Maskfritt bete.

A

aana

Hur lång tid ska det gå för att ett bete kan kallas parasitfritt? 1 år, 2 år eller aldrig? Nu menar jag ju ett bete som "vilar", utan hästar allså.

Sv: Maskfritt bete.

Till unghästar brukar man säga att de ska ha ett parasitfritt bete och då ska det vara hästfritt under minst ett år. unghästar blir ju hårdast drabbade av parasiter. Då menar jag att det ska inte ha gått några hästar på betet sen 2003 om du ska släppa dom där i år.
Men vi fick blodmask på vårt bete ett år och då sa några att parasiterna aldrig försvinner och några sa att om man då väntar 1 år så är dom borta. Jag tror att huvudsaken är att man avmaskar hästarna ordentligt. Det är enda sättet att hålla parasiterna på en låg nivå. Helt utan dem blir man aldrig.

2 vintrar eller 2 sommrar ger parasitfritt...dvs om du nu inte har resistenta parasiter som härjar...även en höskörd på en vall ger parasitfritt...Bästa sättet att hålla betena fria från parasiter är ju inte att maska ordentligt utan: sköta om sina marker..dvs betesrotation, sambete, vila och framförallt inte överbelägga ett bete och skillja på sommar/vinterhagar. Blodmask får man alltid och den kan även övervintra i hagarna...men inte hur länge som helst.

Hörde att vissa maskar kan leva i träcken i tio år, det var en väldigt erfaren veterinär som sa det! Stämmer inte det?

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka