• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare simplythetruth
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 252
S

simplythetruth

Vi har hyrt ett nytt bete till sommaren. Vad vi vet så har där aldrig, el iaf inte på senare år gått hästar.

Hästarna som kommer gå där kommer från olika stall och kommer släppas där om två veckor.

Vad skulle ni göra för att hålla det så parasitfritt som möjligt?

Köpa kolla-masken-lådor till de olika hästarna? Eller avmaska dem med samma medel? Vilket isåfall?

Mina tre hästar har jag ju koll på hur och med vad de är avmaskade med, men de andra tre har vi ju ingen aning om.

Det blir dyrt med kolla-mask lådor till alla!

Tips?

Sv: Mask-koll

Vill ni skydda betet utan att ta prov (det är väl ändå ägarna som står för proverna?) så avmaska 3 dar innan betessläpp med t.ex. Cydectin som går på även en del av de inkapslade larverna. Upprepa 12-13v senare.

Nästa år borde då hästarna ha låga värden på träckproven och inte behöva avmaskas.

Sv: Mask-koll

Det är vi som ska ha alla hästarna så det blir snällt vi som får betala.

Tack för tipset, det får nog bli Cydectin.

Vi kommer dessutom bara att ha hästar på hälften av marken, så förhoppningsvis håller vi halva fritt till nästa år!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
428
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 902
Senast: Roheryn
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025