Maskar vs inbetning..

Lavinia

Trådstartare
Hur gör ni?
Och vad hade ni gjort?

I min värld är det viktigast att undvika magstörningar (min häst är fet (bantar) och har både känsliga hovar och känslig mage), vilket innebär inbetning i gräshage, långsam tillvänjning.

Jag jobbar, (som de flesta gör) och kan inte bo i stallet och handbeta flera timmar/dag. Och eftersom häst är fet måste hon också få sin motion, så hon inte blir ännu fetare.

Nu har möjligheten att beta in reducerats kraftigt i och med att vår inbeteshage blivit "återtagen" och vi då måste dela inbetningshage med alla andra hästar (ca 20 st). Min har ju "mellanhästliga problem" och kan inte gå med många hästar och eftersom hon inte får tappa skorna (igen) vågar jag inte heller släppa ihop henne med främmande hästar.

Då till problemet- övriga hästägare anser att våra hästar ska ut på bete 1a Maj, dygnet runt på kraftigt bete en bra bit från stallet. När hästarna gått över till betessidan får de inte gå på vintersidan igen, om de inte stannar där permanent "för dom får i sej mask". Och om jag inte flyttar över fröken till sommarsidan får hon gå själv hela sommaren, vilket inte heller är särskilt optimalt.

Och jag anser ju då att man kan avmaska hästarna och sen vänja dem på gräs gradvis, men så får vi inte göra.

Så vad hade ni gjort i denna situation (häst har precis börjat galoppera efter att ha stått sen december pga hälta från hovar med okänd orsak)?

Träckprov är taget och vi väntar nu bara på svar, men känner jag min häst så har hon mask- det brukar hon ha!

Tips, hjälp, input.. Anything??

/Lavinia, rådvill och har redan börjat leta efter ett skogsbete där vi kan stå från midsommar när jag förhoppingsvis hunnit beta in lite mer.. (skolan/jobbet slutar den 18e juni ca)

Senast ändrad:
Sv: Maskar vs inbetning..

Svårt. Men jag hade absolut undvikit att släppa på bete med de förutsättningarna du nämner. Då hade det fått bli vinterhagar och annan lösning (bete på annan plats).

Inbetningen brukar jag ta när i samband med ridning. Antingen släpper jag ut hästen på gräs medan jag fixar stallet (efter att ha handbetat korta stunder först) eller så handbetar jag enbart och lägger lite krut på det. I vissa fall har jag kommit överens med annan hästägare att de släpper och jag tar in lite senare eller tvärtom.

Finns det ingen annan hästägare i stallet som INTE vill ha ut på bete som du kanske skulle kunna prova släppa ihop med och ha kvar i vinterhagen?

Knepigt läge hursom, men jag skulle likt föregående talare INTE släppt på bete 1:a maj om det varit min. Utan låtit gå kvar i vinterhagen, själv om så krävdes. Naturligtvis då under förutsättning att hon inte blir tossig av det och att hon ser andra hästar/lagen uppfylls. Och letat annat bete på 'annan plats' som passade henne bättre.

Idealiskt iom vikten och problemen tycker jag dock skulle vara om hon inte gick på bete - så jag skulle tapetsera bygden med lappar och på lämpliga ställen annonsera efter 'fångkompis'. Det finns om man börjar leta en hel del med fångisar som inte ska gå på bete som gärna vill ha sällskap till dem sommartid och som har lämplig hage för det men saknar sällskapet. DET skulle jag i år se som bästa lösningen för din. Då får hon FÅ hagkompisar och du får en chans att en gång för alla få vikten under kontroll =)

hade du inte hästen på lösdrift? :confused:

i tidigare stall vi stått där vi inte hade möjlighet till långsam inbetning i vanliga hagar, brukade vi bygga små temporära fållor utanför stallet där det finns gräs, där kan man släppa dom när man kommer till stallet och medans man fixar med stallet osv, samt efteråt man ridit ett tag. man kan även plocka gräs i ikea påsar och ge vid kvällsfodring några veckor, tar inte så lång tid att riva av några påsar för hand.

Hej!

Jo, hon går på en liten lösdrift som inte har särskilt mycket gräs i vinterhagen, tyvärr. (Skogshagar som är väl använda sen många år tillbaka). Lösdriften har tidigare haft en hage att använda till inbetning men i år är den återtagen och ingen annan verkar tycka att lösdriftshästar behöver vänjas in på gräs.. (alla boxhästar får vänjas in, ett par av dom i egen hage). Eftersom stallet ligger i skogsmiljö nära tätort är det dåligt med plats för fållor- allt som går att haga in ÄR redan inhagat. Men så gjorde jag tidigare år om jag inte bara kunnat släppa hästen på gårdsplan (det gjorde jag med förra hästen- hon bara åt och åt).

Att handbeta gör jag redan, men det är inte helt enkelt att hinna. Jobbar 9 timmar/dag tar 1 timme dit, 1 timme hem och hästen måste dessutom ha motion så hon går ner i vikt. Men vi gör så gott vi kan. Plocka gräs i ikeakassar kräver också att det finns gräs- som sagt.. Det gräset finns i sommarhagarna, går jag dit och repar blir jag nog ännu mindre populär. Och ge bara henne är helt omöjligt eftersom hon är ranglägst, då får jag spara gräset till frukosten dagen efter, eftersom hon då bor i bantarhage (själv).

Rent allmänt hur gör ni därute? Ni som har inbeteshagar? Avmaskar ni innan dom börjar gå där och låter dom gå i vinterhagen också eller?

/Lavinia, som kanske hittat en lösning..kanske

usch vad bökigt.
jag skulle LÄTT repa gräs ur sommarhagarna till IKEA kassar det är ju löjligt om de andra blir sura, herregud, det är ju som en droppe i havet det du repar av.

tänker de andra på fullt allvar bara släppa rakt ut i beteshagen utan invänjning?

vi har inbetes hagar och vi gör träckprov innan vi släpper dem där. har stått på samma ställe senaste 4 åren och samtliga hästar brukar vara rena på träckprov med undantag för ngn unghäst , så det känns skönt. Men om våra haft mask hade jag inte hållt på och släppt fram och åter mellan hagarna osv, för att inte sprida masken mer än nödvändigt.

om du inte bodde så långt ifrån vilket jag tror du gör, hade du kunnat låna en hage av oss. det är en skogshage med magert bete och jättebra med skydd osv, som vi själva inte använder för den är för kuperad för våra ngt högblodiga hästar : ) vi tappar EU bidrag på att inte få den betad nämligen så ngn som ville ha den vore kanon. den är staket i staket med de övriga hagarna där det går hästar.

Senast ändrad:

I år har vi testat en ny grej, även på fetto-islänningarna:D

Vi släpper tidigt, dagtid, dvs så släppte vi redan förra helgen på de delar där det är magert.

Att släppa sådär första maj hade funkat för mina halvblod, men det blir ju en chock för de känsliga... Nä, jag hade sett mig om efter ett annat bete där du kan avgränsa/vänja in.

Annars är väl alternativet munkorg från dag 1.

Hej!

Munkorg är ett defintivt alternativ. Fröken har klarat bete förr om åren, men då har jag antingen haft ordentligt med tid att beta in eller så har hon redan gått i gräshage. Hon har även gått på bete utan att bli fet- bara hon kunnat jobba ordentligt (det har ju gått lagom bra sen jag köte henne dock, första året tappade hon skorna som nyverkad och var halt i 2 månader, andra året blev hon jagad genom ett staket 5 (!) gånger när valackerna började betäcka och skadades sen varje gång nåt av stona var brunstigt.. SÅ då blev det också för mycket vila. Fri tillgång har hon också klarat innan bara motion funnits och planen är ju att ho nska jobba hela sommaren (och eventuellt stå halva dygn vid stallet om hon blir för fet).

De flesta andra där vi står har ju sina inbeteshagar och där får vi inte plats. Det verkar verkligen som om dom anser att våra lösdriftshästar inte behöver betas in, även om deras behöver det. (och då har de ändå travat runt hela vintern och snackat skit om oss för att våra hästar är feta som as och i höstas för att våra hästar var hungriga och sen för att de var feta.. Vissa blir aldrig nöjda...).

/Lavinia, som ibland undrar vad det är för fel på folk..

Synd att du inte bor i närheten av mig, jag har magra hagar...

Men iaf, efter att de släppt den första maj blir ju deras inbeteshagar lediga? Då kan du väl släppa din där och sen släppa på bete när du tycker det är okej..?

Hej!
Nej nej nej...

Dom släpper sina i inbeteshagarna första maj, vi släpper våra rakt ut på betet. Sen går deras i inbeteshagarna en månad och våra går rakt ut på betet...

Före första maj får vi inte längre släppa i någon hage med gräs, trots att så har skett tidigare år utan problem..

/Lavinia, som eventuellt får till en lösning med inbete 2 veckor (4 timmar första veckan, 12 ? timmar andra veckan) och sen får väl min växla vinterhagen med beteshagen på nåt vänster. Nu åter till bantningen!

Ligger er vinterhage i anslutning till en hage med gräs? Tänkte om det gick att flytta staketet eller öppna upp en remsa i taget?

Nope.

Vinterhagar på en sida bilvägen, gräshagar på den andra.. (Fast de andra vinterhagarna har gräs i sej, vissa mer än andra).

Handbetar ca 40 min just nu och ökar gräset (och minskar silaget). Hon har tappat ca 2 cm på 1 vecka (viss felmarginal pga att hon mäts med balsnöre).

Vi har förhoppningsvis löst det hela och kommer få beta in några veckor i den hagen vi inte fick använda. Det finns även mindre gräshagar där man kan parkera sin häst om man ber snällt- där kommer nog min hamna varannan dag ca..

/Lavinia, som varit ute och ridit i 2 timmar idag med ElAmir. Nice! Häst blir bara piggare och piggare.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka