätt tar och då är det bara en tvätt. Torktumlar gör jag oftast så kort tid att jag är hemma. Diskmaskin har jag ingen så är ett icke-problem.
Använder ni diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare på natten eller när ni inte är hemma? Varför/varför inte?
Nej, det är svårt att åka hemifrån när handdisken pågår även om det skulle vara smidigt o även om brandrisken finns även där kräver den ett mer osannolikt scenario av omständigheterJag tänker att har man möjlighet att passa maskinerna är det jätte bra. Även om risken är liten finns den ju där. Själv skulle det ta för mycket tid och energi att planera för att sitta hemma de 3-4 timmar en tvätt tar och då är det bara en tvätt. Torktumlar gör jag oftast så kort tid att jag är hemma. Diskmaskin har jag ingen så är ett icke-problem.
Tveksamt, tar den inte in vatten slår den av.Om en tvättmaskin får problem med att ta in vatten kanske det finns ökad risk att något elmässigt går sönder?
Tror jag läste att någons tvätt + torktumling tog 7 timmar?! Hoppas jag läste fel eller missförstod.Tar ett program 4 timmar? Jösses! Vår "normal"-tvätt tar nog inte mer än en och en halv timme.
Tar ett program 4 timmar? Jösses! Vår "normal"-tvätt tar nog inte mer än en och en halv timme.
Nyare maskiners miljövänliga program brukar vara så långa, framförallt 60 gradersprogram. Finns ju såklart möjlighet att köra snabbare program också.Tar ett program 4 timmar? Jösses! Vår "normal"-tvätt tar nog inte mer än en och en halv timme.
När jag hade tvättmaskin hemma brukade jag ställa in fördröjd start så att maskinen startade tex när jag var på jobbet i lagom tid för att vara klar precis när jag kommer hem. Vill inte heller ha tvätten liggandes i maskinen efter att den är klar, men ser gärna att den "jobbar" när jag är iväg för att spara tidDessutom är mitt tvättprogram bara 1 timme 30 minuter, finns ingen anledning att låta tvätten ligga och surna när jag inte är hemma.