S

squirlett

***Varning för äcklig info***

Min ena hankatt spydde idag upp världens hög när han precis hade kommit in och ätit.
När jag skulle torka upp det såg jag stora, tjock och platta maskar som kräla runt. Dom såg ut som bandspaghetti..(varnade er för äckel)

Katterna har haft mask förr, men då har det varit små korta runda i rumpan.
Han verkar pigg annars, men självklart ska han avmaskas imorn när apoteket öppnar.

Nu min fråga...
Ska jag använda nått speciellt maskmedel till dessa maskar??

Sv: Mask

Hej!
En katt vi hade för några år sen spydde också upp en hel hög med maskar. Skitäckligt. Jag tog honom till veterinären för att få veta vilket medel man ska använda. Jag minns inte riktigt vad de heter nu, men det var något mkt starkt som man lägger i nacken på dom. Det räcker med en behandling och medlet tar kål på de flesta parasiter i kattens kropp samtidigt. Använde samma medel på min lilla kattunge som hade öronskabb. Jag var/är lite skeptisk mot såna starka saker som man inte ens behöver ge invärtes, men det funkade faktiskt. Och förhoppningsvis behöver man kanska inte använda det igen.... :rofl:

Jag tror att det var ett receptbelagt medel, men en del veterinärer kan ringa in till närmsta apotek och säga att just du kommer och hämtar just det medlet. Men det kan skifta mellan olika veterinärer. Ring och kolla med lite olika. Du kan ju förklara hur maskarna ser ut ;) då behöver du säkert inte komma in med katten för en undersökning. Hon/han vet nog då vad du behöver.

Hoppas att äckelmaskarna försvinner! Lycka till! :)

Drontal är bra, den tar dom flesta masksorterna som finns här i Sverige. Axilur finns också, men den måste ges 3 dgr i rad.

Strong Hold heter det medel som läggs i nacken och som tar i princip "allt annat än katten" och är det som jag tror Lisen här ovan refererar till. Funkar super på öronskabb, tar diverse masksorter och håller fästingar och loppar borta några veckor.

Strong Hold heter det medel som läggs i nacken och som tar i princip "allt annat än katten" och är det som jag tror Lisen här ovan refererar till. Funkar super på öronskabb, tar diverse masksorter och håller fästingar och loppar borta några veckor.

Ges det av veterinär eller hur funkar det? :confused:

Tack för alla tips!!:bow:

ska till apoteket nu.
Blir tabletter till att börja med.
Känns "otrevligt" med sånt där starkt medel.

Hade vi bott kvar på landet då katterna hade mask var och varannan månad så hade jag nog övervägt det. Men nu har dom varit utan mask i 4 månade:bow:

Näe. man särar själv på pälsen i nacken och tömmer den lilla behållaren på huden där. Och som någon sa, så är det Strong Hold jag menar.

Min ena misse kräktes också upp bandmask en gång, precis som din. Gav henne och andra katten Axilur för det hade vi hemma då och hon blev bra.
Nästa gång det är dags blir det nog Drontal. Har fått för mig att det är bra att variera, vet dock inte om det finns nåt belägg för det... :p

Liknande trådar

Katthälsa Jag har tre katter, födda i mars i år. De lever mestadels utomhus dagtid, fångar och äter mycket möss, och sover inne på natten (fram...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Majjijann
·
Katthälsa Hej kära Buke, En av våra stallkatter har tunnat ur under vintern. Runt jul var han normal, men hade enorm aptit. Vi gav honom normalt...
Svar
3
· Visningar
1 979
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Avmaskade katterna i våras och p.g.a. att den ena katten bor ute och inte är helt tam ville jag ha ett maskmedel som tog så mycket mask...
Svar
7
· Visningar
2 308
Senast: Lindon
·
Övr. Katt innan du öppnar tråden, så ska jag varna för äckelbilder....... :D så.... min hankatt spydde på mattan och med spyan kom det en...
2
Svar
21
· Visningar
6 060
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar