anhe

Trådstartare
Ska man alltid maska om vid maskangrepp, eller räcker det oftast med en kur ändå? Tänker på att just efter betesgång så kan det ju finnas en del spolmask framförallt.

Sv: Maska om?

Spolmask finns väl mest hos föl och unghästar efter vad jag lärt mig?! När man avmaskar beror annars mest på vilket preparat du använder och tidsintervallen på detta samt hur ni sköter hagar och växlingen mellan detta.

"Att köra en kur ändå" är inte att rekommendera, och bäst är att börja med ett träckprov och därifrån se behovet av avmaskning.

Mera info hittar du på:
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=23
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=16

Använd avmaskning med måtta. Att avmaska "för säkerhets skull" är onödigt både med tanke på hästens mage och ev resistens hos maskarna.

Börja alltid med träckprov och avmaska sedan utefter resultatet. Om hästen haft mask och du avmaskat skulle jag sedan ta ett nytt träckprov och avgöra utifrån resultatet på det.

Spolmask är inget vuxna friska hästar får, så det behöver du inte bekymra dig om. Om hästen har mycket mask eller inte spelar ingen roll, man avmaskar inte oftare för det. Tvärtom!! Tar man för täta intervaller så snabbar man på resistensutvecklingen.

När det gäller spolmask som man inte blir av med så kör man fortfarande efter medlets intervaller, dock håller man koll mha träckprov hur behandlingen tar.

Det händer ju att vuxna hästar som går med föl också får spolmask, fast inte i så hög utsträckning som bebisarna. Vad är det som är fel då, nu vet jag ju inte hur det ser ut på stuterierna och så, men är det bara för att det är för högt masktryck i hagarna då eller?

I princip skulle man alltså inte behöva rutinavmaska vuxna hästar mot spolmask då?

Vuxna hästar som plockar upp spolmask kan göra sig av med den själv. Dock är det inga större problem eftersom spolmasken tas automatiskt samtidigt som man bekämpar blodmasken.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Amk
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 771
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka