Maskexperter se hit!

fejko

Trådstartare
Kan jag gödsla min vall med hästgödsel (från en stack) eller är det risk att jag sprider en massa mask?

Sv: Maskexperter se hit!

Vet inte riktigt men både och kanske. Menar du att det funkar om man slår, men inte om det används som bete?

Ska du ta hö på vallen?

Jag läste om detta igår, kommer inte ihåg vilken bok det var... Det kan ha varit "Hästens näringsbehov och utfodring" (C. Plank). Men i alla fall så är miljön i hö för torr för att parasiter ska överleva och i ensilage så är miljön för sur. Risken är väl att gödseln kan innehålla ogräs som t.ex. flyghavre. Men om du inte oroar dig över det så borde det gå bra att gödsla...

fejko skrev:
Kan jag gödsla min vall med hästgödsel (från en stack) eller är det risk att jag sprider en massa mask?

Enligt oss inga problem om du inte ska ha hästarna betandes där.
Då ska du inte göra det.

Annars är det inga problem...

Varför ska det inte göras om hästarna ska beta där? Jag menar då inte att de ska beta på vallen direkt efter gödsling, men är det rent olämpligt alltså?

Det borde väl funka om du bara slår hö där första året efter gödslingen, och låter hästarna beta först nästa år?
Brukar man inte räkna ett bete som vilat något år som parasitfritt?

fejko skrev:
Tack för svar! Står det något om hösilage?

Ingen skillnad om du tar hö eller hösilage.

Och precis, ska den betas där ska du inte sprida det, men ska du slå den kan du sprida det utan problem (och givetvis kan du låta hästarna beta där sedan du slagit det, även om jag skulle vänta tills nästa år innan jag lät dem beta det)

Sen, det beror för mig en hel del på hur du har dte med parasittryck i stallet? När vi hade hästar och kor så spred vi all gödsel ihop på betena, efter att den halvförmultnat. Inga problem. Men då var det hästarna som aldrig hade mask heller (tack vare otroligt stora betesarealer och då sam/växelbetning med kor)

Liknande trådar

Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
526
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Tips om hur jag skall tänka med min vall och bete, mottages tacksamt! Jag har en vall på ca 3 hektar som jag förra sommaren tog hö...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: Idacharlott
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 021
Senast: snorp
·
Bukefalos Jag postade ett nästan identiskt inlägg i en tråd tidigare men tänkte att det nog förtjänade en egen tråd. Det kan finnas fler sätt som...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama