bsmx

Trådstartare
Jag vill ha tips på ett bra maskmedel. Jag avmaskade för 1,5mån sedan min huskatt med Drontal, man gav då en tablett så var det klart. Nu upptäckte jag att han börjat kräka lite hårbollar, magrat o så var de små levande maskar runt ändtarmen.
Kan det gå så fort att bli angripen? Han är utekatt.
Vet klagar o säger Axilur är dåligt, men det står på att det tar allt? Känns säkrare när man ger under tre dagar på något sätt. Han kanske kräktes upp den där enda tabletten?
Behöver jag avmaska hunden nu när jag upptäckt katten har mask?:eek:

Sv: mask

Min vet. rekommenderade Flubenol ist för Axilur.
Det är en oralpasta som man ger genom spruta, tre dagar i rad. Den är sååå mycket lättare att dosera med, eftersom man vrider in kattens vikt på skaftet, med hjälp av en liten ring (precis som på avmaskningsmedel för hästar).
Sen att hankatten slickar i sig maskmedlet frivilligt direkt från sprutan är ju inte heller någon nackdel :D. Honan är för smart, henne får man jaga och nästan trycka ner pastan i halsen.

Sv: mask

Jag gav oxå min katt Drontal, då han magrat av så mycket! Men efter 1-1½ månad tyckte jag han fortfarande var smal. Så då gav jag honom axilur. Och nu har han gått upp lite i vikt.

Men Flubenol låter ju jättebra, mina honkatter hatar verkligen när jag kommer med tabletter.
Måste man ha recept för det?

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 177
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hur ofta avmaskar ni era katter? (Vuxna katter) Inser att jag kanske är alldeles för dålig på att avmaska våra. Läste att för...
Svar
18
· Visningar
2 826
Katthälsa Ursäkta den äckliga rubriken men ämnet är inte så trevligt i sig :p Min katt är innekatt och har så varit åtminstone så länge vi har...
Svar
3
· Visningar
2 679
Senast: smedsussie
·
Katthälsa Jag har tre katter, födda i mars i år. De lever mestadels utomhus dagtid, fångar och äter mycket möss, och sover inne på natten (fram...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama