johnpatrik

Trådstartare
Har en 3åring som kvalade på bra vis i våras(18.1), tappade sen stinget helt och orkar inget i jobben. Kollat upp allt hos vet och alla värden OK, utom EPG 4350!! på blodmask. Kan detta vara anledningen till att hon helt tappat ork och form? :confused:

Sv: Mask

Jag har ingen koll på vad värdena betyder. Men helt klart så sätter mask ner hästens allmäntillstånd.
Är hästen regelbundet avmaskad?
Den stora risken är ju att hästen kan ha drabbats av krösrot.

Senast ändrad:

hör med madick på hästvård, oavsett så är det väldigt höga värden och det kan t om vara så att det satt sig i korset på hästen och det är svårt att få rätt på

vi har ganska mkt parasiter i våra hagar då vi haft mkt omsättning på hästar senaste åren och träckprovet jag nog nu senaste visade 650 på min 2 åring.. Allt över 1000 är mycket mask.. så du borde nog konsultera en veterinär och se vad bästa behandlingen är..

hon behandlas givetvis för detta. Hon har avmaskats som övriga hästar tidigare. Men var även lika sänkt förra året, fast då tog vi inte träckprov. Det jag undrade var om masken verkligen kan vara orsaken till att hon tappat spänst och kondition så dramatiskt?

Ja det kan det, men du bör även kolla upp den efter att all mask är borta
och ge den chans att återhämta sig.

Idag är det inte alls ovanligt att maskmedlena inte fungerar utan maskarna har utvecklat resistens mot vissa medel ( och olika parasitbestånd)
Som sagt...Madick här på buke är i stort sett parasitexpert :D ..hör med henne, finns en nålad tråd på hästvård..och naturligtvis ska du kontakta vet med mycket kompetens om just parasitbekämpning,

nja. .Till viss del, men framförallt är hon trött i jobb. Ligger högre i puls. Ful i pälsen. Lät även illa ur halsen i senaste starten, vilket väl knappast kan ha med mask att göra. . Hon har även en väldigt speciell aktion så svårt att säga om hon travar sämre pga att hon är orkeslös eller om det är annat.

EPG på över 4000 kan mycket väl ha med allt du räknar upp att göra. Jag skulle göra en riktig utredning an just det faktiskt...mask i krösroten gör just att cirkulationen ner till bakbenen inte fungerar utan det blir stopp

ok. Tack för alla tips. Krösroten säger mig inte mycket. . Får läsa på lite. Är det permanenta skador eller blir de helt återställda?

Om jag fattat rätt kan det väl tyvärr bli bestående skador av problem med msakangrepp i krösroten?

får hålla tummarna helt enkelt....ska ta nån bild på hur hon ser ut nu, så får ni se skillnaden. De här bilderna är från i våras innan hon kvalade. http://s291.photobucket.com/albums/ll320/johnbacklund_2008/?action=view&current=quendi1.jpg
http://s291.photobucket.com/albums/ll320/johnbacklund_2008/?action=view&current=20090421009.jpg
Kvalet(filmat med mobilen..så dålig kvalitet) http://www.youtube.com/user/elkusko#play/all/uploads-all/0/GiAq4vhQbHA

Nu ser hon ut som en 11-årig fölmärr och springer som en sån också...:crazy: Hoppas verkligen att det är masken som ställt till det..konstigt när det bara går rakt utför..kan tillägga att hon var lika förra året. Efter premie blev hon också ful i pälsen och tappade stilen helt vid den här tiden på året?? Kan masken försvinna över vintern?

Masken går ju i vila över vintern...

Det är väl därför man inte ska avmaska vintertid?

Jag är inte så jättevass på mask, men har läst lite grann.

Det är lika här,säkerligen beroende att mig veterligen har jag aldrig haft det problemet på någon häst.
Men här är en bra pdf att läsa ; http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf

Nu är det ju också så att du har ett konstaterat problem att jobba med. Det är bra i sig. Se till att konsultera vet. hur avmaskningen ska gå till och ta en krösrottest.
Jag tycker hon ser bra tunn ut på "före-bilderna" jag? Väntar på nytagna bilder.
Jag vill att ifs.mina hästar ska se ut som förmärrar ,menflyga som Viggen :D.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 617
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 140
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka