Mask i magen

H

Heraken

Vi avmaskade våra hästar, i ett kollektivstall, med fyrantel för ca två veckor sedan. Hittade då kraftigt med mask i min häst bajs, fast endast i en hög, vad vi kunde se. Borde dom avmaskas igen, eller bara hon, för o va säker på att att all mask är borta? vi ska snart, i typ januari avmaska med ivomec, räcker det, eller ska ja ta en omgång till nu?

Sv: Mask i magen

Maskarna kommer ju ut för ATT ni avmaskade. I januari ska ni INTE avmaska om ni inte har föl (och då är det bara de som ska avmaskas). För att vara säker på att medlet tagit allt så gör ett träckprov om ett par veckor och gör upp en strategi efter det.

Vad var det för maskar som kom ut?

jag vet inte riktigt, men dom såg ut som larver typ 2-3 cm långa o kanske 3 mm tjocka.

Låter som blodmask. Gör ett träckprov när det gått 4v efter avmaskningen för att se hur mycket som finns kvar. Hur du gör och vad det kostar hittar du på http://www.vidilab.se

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: skogaliten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 553
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka